کد خبر 516486
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

یک رسانه چینی روز شنبه نوشت: پکن - اسلام آباد با برگزاری یک رزمایش مشترک دریایی، بر توسعه بیش از پیش مناسبات نظامی در سال 2016 میلادی تاکید کردند.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی «وانگ یی» در گزارشی با اشاره به رشد مناسبات استراتژیک اسلام آباد - پکن در حوزه نظامی در سال های اخیر از حضور چند فروند کشتی جنگی و رزمناو پاکستانی در بندر شانگهای خبر داد و نوشت: این کشتی ها در چند روز اخیر همراه با نیروی دریایی چین مانور مشترک برگزار می کنند.

رسانه چینی در گزارش خود نوشت که ناوگان نیروی دریایی ارتش پاکستان از روز گذشته - جمعه - در سواحل شانگهای پهلو گرفته تا در دیداری هفت روزه از مناطق آبی چین، رزمایشی را با ناوگان نیروی دریایی چینی انجام دهد.

از جمله کشتی های نظامی پاکستان برای حضور در این ماموریت که «دوستی با چین» عنوان شده، ناوچه معروف «شمشیر» محصول مشترک چین و پاکستان و کشتی پشتیبان «نصر» است.
در همین حال اعلام شد که از ناوگان نیروی دریایی چین نیز دو رزم ناو «شوجو» و «یانگ جو» در این رزمایش شرکت دارند.

بر اساس این گزارش، این رزمایش که به تاریخ دقیق آن اشاره نشد، اما گفته می شود در هفته جاری انجام خواهد شد، بر مقابله با زیردریایی های دشمن فرضی متمرکز خواهد بود و چهار کشتی جنگی، سه بالگرد و پنج تیم کماندویی در آن حضور دارند.

قرار است در طول مدت دو روز برگزاری این رزمایش که در آب های شرقی چین برگزار می شود، عملیات اسکورت دریایی، حمله علیه زیردریایی دشمن فرضی و مانوردهای امداد و نجات تمرین شود.

«شو های خوآ» فرمانده ناوگان دریایی چین که در این رزمایش مشترک با پاکستان حضور دارد، برگزاری چنین رزمایشی را در راستای تبادل تجربیات حرفه ای دو طرف و نمایشی از ورود مناسبات دریایی اسلام آباد - پکن به سطحی جدید اعلام کرد.

پکن و اسلام آباد در راستای همکاری های نظامی و به منظور تبادل تجربیات، پیشتر نیز رزمایش های مختلفی بویژه رزمایش مشترک ضد تروریسم برگزار کرده بودند که آخرین مورد آن اواسط آذر ماه سال جاری در ناحیه کوهستانی «چینگ تونگ شیا» در استان خودمختار «نینگ شیا» در شمال چین بود.

چین و پاکستان با داشتن بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک، مناسبات دفاعی چشمگری در چند سال اخیر داشته اند و در حال حاضر، پکن بزرگ ترین صادرکننده تجهیزات نظامی به پاکستان است.

علاوه بر همکاری های نظامی، دو کشور همکاری های اقتصادی خوبی نیز با یکدیگر دارند، پاکستان اصلی ترین متحد چین در میان کشورهای جنوب آسیا است و چین نیز بزرگترین شریک اقتصادی و تجاری این کشور است.

چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری پاکستان، در سال گذشته میلادی چندین توافقنامه مهم به ویژه در زمینه های عمرانی با پاکستان امضا کرده که قرارداد احداث فرودگاه در بندر «گوآدر» در جنوب غربی پاکستان، قرارداد ساخت چند نیروگاه برق، احداث چند بزرگراه مهم و ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک در زمینه فناوری تولید انرژی برق آبی، تنها بخشی از همکاری های فی مابین است.

دولت چین همچنین اعلام کرد در هفت سال آینده قصد دارد 32 میلیارد دلار در بخش های زیرساخت و تولید انرژی در پاکستان سرمایه گذاری کند.
منبع: ایرنا