قانع شدن نمایندگان از اظهارات وزیر کار و وزیر مسکن و شهرسازی از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای تعبیر به «نه» به حلقه پایداری و آنچه طیف تندرو بهارستان می‌خوانند تلقی شد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز چهارشنبه را با تمرکز بر سخنان حجت‌الاسلام روحانی پیرامون دانشگاه و سخنان حجت‌الاسلام سید حسن خمینی آغاز کردند.

از سوی دیگر قانع شدن نمایندگان از اظهارات وزیر کار و وزیر مسکن و شهرسازی از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای تعبیر به «نه» به حلقه پایداری و آنچه طیف تندرو بهارستان می‌خوانند تلقی شد؛ این روزنامه‌ها در تحلیل چگونگی رفتار نمایندگان آن را زمزمه و تغییر در صف‌آرایی مجلس متناسب با انتخابات هیات رییسه مجلس دانستند.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری چهارشنبه را با تیترهای «بیکاری جوانان تحصیل‌کرده نگران‌کننده است» و «تخت روانچی: به دنبال یک توافق خوب هستیم» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مشاور ظریف: منظور امام (ره) از صدور انقلاب بد برداشت شد

صدور انقلاب اسلامی از مفاهیم پرمناقشه میان سیاست‌مداران در واکاوی ساحت گفتمانی امام خمینی (ره) است؛ مشاور ظریف معتقد است که از این مفهوم برداشت‌های بد و نارسایی صورت گرفته است.

گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان مشاور محمد جواد ظریف نوشت «مشاور ارشد وزیر امور خارجه گفت: اوایل انقلاب یک تعریف بد و نامناسبی از صدور انقلاب صورت گرفت. دکتر محمد صدر مشاور ارشد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با جماران در پاسخ به اینکه با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی وزارت امور خارجه تا چه میزان در مسیر دستیابی به اهداف و آرمان‌های امام خمینی (ره) موفق بوده است، گفت: دستیابی به اهداف و آرمان‌های امام خمینی (ره) در مقاطع مختلف تفاوت داشته است. درواقع در دوران آقای احمدی‌نژاد، اهداف امام (ره) در وزارت امور خارجه و در بخش سیاست خارجی با چالش مواجه شد و شرایط مناسبی برای تحقق این اهداف ایجاد نشد. وی ادامه داد: در واقع چالش‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم برای انقلاب و فراهم شدن زمینه نامناسب برای تحقق اندیشه امام خمینی (ره) ایجاد شد، در زمان کنونی تازه در حال جمع شدن است.»

دکتر محمد صدر در ادامه پیرامون صدور انقلاب افزود «اوایل انقلاب یک تعریف بد و نامناسبی از صدور انقلاب صورت گرفت و این تعریف‌ها هم عمدتاً بر اساس تبلیغاتی بود که علیه کشورمان در خارج صورت می‌گرفت که براساس آن اینگونه تصور شد که منظور ما از صدور انقلاب، گرفتن کشورها با حرکتی نظامی است درصورتی که اصلاً چنین مسئله ای مطرح نبود. وی در پایان خاطر نشان کرد: درواقع مقصود اصلی از بیان مفهوم صدور انقلاب، معرفی اندیشه ای به دنیا و مردم آن بود که مبنایش اسلام است و در این راستا، استقلال و آزادی را دنبال و با استعمار مقابله می‌کند و این اندیشه می‌توانست برای تمام مسلمان‌ها و کشورهای جهان اسلام و حتی افرادی که مسلمان نیستند نیز دستاورد داشته باشد که البته با مشکلاتی در داخل نیز مواجه شد.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «دانشگاه بدون آزادی، مرده است» و «رسایی: نمایندگان قانع نمی‌شوند؛ نمایندگان: قانع شدیم» اختصاص داد.

· طالبان در تهران

حضور مهمان ناخوانده در تهران. خبرهای مبنی بر حضور هئیت سیاسی از گروه طالبان در تهران شگفتی بسیار از ناظران سیاسی را برانگیخت هرچند از مفاد جلسات این هیئت خبری مخابره نشده است ولی تحلیلگران سیاسی ابعاد این سفر را قابل تأمل می‌دانند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت«منابع خبری از سفر یک هیئت سیاسی طالبان افغانستان به ایران خبر داده‌اند. این در حالی است که برخی منابع گزارش می‌دهند کهدولت وحدت ملی افغانستان و افراد گروه طالبان برای رسیدن به صلح به صورت مخفیانه در حال گفتگو هستند با این حال دیروز سخنگوی دولت از این مسئله اظهار بی اطلاعی کرد. پیش از این مقام های طلبان خبر سفر هیئتی از این گروه به چین را تأیید کرده بودند. طالبان در قطر دفتر نمایندگی دارد. دیروز خبرگزاری تسنیم گزارش داد که هیئت سیاسی طالبان افغانستان به‌رهبری طیب آغا به ایران سفر کرده است. به گزارش این خبرگزاری این هیئت متشکل از اعضای دفتر سیاسی طالبان افغانستان در قطر روز دوشنبه وارد تهران شده است.

به گفته این منبع خبری رهبری هیئت سیاسی طالبان افغانستان در این سفر به‌عهده «طیب آغا» مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر است. طیب آغا رئیس و یکی از اعضای طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر است و به عنوان معاون مطبوعاتی و مترجم ملاعمر از معدود افرادی است که با وی ارتباط مستقیم دارد. به گزارش منابع افغان تسلط طیب آغا به زبان‌های خارجی و سابقه خانوادگی موجب شد تا بتواند پله‌های ترقی را در جنبش نوپای طالبان به سرعت طی کند. از آنجا که در میان طالبان کسی نبود که بتواند به زبانی جز اردو صحبت کند، طیب آغا در دستگاه پذیرفته شد و به سمت معاون مطبوعاتی و مترجم ملأ عمر منصوب شد که به ویژه در جلسات وی با عرب‌ها مفید واقع می‌شد. وی همچنین در بسیاری از وزارتخانه‌های کابل نیز نقش مترجم را داشت و بالاخره به سمت دستیار ویژه ملأ عمر رسید. در هنگام و پس از سقوط طالبان، طیب آغا مانند بسیاری دیگر از رهبران ارشد گروه، منشأ حرکات مؤثر زیادی شد. وی یکی از اعضای کلیدی هیئتی بود که در دسامبر سال 2001 قدرت را از ملأ عمر به «حامد کرزی» منتقل کرد. در آن زمان او و دیگر رهبران به دنبال معامله‌ای بودند که در قبال به رسمیت شناختن دولت کرزی و پرهیز از منازعات مسلحانه، مورد عفو قرار گیرند. در ژانویه سال 2002 طیب آغا، «آغا جان معتصم» وزیر سابق دارایی، «محمد عباس استانکزی» وزیر سابق بهداشت، برای معامله با دولت جدید عازم منطقه «خاص» ولایت «ارزگان» شدند اما نتیجه‌ای جز سردرگمی نبود و منطقه به 2 قسمت طرفدار دولت و رقیب تقسیم شده بود که هر کدام اصرار داشت طالبان تسلیم آن طرف شود.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «حق‌الناس بودن رأی مردم محدود به صندوق‌ها نیست» و «نه مجلس به حلقه پایداری» اختصاص داده است.

· نه بهارستان به پایداری

بهشت بهارستان برای دولتی‌ها. این‌بار وزرای کابینه دولت یازدهم بدون کارت زرد از بهارستان خارج شدند تا روزنامه‌های اصلاح‌طلب این رخداد را «نه» به طیف جبهه پایداری بهارستان و تغییر در صف‌آرایی مجلس تلقی نمایند.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد در گزارشی به اقناع مجلس از پاسخ وزرای مسکن و کار پرداخت و در همین راستا نوشت «این‌بار بادهای موافق با «حلقه نه» در مجلس نوزیدند. هوای مجلس شبیه حداقل شش ماه پیش نیست که «حلقه نه» قدرت داشت. آن‌ها که در شش ماه گذشته به وزرای پیشنهادی نه می‌گفتند و استیضاح مدیریت می‌کردند و تذکر پشت تذکر دیگر رمق گذشته را ندارند. مجلس دیروز به جبهه پایداری نه گفت. حالا انگار طیف اصولگرایان نزدیک به لاریجانی باز دارند از جا بلند می‌شوند. دیروز هر چقدر هم که سوال‌کنندگان نزدیک به جبهه پایداری فیلم دردناک نشان دادند تا احساسات نمایندگان را برانگیزند، هرچقدر هم که نمودار نشان دادند و اسلاید رو کردند اما باز هم افاقه نکرد. همان‌طور که طرح سه فوریتی توفیق نیافت، حالا دیگر در بی‌رمقی حلقه نه سؤال از وزرا هم زیاد توفیق نمی‌یابد. سوال‌کنندگان می‌گفتند که در قیامت باید جواب داشته باشند و درخواست به رأی گذاشتن سؤال را می‌کردند، با این همه نمایندگان از پاسخ‌های هر دو وزیر قانع شدند تا جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی یک خروجی جالب داشته باشد و آن هم تغییر صف‌بندی‌ها باشد؛ تغییرشان در روزهایی که به انتخابات هیات رییسه آخرین سال کاری مجلس نزدیک می‌شویم و انتخابات مجلس دهم بیش از اندازه مهم است. اعضای فراکسیون رهروان ولایت حالا دارند منسجم‌تر عمل می‌کنند.

اصولگرایان میانه‌رویی که چندی بود زیر سایه «حلقه نه» قرار گرفته بودند در مسیر جدیدی جلو می‌روند. لیست سوال‌کنندگان جلسه دیروز که قرائت شد همه‌چیز از یک برنامه‌ریزی محکم حکایت داشت. حسین طلا عضو جبهه پایداری از وزیر کار سؤال پرسیده بود و مهدی کوچک زاده، حمید رسایی و علی اصغر زارعی دیگر اعضای این جبهه از وزیر مسکن و شهرسازی. از همان ابتدا معلوم بود که برگزاری دو سؤال از دو وزیر در یک روز آن هم از سوی منتقدان اصلی دولت نباید نتیجه آنچنان مطلوبی داشته باشد. اما این‌بار نتیجه برعکس شد. هرچند سوال‌کنندگان قانع نشدند اما مجلس از هر دو وزیر قانع شد»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «دانشگاه بدون آزادی مرده است» و «طالبان در تهران» اختصاص داد.

· روز رؤیایی ربیعی

دیروز بهارستان و دادگاه مقصد علی ربیعی بود تا از یک‌سو به سؤال نمایندگان پاسخ بدهد و از سوی دیگر برای شکایت سعید مرتضوی در دادگاه حاضر شود. علی ربیعی در روز سخت خود کامیاب بود؛ از یک سو نمایندگان از اظهارات وی قانع شدند و از سوی دیگر دادگاه برگزار نشد.

گروه سیاسی روزنامه شرق در همین راستا نوشت «علی ربیعی به دادگاه نرفت. رسانه‌ها خبر داده بودند وزیر کار، رفاه و تأمین‌اجتماعی باید دیروز، هم بابت شکایت «سعید مرتضوی» در دادگاه حاضر شود و هم در مجلس به سؤال نمایندگان پاسخ دهد، اما تداخل زمانی باعث شد دادگاه به روزی دیگر موکول شود. شاکی وزیر رفاه «سعید مرتضوی» است که دیروز به تسنیم گفته است: «این شکایت در رابطه با بحث تأمین‌اجتماعی است. آقای ربیعی در جمع مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی یک سخنرانی کرده و گفته بود در رابطه با تفاهم‌نامه بابک زنجانی سوءاستفاده مالی و اختلاس شده و اختلاس ۱۰ برابر پرونده سه‌هزار میلیاردی است که این مطلب دروغ است؛ زیرا در این تفاهم‌نامه هیچ اتفاقی نیفتاده، جز اینکه وی به حساب ارزی خارج از کشور پول ریخته و بعد هم از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده و اصلاً این تفاهم‌نامه اجرائی نشد. آقای وزیر در جمع مدیران درباره مطلبی که هیچ مشکلی نداشته، گفته بود سوءاستفاده مالی و اختلاس شده است. البته بعد فهمیدند اشتباه کردند و دیگر چنین مطالبی را نگفتند. حتی از قول معاون اول هم مطلبی شبیه به این زده بودند که دفترشان تکذیب کرد. پس از این صحبت‌های وزیر، ما تحت عنوان نشر اکاذیب و ایراد تهمت و افترا شکایت کردیم. البته این شکایت مربوط به یک سال پیش است که تازه از وزیر دعوت کردند. شکایت ما از وزیر یک مورد و مربوط به این مسئله است

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «فقه دیگر نمی‌تواند محدود به احکام عبادی باشد» و «کلید ناطق قفل انتخابات را باز می‌کند» اختصاص داد.

· اصرار اصلاحات؛ انکار ناطق نوری

تلاش فراوان جریان اصلاحات برای یارگیری از بدنه اصولگرایان همچنان ادامه دارد؛ حجت‌الاسلام ناطق نوری با وجود تصریح بر عدم حضور در لیست جریان خاصی از سوی طیف اصلاح‌طلب همچنان در فشار است. بازی با نام ناطق‌نوری در صدر رویه سیاسی جریان اصلاحات قرار گرفته است.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز بدون توجه به اظهارات صریح ناطق‌نوری از زمزمه‌های حضور ایشان خبر داد و نوشت «شیخ نور برای آمدن دلایلی دارد که تنها خود بدان آگاه است اما از نظر رسانه‌ای می‌توان چند گمانه را مطرح کرد که پررنگ‌ترین آن به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در نشست کارگزاران بازمی‌گردد. اسحاق جهانگیری گفته بود: «اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.» این جمله یعنی نیاز پاستور به حامیانش هنوز وجود دارد و در این مسیر که به نفع ملت است بار دیگر نیازمند یاری گرفتن از دلسوزان و شخصیت‌های شناخته شده است. همگان به خاطر دارند که در سال 92 اگر همراهی آیات هاشمی، حسن خمینی و حجت‌الاسلام ناطق نوری نبود پیروزی طیف اعتدال‌طلبان محقق نمی‌شد و اکنون هم همان دولتی که با همراهی این شخصیت‌ها بر سر کار آمده است چشم یاری به آن‌ها دارد و صراحتاً اعلام می‌کند برای تمام شدن کار دولت باید مجلس خوبی شکل بگیرد. در این میان ناطق نوری که سال‌ها سابقه حضور در مجلس را داشته است بیش از دیگران احساس وظیفه می‌کند که به دولت کمک کند و آن را برای محقق کردن وعده‌هایش به ملت در سال 92 با تشکیل مجلسی قوی یاری نماید.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «حرمت دانشگاه و استاد را خدشه‌دار نکنیم» و «رسانه‌ها اندیشه‌های راهگشای امام را مطرح کنند» اختصاص داد.

· لغو دروغین سخنرانی علی مطهری

روزنامه دولتی ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» صفحه سیاسی خود به لغو سخنرانی علی مطهری در شهرکرد پرداخت و در همین راستا نوشت «حسین فرهادی بابادی، دبیر حزب آزادی استان چهارمحال و بختیاری در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، ضمن تشریح دلایل لغو سخنرانی علی مطهری در شهرکرد، آن را ناشی از برخی تحرکات و فشارها و همچنین فرآیند طولانی صدور مجوز از سوی فرماندار خواند.» این درحالی است که علی مطهری اظهار داشت «اساساً قراری مبنی بر سخنرانی بنده در شهرکرد وجود نداشت که بخواهد لغو شود.» خبرآنلاین در ادامه نوشت «چندی قبل از سوی یک تشکل سیاسی نه چندان شناخته‌شده با وی تماس گرفته و از این نماینده مجلس خواسته می‌شود تا ضمن سفر به استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد سخنرانی داشته باشد، تصریح کرد: اما من هیچ دعوتی برای سفر به شهرکرد را قبول نکرده بودم. لذا اصلاً برنامه‌ای برای سخنرانی‌ای نبوده که بخواهد به هر علتی لغو شود.»