آمریکا ممکن است مانور شیر در کمین را به عملیات طوفان صحرا یا نسخه شبیه ‌سازی شده طوفان قاطعیت تبدیل کند؛ اما کسی که این جنگ را آغاز کند، هرگز نمی‌تواند بر پایان آن و حد و مرز و فراگیر بودن آن تسلط داشته باشد.

گروه بین‌الملل مشرق - «هواپیمای بی 52 از آمریکا به سمت میدان‌های تمرین مانور شیر در کمین پرواز خواهد کرد تا در مأموریتی به مدت 35 ساعت سلاح‌های سنتی را در این منطقه وارد کند، این کاری است که ما در تمرینات گذشته انجام ندادیم.» این سخنان از سوی ژنرال ریک ماتسون سخنگوی نظامی آمریکا در مورد عملیات شیر در کمین اردن مطرح شده است. 

برای پنجمین سال متوالی مانور بین‌المللی شیر در کمین (Eager Lion) با مشارکت بیش از 10 هزار مبارز از 18 دولت برگزار خواهد شد. در این مانور که در طی 2 هفته برگزار می‌شود، نیروی زمینی و دریایی و هوایی آمریکا و فرانسه و ایتالیا و بلژیک و کانادا و استرالیا و لهستان و نمایندگانی از پیمان آتلانتیک شمالی علاوه بر کشورهای عربی نظیر مصر و عربستان و عراق و قطر و بحرین و امارات و کویت و لبنان بعلاوه اردنِ میزبان شرکت خواهند داشت. 

روایت رسمی تعیین اهداف مانور شیر در کمین بنا بر آن چیزی که سرتیپ ستاد فهد الضامن مدیر آموزش مشترک مطرح کرده، مبتنی بر تقویت توانمندی شرکت ‌کنندگان در ابعاد زیر است: 
-    مبارزه با تروریسم.
-    آموزش در عملیات تأمین امنیت مرزها.
-    مدیریت بحران‌ها و عملیات انسانی و انجام عملیات جستجو و نجات و تخلیه مناطق.
-    حمایت از تأسیسات حیاتی.
-    مبارزه با تروریسم الکترونیک و تقویت پشتیبانی‌های لجستیک.
-    برنامه‌ریزی برای عملیات‌های احتمالی آینده و عملیات‌های نظامی شهری و جنگ روانی.



وی در گفتگوی مطبوعاتی مشترک در عمان که به همراه ریک ماتسون برگزار شد، گفت که این تمرین با هدف توسعه توانمندی‌های شرکت ‌کنندگان برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات مشترک و تأمین مناسبات بین نیروهای نظامی و آژانس‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در سایه عملیات غیرکلاسیک و تبادل اطلاعات نظامی و تقویت پوشش عملیاتی بین کشورها انجام می‌شود. 

فرماندهی نظامی مشترک اعلام کرده است که مانور شیر در کمین در 9 عرصه عملیاتی در بخش‌های مختلف اردن برگزار خواهد شد، وی بار دیگر تأکید کرده که نیروهای شرکت ‌کننده در این مانور در نزدیکی مرزهای سوریه فعالیتی نخواهد داشت. ماتسون  نیز ارتباط مانور مذکور با تحولات کنونی منطقه را رد کرد.



 اما با این ‌وجود این دو سخنگوی نظامی انگیزه شرکت کنندگان در استفاده از تسلیحات و تجهیزات جدید برای اولین بار در این مانور را توضیح ندادند، تسلیحاتی نظیر بمب افکن‌های بی 52 و موشک باران استراتژیک و استفاده از سکوهای پرتاب موشک با دقت بسیار بالا. الضامن همچنین اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع اردن که ارتباطی با هیچ یک از نیروهای نظامی کشورهای عربی ندارد، تأسیس شده و در این مانور تحت آزمایش قرار خواهد گرفت. 

پنجمین دوره مانور شیر در کمین در حالی در سال جاری برگزار می‌شود که منطقه شرایط حساس و خطرناکی را پشت سر می‌گذارد، حساسیت تحولات کنونی نه تنها از ناحیه اردن به ‌عنوان عضو حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا است، بلکه اقدام ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ بر ضد یمن، بر حساسیت‌های کنونی افزوده است. تعدادی از تحلیلگران و استراتژیست‌های منطقه‌ای مانور مذکور را نوعی شبیه سازی از عملیات طوفان قاطعیت در یمن می‌دانند و معتقدند که ائتلاف مذکور به دنبال شکستن رکود در موازنه های بین‌المللی با استفاده از شرایط کنونی برای اجرای سناریوی مشابه در سوریه است که این بار به رهبری ترکیه به اجرا گذاشته می‌شود.





در همین راستا روزنامه آمریکایی هافینگتون پست از وجود مذاکراتی بین ترکیه و عربستان سعودی خبر می‌دهد که تفاوتی بین دو پرونده سوریه و یمن قائل نیستند، چرا که مهم‌ترین بازیگران آن همین کشورها هستند که به‌ صورت مستقیم یا نیابتی در این جنگ ها حضور دارند. 

چیزی که این اتهام‌ها را تقویت می‌کند، مجموعه‌ای از شاخص‌های زیر است که به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:  
-    ماهیت سلاح های استفاده شده و اصرار بر اعلام موشک باران استراتژیک و استفاده از سکوهای موشکی بسیار دقیق و حضور هواپیمای بی 52 به عنوان تسلیحات و ابزارهایی است که می‌توان از آن‌ها در خارج از عرصه‌های عملیاتی اعلام شده نیز استفاده کرد.  
-    اعلام تشکیل نیروهای واکنش سریع اردن که می‌تواند مأموریت‌های مشخص در سوریه را با پشتیبانی نیروهای ائتلاف جدید ضد این کشور انجام دهد.  
-    هم‌زمانی مانور شیر در کمین با فعال شدن توافق‌نامه‌های آمریکا با ترکیه. این 2 کشور روز نهم می جاری را زمان آغاز آموزش و تجهیز اولین گروه‌های آموزشی متشکل از 15 هزار نیروی موسوم به معارض معتدل در ترکیه اعلام کرده اند. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در این رابطه به روزنامه صباح این کشور گفته است که واشنگتن و آنکارا در مورد سوریه بدون بشار اسد یک تصور دارند.    
-    احیای مجدد حمایت‌های مالی از مخالفان سوریه و تجهیز آن‌ها به سلاح‌های بی‌سابقه استراتژیک نظیر موشک‌های "بی جی ام 79 تاو" که موشک های رهگیر ساخت آمریکا و ضد زره و ضد تانک است. گفته می‌شود که این موشک ها در اختیار مخالفان "معتدل "قرار گرفته است، اما ناگهان مشخص شد که در اختیار داعش و النصره قرار دارد. همین موشک‌ها بود که باعث پیشرفت گروه‌های مسلح حمایت شده از سوی عربستان و ترکیه و قطر در شمال سوریه و موفقیت آن‌ها در تسلط بر ادلب و جسر الشغور در شمال و بصری الشام در جنوب و گذرگاه مرزی نصیب در نزدیکی اردن شد. 







-    صحبت از ایجاد منطقه حائل چه در جنوب یا شمال سوریه بار دیگر مطرح شده است، همچنین بسته‌های استعماری جدیدی نیز مطرح شده که شامل خلع تمامیت سوریه در مناطق آزاد شده و آغاز اجرای منطقه پرواز ممنوع و تشکیل دولت موقت و .... است.  
-    تصمیم دولت‌های عضو شورای همکاری و متحدان آن در خلال جلسه اخیر نشان از تشدید مواضع آن‌ها بر ضد پرونده سعودی در راستای جبران شکست‌های احتمالی در یمن است. آن‌ها اعتقاد دارند که با تخریب بیشتر سوریه و یمن فشارها را به ایران افزایش خواهد داد. همین موضوع باعث شده است که ژنرال‌های شرکت کننده در عملیات طوفان قاطعیت مانع از فرود هواپیماهای امدادی ایران در فرودگاه‌های یمن شوند.   
-    برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های مخالفان سوریه در ریاض به جای دوحه و استانبول نشان‌دهنده این است که نشست‌های عناصر معتدل القاعده و داعش تا اطلاع ثانوی در این کشور برگزار خواهد شد و عملیات ترتیب اوضاع داخلی سوریه براساس معیارها و مقیاس‌های ریاض انجام خواهد شد و منافع ملی مردم سوریه و پناهندگان و کاروان‌های مهاجران آن‌ها هیچ جایی در این تصمیم‌گیری‌ها ندارد.  
-    عبدالله دوم در اظهاراتی مدعی شد که داعش ساخته و پرداخته دولت سوریه است. همچنین سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهاراتی که دنباله رو این ادعا است به نقل از اوباما گفته که وی اعتقاد راسخ دارد به این که حل مشکل داعش به ‌صورت دائم تا زمانی که مشکل بشار اسد حل نشود، امکان‌پذیر نیست. داعش، همان گروهی که آن ها ادعای مبارزه با آن را مطرح می‌کنند، از سوی همین کشورها پرورده و تجهیز شده و برای آن‌ها جنگیده است. 





-    سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در افتتاحیه نشست مشورتی دولت‌های خلیج ‌فارس تأکید کرد که عملیات طوفان قاطعیت اهداف مورد نظر خود را محقق کرده و هر راه حل سوری باید به گونه‌ای باشد که نظام کنونی نقشی در آن نداشته باشد. این سخن در هماهنگی کامل با اظهارات خالد العطیه وزیر خارجه قطر در زمینه کنگره آینده مخالفان سوریه در ریاض است که به ادعای وی برای تعیین طرح های مدیریت مرحله انتقالی در دوره بعد از بشار اسد برگزار می‌شود.

آمریکایی‌ها و مزدوران آن ممکن است تجاوز خود بر ضد سوریه را امروز یا فردا آغاز کنند، آن‌ها همچنین ممکن است مانور شیر در کمین را به عملیات طوفان صحرا یا نسخه شبیه ‌سازی شده طوفان قاطعیت تبدیل کنند، اما کسی که این جنگ را آغاز کند، هرگز نمی‌تواند بر پایان آن و حد و مرز و فراگیر بودن آن تسلط داشته باشد، چرا که طرف‌های مورد تجاوز قرار گرفته نیز واکنش‌ها و تصوراتی از این جنگ دارند. 





پیامدهای ژئو استراتژیک خطرناک این جنگ تنها سوریه را شامل نمی‌شود، در این صورت نوار منطقه‌ای شامل بحرین و یمن و عربستان سعودی و عراق و لبنان نیز به تنهایی هیزم این آتش نخواهد بود، چرا که کسی که آتش را روشن می‌کند، هرگز نمی‌تواند میزان شعله‌ها و پیامدهای آن را تضمین کند.