کد خبر 343603
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲

دبیرکل حزب الله لبنان و رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح این کشور در دیدار اخیر خود به بحث و گفتگو درباره خطر تروریسم و تکفیری‌ها پرداخته و توافق کردند که اساسی‌ترین اقدام برای مقابله با این مساله تقویت جبهه داخلی از طریق مذاکرات و توافق میان تمامی طرف‌هاست.

به گزارش مشرق، روزنامه السفیر چاپ لبنان در گزارشی به جزئیات دیدار اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان با میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح این کشور پرداخت و نوشت: اوضاع وخیم منطقه بخش بیشتر دیدار عون و سید حسن نصرالله را که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، تشکیل داد تا جایی که دو طرف درخصوص اوضاع یمن، شهرک عرسال لبنان، عراق‌، سوریه و فلسطین نیز بحث و گفت‌و‌گو کردند.

نصرالله و عون همچنین به طور اساسی در خصوص آخرین تحولات عراق به ویژه پس از کنترل گروه "دولت اسلامی" ( داعش) بر موصل و برخی از مناطق عراق بحث و گفت‌و‌گو کردند.

نصرالله نیز گزارش مفصلی از اوضاع سوریه و روند تحولات نظامی در این کشور داد و تاکید کرد: طرح داعش در منطقه قابلیت ادامه حیات ندارد حتی اگر این گروه بتواند تا مدتی کوتاه از سقوط میدانی خود جلوگیری کند.

عون و نصرالله در این دیدار توافق کردند که خطر ناشی از حملات تکفیری‌ها خطری ماهیتی است که تمامی گروه‌ها در منطقه را دربرمی‌گیرد طوری که مسیحیان، سنی‌ها، ایزدی‌ها و شیعیان در مناطقی که داعش کنترل آنها را در سوریه و عراق در دست دارد، در معرض این حملات هستند.

دو طرف همچنین به بررسی راه‌های مقابله با پدیده تروریسم و تکفیر پرداخته و بر لزوم مقابله با فتنه و نیفتادن در آن تأکید و اعلام کردند که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه تقویت جبهه داخلی از طریق تقویت مذاکرات و ارتباط میان تمامی طرف‌هاست.

عون و سید حسن نصرالله همچنین به اوضاع لبنان از زاویه تاثیرپذیری این کشور از رخدادهای منطقه و مساله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از این دید پرداخته و تأکید کردند که میشل عون این حق را دارد تا بر اساس اصول بیانیه لبنان پست ریاست جمهوری را در دست بگیرد و حزب الله همچنان تا زمانی که عون بر موضع خود پایدار باشد از رسیدن وی به سمت ریاست جمهوری لبنان حمایت می‌کند.

به گزارش السفیر، نصرالله خطاب به عون گفت: این تصمیم برعهده خود شماست که در انتخابات شرکت کنید یا نه. تا زمانی که شما بر این مساله مصمم هستید ما نیز از شما حمایت می‌کنیم و زمانی که شما دست از این مساله بردارید، ما نیز دست برمی‌داریم.

عون همچنین به نتایج گفتگوی خود با سعد حریری،‌ نخست‌وزیر پیشین لبنان اشاره و تأکید کرد که منفعت ملی ایجاب می‌کند تا به این مذاکرات ادامه بدهیم و نصرالله نیز ترغیب کرده که به این مذاکرات ادامه بدهیم.

دو طرف در این دیدار در خصوص احتمال تمدید دوره فعالیت پارلمان نیز بحث و گفتگو کردند.

سعد حریری روز سه شنبه در سخنانی تأکید کرده بود:‌ حمایت از کشور برای نیفتادن آن در فتنه در مرحله اول به اراده مسلمانان در لبنان چه شیعه و چه سنی بستگی دارد.

حریری اظهار داشت: ربودن و گروگان‌گیری و تحریکات مذهبی بدترین گزینه‌ای است که در زمان کنونی ممکن است از آن استفاده کرد.