کد خبر 343160
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

کابینه جدید عراق سرانجام رأی اعتماد گرفت اما آنچه مشهود بود، حجم بالای مداخله‌های آمریکا و انگلیس در رایزنی‌ها برای نهایی شدن لیست کابینه عراق با هدف در اختیار گرفتن وزارتخانه‌های امنیتی بود.

به گزارش مشرق، کابینه جدید عراق روز دوشنبه (دیروز) پس از به تأخیر افتادن‌های متعدد و و رایزنی‌های گسترده با شرکت 289 نماینده پارلمان، رأی اعتماد گرفت و به جز 4 وزیر، تکلیف باقی وزرا مشخص شد. 4 وزارت دفاع، کشور، آب و زنان به روزهای آینده موکول شد.

در تمامی روزهایی که گروههای سیاسی برای نهایی شدن لیست کابینه در حال رایزنی بودند، نقش و دخالت آمریکا و انگلیس کاملا مشهود بود. واشنگتن کیفیت چیدمان کابینه را برای خود بسیار مهم می‌دانست و در این میان تمامی سعی خود را برای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های امنیتی به کار گرفت.

منابع نزدیک به «حیدر العبادی» به روزنامه الاخبار لبنان گفته‌اند، آمریکا و نمایندگانی از سازمان ملل در تمامی جلسات رایزنی احزاب سیاسی با یکدیگر حضور داشتند.

میزان دخالت‌های آمریکا در روند تشکیل کابینه به حدی رسید که سفارت آمریکا در بغداد تیمی به ریاست «استفان بیکرافت» سفیر آمریکا در عراق، تشکیل داد تا به بررسی چیدمان کابینه بپردازد.

«عالیه نصیف» از نمایندگان محلس عراق نیز در این مورد گفت: آمریکا سعی دارد وزارتخانه‌های کشور و دفاع را به افراد وابسته خود تعلق گیرد.

تلاش آمریکا برای دو وزارتخانه کشور و دفاع از سوی دیگر نمایندگان پارلمان نیز تأیید شده بود. بنا به نظر مقامات سیاسی عراق، اصرار مقامات واشنگتن بر ساختار دفاعی عراق که در این دو وزارتخانه عینیت می‌یابد، در جهت اطمینان بخشی به بخشی از نیروهای اهل سنت و کرد و همچنین کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان است.

از سوی دیگر، برخی گروههای سیاسی داخلی عراق نیز خود اشتیاق فراوانی برای دخالت آمریکا داشتند، به گونه‌ای که بنا به گفته «ازهر الخفاجی» از نمایندگان پارلمان عراق، شماری از اعضای ائتلاف نیروهای ملی به سفیر آمریکا و انگلیس اجازه دادند در جریان تمامی رایزنی‌های سیاسی قرار گیرند.

همچنین «ائتلاف کردستانی» نیز در پی دخالت آمریکا در روند انتخاب کابینه بود. به طوری که بنا به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، نیروهای سیاسی کُرد پس از اطمینان از ضمانت آمریکا و سازمان ملل  و پس از جلسه‌ای که در منزل «نوشیروان مصطفی» در سلیمانه با حضور نمایندگانی از آمریکا برگزار شد حاضر به شرکت در چیدمان کابینه عراق شدند.

دولت عراق، تا کنون توانسته بخش مهمی از مسیر سیاسی برای تشکیل دولت و رسیدن به ثبات سیاسی را بپیماید و بیشتر وزرا را از دالان پارلمان عراق عبور بدهد، اما همان‌گونه که گذشت وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است.

بنا به گزارشات مختلف، آمریکا و هم‌پیمانان داخلی و منطقه‌ای آن، سعی داشتند فردی به نام «قاسم داود» را برای منصب وزارت دفاع بگمارند. وی رابطه بسیار عمیقی با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها دارد.

منبع: فارس