کد خبر 239170
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

مجلسی که تا چندی پیش از کوچک‌ترین خطای وزرای دولت احمدی‌نژاد عبور نکرد و در آخرین اقدام خود عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با رای قاطع ۲۰۴ نماینده از کار بر کنار کرد، آیا در مقابل وزرایی که سابقه همراهی با مدعیان تقلب در آشوب های سال 88 را داشته اند خواهد ایستاد و یا قرار است چشم خود را به روی سوابق این وزیر پیشنهادی ببندند و به او اعتماد کنند؟

گروه سیاسی مشرق _  جعفر میلی منفرد در روز 13 مرداد از سوی حجت الاسلام حسن روحانی در حالی به عنوان دوازدهمین وزیر علوم معرفی شده است که پیش از این علی شریعتمداری، سیدحسن عارفی، حسن حبیبی، محمدعلی نجفی، محمد فرهادی، مصطفی معین، محمدرضا هاشمی گلپایگانی، مصطفی معین، جعفر توفیقی، محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو مسئولیت این وزارت علوم را برعهده داشته‌اند.

محافل دانشگاهی و سیاسی از گزینه وزارت علوم به عنوان یکی از همراهان فتنه و آشوب های سال 88 یاد می‌کنند. میلی‌ منفرد از تحصیل‌کردگان فرانسه است، او پس از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم در دولت اصلاحات، به سرپرستی این وزارتخانه گمارده شد.

میلی منفرد که از حامیان تحصن در مجلس ششم نیز محسوب می شود، در جریان حوادث سال 1388 جزو عناصری بود که اقدام به تجمع و تحصن در دانشگاه امیرکبیر کردند. بنابر برخی گزارش‌ها وی در تحریک طیفی از دانشجویان ایفای نقش می‌کرد و همان زمان به بهانه اعتراض به تقلب در انتخابات خواستار تعطیلی و تعویق امتحانات ترم دوم شده بود.

مرداد ماه سال 88 شماری از مقامات دولت اصلاحات و سازندگی به همراه برخی نمایندگان مجلس ششم اقدام به انتشار بیانیه‌ای مشترک در حمایت از جریان فتنه و القای تقلب و مهندسی انتخابات کرده و از سران فتنه حمایت نمودند. نام میلی‌منفرد در این بیانیه در کنار اسامی محسن آرمین، انصاری راد، علی باقری، محمدرضا بهزادیان، مرتضی حاجی، جلایی‌پور، رضا خاتمی، خانیکی، سازگارنژاد، شیرزاد، ناصر قوامی، مرتضی مبلغ، مزروعی، مسجد جامعی، معین، محمدعلی نجفی و فائزه هاشمی به چشم می‌خورد. (1)


میلی منفرد با احزاب زمینه‌ساز فتنه 88 ارتباط  دارد/ این انتخاب مغایر رویه اعتدال است

نقره‌کار، رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با «نسیم» در خصوص گزینه پیشنهادی حسن روحانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از معرفی میلی منفرد برای وزارت علوم به مجلس، شگفت زده شدم. این انتخاب مغایر رویه اعتدال است زیرا میلی منفرد به احزابی وابستگی دارد که زمینه‌ساز فتنه ۸۸ شدند.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در ادامه عنوان کرد:  آقای میلی منفرد در آن دوره حساس بعد از آقای معین در وزرات علوم مشکلاتی را ایجاد کردند و انتصابات نابجایی را در دانشگاه امیرکبیر صورت دادند. میلی منفرد به احزابی وابستگی دارد که امروز فعالیت‌شان غیرقانونی است و چهار سال پیش زمینه‌ساز فتنه ۸۸ بودند.

وی در ادامه با تاکید بر نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، افزود: نقش نمایندگان در دادن رای اعتماد و بررسی صلاحیت آقای میلی منفرد بسیار برجسته است و نمایندگان مجلس این موضوع را باید در نظر داشته باشند که بحث آموزش عالی کشور به اولویت‌هایی احتیاج دارد و محوریت کار دانشگاه در شرایط امروز کشور باید رشد علمی جهت تحقق حماسه اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب باشد نه اینکه دانشگاه به جولانگاه بازی‌های سیاسی تبدیل شود.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در انتها یادآور شد: باید سابقه و عملکرد میلی منفرد در وزات علوم بعد از دکتر معین و وابستگی‌هایی که وی به جریانی که زمینه ساز فتنه ۸۸ شد دارد روشن شود و مورد بررسی قرار داده شود.  (2)

"نقش نمایندگان در دادن رای اعتماد و بررسی صلاحیت آقای میلی منفرد بسیار برجسته است و نمایندگان مجلس این موضوع را باید در نظر داشته باشند که بحث آموزش عالی کشور به اولویت‌هایی احتیاج دارد و محوریت کار دانشگاه در شرایط امروز کشور باید رشد علمی جهت تحقق حماسه اقتصادی مدنظر رهبر معظم انقلاب باشد نه اینکه دانشگاه به جولانگاه بازی‌های سیاسی تبدیل شود."



پر و بال دادن وزرات علوم به عناصر افراطی در سال 78

میلی منفرد در سال هایی که در نقش معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم دولت اصلاحات ایفای نقش کرده است که اتفاقات بسیاری در فضای آموزش عالی کشور افتاده است که مسلما در شناخت بهتر وی با توجه به نقش تعیین کننده اش در وزارت علوم کمک شایانی خواهد کرد.

میلی منفرد دقیقا زمانی معاونت دانشجویی و فرهنگی ،سیاسی ترین معاونت ، در وزارت علوم را بر عهده داشته است که حوادث بسیاری از دل دانشگاه ها در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاده است؛ او در حالی در بین سال های 76 الی 79 بعنوان معاون دانشجویی وزیر علوم ایفای نقش کرده است دقیقا در همان زمان حوادث 18 تیر 78 از سوی دفتر تحکیم در دانشگاه ها و با حمایت عناصر دولتی همچون عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات و تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور اتفاق افتاده است.


حوادث 18 تیر 78 در حالی در فضای سیاسی کشور از سوی دفتر تحکیم اتفاق افتاده است که بسیاری از تحلیل گران معتقدند علت اصلی آن پر و بال دادن وزرات علوم و معاونت دانشجویی(میلی منفرد) آن به عناصر افراطی و غیر قانونی به عنوان پیاده نظام حزب مشارکت بوده است.
 
جالب اینکه یکی از همراهان مصطفی تاج زاده در ماجراهای 18 تیر 78 میلی منفرد بوده است.

گفتنی است که میلی منفرد در زمان تصدی اش در معاونت دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات در برخورد با دانشجویان و تشکل های دانشجویی منتقد عملکرد دولت اصلاحات و منتقدین جدی افراطیون دفتر تحکیم وحدت که مورد حمایت دولت خاتمی قرار داشتند برخورد های غیر قانونی صورت داده است و در ایجاد محدودیت برای منتقدین نقش محوری داشته است. (3)

نقش محوری میلی منفرد در ماجرای تحصن در دانشگاه امیرکبیر

به گفته مهدی رفیعی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به "تسنیم" میلی منفرد در انتخابات سال ۸۸ از اعضای محوری تحصن اساتید مسجد دانشگاه امیرکبیر بود و از موافقان لغو امتحان و تعطیلی امتحانات بود. وی علاوه بر حضور در تحصن اساتید در هدایت دانشجویان برای ایجاد التهاب در دانشگاه نقش اساسی داشت. این اقداماتی که ایشان انجام داده به شدت دور از شان یک استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاهی معتبر مانند امیر کبیر است.

به گفته رفیعی میلی منفرد که برای وزارت علوم انتخاب شده است همچنین در تحصن اساتید دانشگاه های تهران که در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد نقش محوری و فعال داشت و بر مواضع سران گمراه و خیانت کار جنبش منحوس سبز تاکید می کرد و اقداماتی از این دست بر علیه نظام انجام داده است و به آنها کمک های بسیاری کرده است.


ناکامی میلی‌منفرد در قانع کردن نمایندگان مجلس

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با "تسنیم" با اشاره به جلسه ای که با میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کردند، اظهار داشت: در این جلسه آقای میلی منفرد برنامه‌های خود را در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی توضیح داد.


وی افزود: در بخش دیگری از جلسه امروز تعدادی ازنمایندگان مجلس سوالاتی را از میلی منفرد درباره امضای نامه و بیانیه علیه نظام و حضور در تحصن دانشگاهیان در فتنه 88 مطرح کردند که میلی‌منفرد پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای ارائه نداد و سعی می‌کرد به گونه‌ای به سوالات جواب ندهد.

جعفری ادامه داد: میلی منفرد معتقد بود نامه‌هایی که امضا کرده در راستای دفاع از نظام اسلامی بوده در حالی که تلقی کلی کمیسیون آموزش اینگونه نبود. همچنین میلی منفرد حضور خود در تحصن‌ها را رد می‌کرد اما امضای نامه‌ها را رد نکرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین اظهار داشت: میلی منفرد از «فتنه» به حادثه تعبیر می‌کرد و می‌گفت باید از کنار آن بگذریم و نباید خیلی آن را مطرح کنیم.

همچنین یکی از اعضای حاضر در این جلسه نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: میلی منفرد در جلسه امروز مطرح کرد که در هیچ تحصنی شرکت نکردند، هیچ امتحانی را لغو نکردند و هیچ کلاسی را تعطیل نکردند. (4)

لابی بی‌سابقه در مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به تعریف صحیحی از شاخص های فرد صالح پرداخت و گفت: صالح کسی است که عملکرد مدیریتی او در راستای مجموعه‌های دینی و انقلابی باشد.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، عدم حضور، مشارکت و مشاوره در خط قرمزهای نظام به خصوص فتنه سال 88 را از شاخص‌های صالح یا غیرصالح بودن وزرای پیشنهادی دانست و تصریح کرد: اگر وزرای پیشنهادی به هر نوعی در فتنه سال 88 دخیل بوده باشند مطمئنا صالح محسوب نمی‌شوند، چرا که ساختار فکری وی نیز به همان گونه است.
 
وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم برخی وزرای پیشنهادی اظهار کنند که با ولایت هستند و از فتنه برائت جویند اما در عمل به شکل دیگر رفتار کنند یعنی عناصری در معاونت‌های خود بگمارند که تفکر فتنه‌گرانه داشته باشند که این خطرناک است.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس معتقد است که «انتخاب صالح» و «عمل به وظیفه» مسئولیت مجلسی‌ها را سنگین‌ کرده و آنها را در یک آزمون بسیار دشوار قرار داده است.
 
سالک در بخش دیگری از این گفتگو به لابی‌های گسترده در صحن بهارستان اشاره کرد و گفت: من در سه دوره مجلس حضور داشتم اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم در طول هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد، بسیار تاسف بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابند که همواره روی آنها علامت سوال بزرگی وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: بی سابقه ترین لابی برای رای اعتماد به وزرا در مجلس نهم به چشم می‌خورد. (5)


حرف آخر ...

حال باید دید مجلسی که تا چندی پیش از کوچکترین خطای وزرای دولت احمدی نژاد عبور نکرد و در آخرین اقدام خود عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با رای قاطع ۲۰۴ نماینده از کار بر کنار کرد، آیا در مقابل وزرایی که سابقه همراهی با مدعیان تقلب در آشوب های سال 88 را داشته اند خواهد ایستاد و یا رویکرد دیگری را اتخاذ خواهد کرد.

نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در وزارت علوم که امضای وی زیر بیانیه‌ای مشترک اصلاح طلبان تندرو در مرداد ماه سال ۸۸، در حمایت از جریان فتنه و القای تقلب در انتخابات به چشم می خورد، روی خوش نشان خواهند داد و تصدی وزارتخانه علوم را به وی واگذار خواهند کرد؟ این سوالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده به آن پاسخی شفاف خواهند داد.

***

1 - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/238871

2 - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/239096

3 - http://www.seratnews.ir/fa/news/127297

4 - http://www.fardanews.com/fa/news/278860

5 - http://www.mashreghnews.ir/fa/news/239560