کد خبر 1570073
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

اصلاح‌طلبان که طی سال‌های ریاست جمهوری روحانی از وی به عنوان «رحم اجاره‌ای» سخن به میان آوردند، حالا می‌کوشند تا ردصلاحیت وی را سیاسی و باعث کاهش مشارکت مردمی بازنمایی کنند.

سرویس سیاست مشرق- بررسی برخی مطالب رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب در خصوص ردصلاحیت حسن روحانی و واکنش آنان در این زمینه نشان از تناقض‌های شدید این جریان در زمینه مواجه با حاکمیت و از سوی دیگر صداقت با مردم است.

بر اساس احصاء صورت گرفته اصلاح‌طلبان که طی سال‌های ریاست جمهوری روحانی از وی به عنوان «رحم اجاره‌ای» سخن به میان آوردند، حالا می‌کوشند تا ردصلاحیت وی را سیاسی و باعث کاهش مشارکت مردمی بازنمایی کنند.

اصلاح‌طلبان این تناقض را پاسخ نمی‌دهند که چگونه بوده که آنان طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته از بحران مشارکت سخن به میان می آورند و حال اینکه در شرایط کنونی پس از ردصلاحیت روحانی مدعی کاهش مشارکت هستند.

اگر اصولا ردصلاحیت روحانی موجب کاهش مشارکت می شود پس مشارکت لازم وجود داشته که این جریان از کاهش مشارکت با ردصلاحیت روحانی سخن به میان می آورد، در این میان نیز بماند که اصلاح طلبان و طیف‌های مختلف آن نیز بارها تاکید داشتند که در صورت تایید صلاحیت روحانی وی اصولا رای نخواهد آورد.

از سوی دیگر اما اصلاح طلبان در محوری دیگر ضمن حمله به شورای نگهبان تلاش کردند تا شان حسن روحانی را فراتر از شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای جمهوری اسلامی تعریف کرده و از رهبری خواستند تا برای بازگرداندن روحانی به عرصه انتخابات ورود کند.

در این رابطه روزنامه اعتماد می نویسد: شورای نگهبان اساسا همتراز حسن روحانی نیست که بخواهد درباره ردصلاحیت او اعلام نظر کند! در این میان، سطوح بالاتری از ارکان حاکمیت باید به این بحث ورود و این ردصلاحیت را کان لم یکن کرده و روحانی را واجد صلاحیت اعلام کند.

گفتنی است این محور مطرح شده از سوی اصلاح طلبان و به تعریف افراد فراتر از نهادهای قانونی در تعارض آشکار با ادعای قانون گرایی آنان بوده و بیانگر آن است که فرجام اصلاحات ساختاری آنان جز با هضم شدن در چهره ها و بازتولید اقتدارگرایی معنایی نمی یابد.