فرمانده مرزبانی کشورمان طی سخنانی رسمی به 2 کشور پاکستان و افغانستان در بحث اشرار تذکر داد. سردار رادان نیز چند سال قبل گفته بود نیروی انتظامی آماده عملیات برون‌مرزی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فراجا در مرز زمینی بماند، مرز اعتقادی نگهبان نمی‌خواهد!

محسن رهامی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک یادداشت پیرامون بی‌حجابی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده است، نوشت:

"بزرگان می‌دانند که باید به متخصص مراجعه کنند، ولی در مساله صد درصد تخصصی امر به معروف و نهی از منکر کار را به نهادهای غیرتخصصی واگذار می‌کنند، مانند وظیفه برخورد با حجاب که به نیروی انتظامی سپرده شد و وضع ما امروز این است. نیروی انتظامی و نظامی را نباید درگیر حفظ ارزش‌هایی کرد که وظیفه من آخوند و معلم است، نباید افسر نیروی انتظامی را درگیر ارزش‌هایی کرد که باید در خانواده‌ها رشد کند. در این صورت هزاران مساله زمین می‌ماند. آیا ائمه جمعه حاضر هستند در صورت درگیر شدن نیروی انتظامی و نظامی به این مسائل و فاصله گرفتن از شغل اصلی خود و ناامنی مرزها، فرزندان خود را به مرزها بفرستند؟"[1]

*ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

بیان این نکته ضروریست که گویا رهامی نمی‌داند بی‌حجابی یک "جرم مشهود" است و پلیس از 2 جهت عقلانی وظیفه دارد که با آن برخورد کند:

نخست اینکه برخورد با جرایم مشهود وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است.

و دوم آنکه اگر برخورد با جرم مشهود از فهرست وظائف نیروی انتظامی حذف شود؛ پس چه کسی باید با این جرم و با کسانی که قصد رعایت قانون ندارند برخورد کند و جلوی آنها را بگیرد؟!

ضمن اینکه نیروی انتظامی و پلیس یک نهاد ذو ابعاد است و صحبت درباره الزامات یک وظیفه به این معنی نیست که آن نهاد ذو ابعاد از سایر وظایف خود غافل می‌شود! به این معنی که پلیس همانطور که حافظ مرزهای زمینی است؛ حافظ مرزهای اعتقادی و دینی و قانونی نیز هست.

بدیهیست که از جمله دلائل ترویج بی‌حجابی و ایضا ترویج عوامزدگی ذهنی؛ شلیک همین قبیل حرف‌های غلط به سمت ذهن جامعه است.

***

اخطار یک سردار انتظامی به پاکستان و افغانستان

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی پیرامون حمله اخیر اشرار مسلح به مرزداران غیور کشورمان گفت: به کشورهای همجوار خودمان تذکر می‌دهیم که حسن همجواری را رعایت کنند و اجازه ندهند کارهای ضد امنیتی از داخل کشورشان انجام شود.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: درگیری در برجک مرزبانی "مزه سر" هنگ مرزی سراوان حدود ۲ ساعت با پایمردی رزمندگان مرزبانی سیستان و بلوچستان ادامه داشت.

گودرزی ادامه داد: در این درگیری پنج نفر از بهترین همکاران من، سه نفر سرباز و ۲ نفر درجه دار مرزبانی به شهادت رسیدند و ۲ نفر نیز مجروح شدند.[2]

*در ادامه تذکر نظامی سردار گودرزی به دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان که حملات اشرار از سمت این دو کشور صورت می‌گیرد؛ بیان این سابقه ضروریست که سردار رادان نیز چند سال قبل و زمانی که در سمت جانشینی ناجا حضور داشت؛ صراحتا اعلام کرد که در صورت تعلل کشورهای همسایه در بحث اشرار؛ ناجا آماده است دست به عملیات خارجی بزند.

امر واضح و قدر متیقّن در این رابطه آنست که ایران اسلامی نشان داده و اثبات کرده است که مسئله تهدید خارجی را هرگز تحمل نخواهد کرد و در این راه ولو از ابزار عملیات خارجی هم استفاده خواهد کرد.

در بحث اظهارات سردار گودرزی این نکته قابل تأمل است که درگیری مذکور حدود 2 ساعت و تا شهادت مرزبان‌ها به طول انجامیده است.

***

ما نیازمند روسیه یا روسیه نیازمند ما؟!

علی مطهری، از نمایندگان ادوار مجلس و چهره نزدیک به جریان اصلاحات اخیراً در یک مصاحبه اینترنتی طی اظهاراتی گفته است: ما یکی از اقمار روسیه شده‌ایم!

به گزارش جماران، او همچنین با کنایه به همکاری‌های ایران و روسیه گفته است: روسیه به اوکراین تجاوز کرده است.

مطهری در ادامه اظهارات خود نیز ادعا می‌کند که ایران علاقه شدیدی به روسیه دارد![3]

*از آقای مطهری که اهل تحلیل و فلسفه هستند بعید بود که ندانند فرق است بین همکاری‌های استراتژیک و چرخیدن یک قمر به دور یک سیاره!

بماند که این روسیه است که هواپیماهایش را در ایران اورهال می‌کند و کمک‌های ایران در ابعاد مختلف موجب تغییر بازی به نفع او شده است.

در بحث جنگ اوکراین هم اگرچه ایران صراحتا اعلام کرده است که موافق جنگ بعنوان اولویت اول نیست لکن نباید اقدام پیشدستانه روسیه برای جلوگیری از نفوذ ناتو و آمریکا به منطقه که متضمن منافع ایران هم بود را ندیده گرفت.

به هر حال آقای مطهری یا می‌دانند که اوکراین قرار بود تبدیل به پادگان بزرگی نظامی و میکروبی آمریکا و ناتو شود و این خلاف منافع ایران اسلامی بود یا نمی‌دانند؟!

و البته ایکاش که ندانسته این حرف‌ها را مطرح کرده باشند.

و اما علاقه به روسیه...

این یک اصل ساده در دیپلماسی است که دوست و دشمن دائمی وجود ندارد (الّا درباره رژیم صهیونیستی) و چیزی که سطح روابط یک کشور را تعیین می‌کند منافع ملی است.

جدای از این، ایران اسلامی، امروز تبدیل به یک هژمونی بزرگ در جهان شده است و هژمونی‌های بزرگ نیز در صورت رعایت منافع معقول یکدیگر؛ ناگزیر از همکاری هستند.

یعنی نمی‌توان یک قدرت جهانی بود اما مثل کمونیست‌های شوروری عملکردی تک‌روانه داشت.

بلکه همین همکاری‌هاست که جزو مقوم اصول هژمونیک است و یک حاکمیت هژمون را در مسیر پیشرفتش یاری می‌رساند.

حال روا نیست که عده‌ای این عقلانیت‌های اصولی و بدیهی را ندیده بگیرند بر مبانی مصرّحی مثل همکاری‌های هژمونیک و تحصیل منافع ملی کشور بگویند "علاقه شدید به فلان کشور"!

از آقای مطهری بعنوان کسی که برآمده از یک بیت شریف و متصّف به عقلانیت و فلسفه هستند هرگز این انتظار نمی‌رود که در مسیر عوامزدگی و همرنگی با جماعت به هر قیمتی، گام بردارند.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-614010

2_ https://irna.ir/xjMw7L

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1594990

برچسب‌ها