در صورتی که سنان اوغان حاضر به اعلام حمایت رسمی از کمال قلیچدار اوغلو شود، شانس پیروزی وی در دور دوم انتخابات حتی بیشتر از رجب طیب اردوغان خواهد بود.

سرویس جهان مشرق _ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه روز گذشته برگزار شده و نتایج نهایی آن نیز به شکل غیررسمی از سوی دو خبرگزاری وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه (آناتولی) و حزب جمهوریت خلق ترکیه (آنکا) اعلام و تایید شد.

بر اساس نتایج اعلام شده از شمارش صندوق های رای، هیچ کدام از کاندیداهای مربوطه موفق به کسب اکثریت آرا نشدند تا انتخابات به دور دوم کشیده شده و مردم ترکیه یک بار دیگر در تاریخ ۲۸ می میلادی به پای صندوق بروند.


اردوغان شانس بیشتری دارد یا قلیچدار اوغلو؟

با شمارش پایانی آرا، رجب طیب اردوغان نماینده حزب عدالت و توسعه با کسب ۴۹.۴ درصد آرا در رتبه نخست قرار گرفت.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریت خلق ترکیه CHP نیز با کسب ۴۵ درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفت؛ سنان اوغان نماینده مستقل و ملی گرای ترک ۵.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص داد و محرم اینچه نماینده مستعفی انتخابات نیز حدود ۰.۴ درصد از آرا را کسب کرد.


نتایج فوق یک بار دیگر اثبات می کند که پیش بینی ها و نظرسنجی های رسمی و غیر رسمی در عالم سیاست چندان با واقعیت منطبق نخواهند بود؛ پیش از شروع رای گیری تمامی نظرسنجی های انجام شده از سوی محافل مختلف خبر از پیروزی کمال قلیچدار اوغلو در همان دور نخست یا دست کم کسب آرای بیشتر و شانس بیشتر برای رقابت در دور دوم می‌دادند؛ در واقعیت اما اردوغان فاصله چندانی تا کسب پیروزی در همان دور نخست را نداشت و تنها یک معجزه موجب شد به هنگام شمارش ۲۰ درصد پایانی آرا، درصد رای وی کمتر از ۵۰ شده و بدین ترتیب کار به دور دوم بکشد.

به هر ترتیب در صورتی که سبد رای فعلی اردوغان در دور دوم نیز تکرار شود، وی تنها به کسب حدود ۰.۷ درصد رای بیشتر برای پیروزی در دور دوم نیاز خواهد داشت.

راهت را از PKK جدا کن، اردوغان را شکست بده!

اما شرایط و نیازمندی های کمال قلیچدار اوغلو برای پیروزی در دور دوم انتخابات پیچیده تر به نظر می رسد؛ مشخصا سبد رای قلیچدار اوغلو حتی با اضافه شدن رای محرم اینچه برای پیروزی کافی نیست.

علاوه بر نیاز به مشارکت بیشتر ملی گرایان ترک در انتخابات، قلیچدار اوغلو محتاج سبد رای سنان اوغان نماینده مستقل انتخابات نیز خواهد بود؛ فردی که ۵.۲ درصد از آرا در دور نخست را به خود اختصاص داده است.

سنان اوغان


اما سنان اوغان در فضای سیاسی کشور ترکیه فردی با اندیشه های افراطی ناسیونالیسم ترکی و اصطلاحا "کمالیست" شناخته می شود؛ مهمترین بارزه شخصیت سیاسی این افراد تضاد شدید با جامعه کردزبان ترکیه، حزب HDP و سازمان تروریستی PKK است.

اگرچه سنان اوغان به علت مصلحت اندیشی ناچار به تکذیب این موضوع شد، اما گفته می شود در دیدار وی با قلیچدار اوغلو، اوغان شرط خود برای اعلام حمایت از رهبر حزب CHP در دور دوم را جدا کردن مسیر سیاسی او از HDP عنوان کرده است؛ شرطی که محال است مورد پذیرش قلیچدار اوغلو قرار بگیرد زیرا بخش بزرگی از سبد رای وی را مردم مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه تشکیل می دهند.


اوغان و ملی گرایان ترک همواره معتقدند که سازمان تروریستی PKK در پوشش حزب سیاسی HDP نمایندگان خود را وارد فضای سیاسی ترکیه کرده و از این طریق در دولت و مجلس نفوذ می کنند تا از اقدامات شدید نظامی علیه این گروه تروریستی جلوگیری کنند.


قلیچدار اوغلو به خوبی می داند که توان لغو اتحاد با احزاب کرد را ندارد و در سمت مقابل باید تلاش کند تا سنان اوغان را با وعده امتیازات بیشتر و اعطای مناصب حساس قانع کرده تا از شرط خود برای اعلام حمایت از وی عقب نشینی کند.

در صورتی که سنان اوغان حاضر به اعلام حمایت رسمی از کمال قلیچدار اوغلو شود، شانس پیروزی وی در دور دوم انتخابات حتی بیشتر از رجب طیب اردوغان خواهد بود.

برچسب‌ها