مارکو بوشمن وزیر دادگستری آلمان اعلام کرده است که برلین موظف به دستگیری ولادیمیر پوتین بر اساس رای دادگاه کیفری لاهه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین است.

سرویس جهان مشرق _ سیصد و هشتاد و نهمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

تحولات روز سیصد و هشتاد و دوم جنگ اوکراین:

خبری از اف۱۶ نیست؛ به اوکراین میگ۲۹ بدهید! / ارتش روسیه کنترل نیمی از شهر باخموت را به دست گرفت/ پاکستان تانک‌های تی۸۰ اوکراینی را به این کشور پس می‌دهد؟ + نقشه و عکس

ارتش روسیه با محوریت قوای ارتش خصوصی واگنر همچنان به تلاش برای نفوذ به عمق شهر باخموت از جهت شمالی آن ادامه می دهند؛ در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از محیط شهری باخموت در کنترل ارتش روسیه قرار دارد اما مشکل اصلی ارتش اوکراین در حومه شهر است.

همزمان با نفوذ به درون شهر باخموت، قوای روسی از جهت شمال و جنوب شهر نیز به پیشروی برای تکمیل حلقه محاصره این شهر ادامه می دهند؛ همچنان خبری از ضد حمله ارتش اوکراین برای پس زدن قوای مهاجم نیست و در حال حاضر تنها یک معبر به عرض ۲ کیلومتر برای عبور و مرور به شهر باخموت در کنترل قوای اوکراینی است که شدیدا زیر آتش توپخانه و ضد زره نیروهای روس قرار دارد.

فرماندهی ارتش اوکراین و شخص زلنسکی همچنان بر مقاومت در شهر باخموت تاکید می کنند تا مانع از تثبیت مواضع ارتش روسیه و ادامه حمله به سمت شهرهای مهمتری نظیر اسلاویانسک و کراماتورسک شوند اما این موضوع می تواند به قیمت مرگ یا اسارت کلیه مدافعین شهر باخموت تمام شود.

گفته می شود حدود ۵ هزار مدافع اوکراینی در حال حاضر در شهر باخموت حضور دارند.

بازدید پوتین از شهر ماریوپل

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز گذشته در سفری از پیش اعلام نشده، وارد استان دونتسک شده و ضمن دیدار با مقامات محلی این منطقه خودمختار اقدام به بازدید از مناطق جنگی در شرق اوکراین کرد.

مهمترین بخش از سفر پوتین ورود به شهر ماریوپل در جنوب غربی استان دونتسک بود؛ شهری که تبدیل به نمادی از جنگ و تلاش شبه نظامیان استان دونتسک برای آزادسازی کامل این استان و خروج از سیطره دولت کی‌یف شده بود.

گفتنی است شهر ماریوپل در سومین ماه از نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین به تصرف قوای متحد روس و شبه نظامیان جمهوری دونتسک درآمد.

وزیر دادگستری آلمان: پوتین را دستگیر خواهیم کرد!

دو روز پیش بود که دادگان کیفری بین المللی لاهه مستقر در هلند، حکم بازداشت ولادیمیر پوتین و چند تن از مقامات روسیه را به بهانه جنگ اوکراین و ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد.

این موضوع با تمسخر مقامات رسمی روسیه از جمله مدودف و زاخارووا همراه شد و اصولا روسیه عضو امضا کنندگان کنوانسیون مربوط به دادگاه لاهه نیست و حتی اگر چنین بود نیز دستگیری رئیس جمهور یکی از ابرقدرت های نظامی و سیاسی دنیا توسط یک دادگاه بین المللی که حتی امریکا نیز در آن عضویت ندارد دور از ذهن به نظر می رسد.

اما در جدیدترین اظهارنظر ها و لفاظی های سیاسی، مارکو بوشمن وزیر دادگستری آلمان اعلام کرده است که برلین موظف به دستگیری ولادیمیر پوتین بر اساس رای دادگاه کیفری لاهه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین است؛ هر چند بعید به نظر می رسد پوتین در آینده ای نزدیک به خاک آلمان یا سایر کشورهای عضو دادگاه لاهه سفری داشته باشد.

مراحل نهایی آموزش خدمه اوکراینی برای تانک‌های غربی

مسئله آموزش خدمه و ارسال تانک های مدرن غربی برای ارتش اوکراین تقریبا به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و به نظر می رسد با تحویل کامل و عملیاتی شدن آنها ضد حملات جدید کی‌یف نیز آغاز شوند.

در حال حاضر کشورهای زیر به شکل رسمی نوع و تعداد تانک های ارسالی برای ارتش اوکراین را اعلام کرده اند:

آمریکا: ۳۱ عراده آبرامز

آلمان: ۱۹ عراده لئوپارد۲

انگلستان: ۱۴ عراده چلنجر۲

لهستان: ۱۴ عراده لئوپارد۲

اسپانیا: ۱۰ عراده STRV-۱۲۲

سوئد: ۱۲ عراده STRV-۱۲۲ (معادل لئوپارد ۲ آ ۵)

پرتغال: ۳ عراده لئوپارد ۲

نروژ: ۸ عراده لئوپارد ۲

کانادا: ۸ عراده لئوپارد ۲

هلند / آلمان / دانمارک: ۱۰۰ عراده لئوپارد ۱

از میان کشورهای فوق در حال حاضر لهستان و کانادا اقدام به تحویل تانک های لئوپارد به اوکراین کرده اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده، آموزش خدمه اوکراینی در خاک بریتانیا برای کاربری تانک چلنجر ۲ ادامه داشته و در مراحل نهایی به سر می برد.

همچنین اسپانیا نیز همچنان مشغول آموزش خدمه ارتش اوکراین در خاک خود است.

آموزش تانکیست های اوکراینی در آلمان به پایان رسیده اما خبری از تحویل تانک های لئوپارد منتشر نشده است؛ در خصوص امریکا نیز اگرچه خدمه مشغول آموزش در خاک این کشور هستند اما به نظر می رسد تحویل تانک های آبرامز تا تابستان پیش رو به طول بینجامد.

برچسب‌ها