کد خبر 1471743
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

دولت چین نگرانی عمیق خود را از قراردادهای انتقالی رئیس تایوان اعلام و خواستار روشن شدن این موضوع از سوی واشنگتن شد.

به گزارش مشرق، مائو نینگ در نشست خبری با مخالفت شدید با هر نوع تبادل رسمی میان مقام‌های تایوان و آمریکا تاکید کرد: هیچ کس نباید عزم راسخ دولت و مردم چین را برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور دست کم بگیرد.

وی با اشاره به جدایی طلبان تایوان به عنوان تهدید کننده واقعی صلح در تنگه تایوان گفت: «تهدید واقعی صلح و ثبات در تنگه تایوان، نیروهای جدایی طلب استقلال تایوان هستند».

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین در حالیست که رویترز روز دوشنبه و به نقل از دو مبنع از برنامه کوین مک‌کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای دیدار با تسای اینگ ون رییس‌جمهوری تایوان در آمریکا طی هفته‌های آتی خبر داد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد: مک‌کارتی روز سه‌شنبه از برنامه خود برای ملاقات با رییس‌جمهوری تایوان در آمریکا در سال جاری میلادی خبر داده اما تاکید کرده است که این برنامه، تداخلی با سفر آینده به تایوان نخواهد داشت.

دفتر ریاست‌جمهوری تایوان در بیانیه‌ای کوتاه در توضیح پرسش رسانه‌ها درباره سفرهای خارجی تسای بدون اشاره مستقیم به نام آمریکا عنوان کرد که «برنامه‌ریزی‌ها برای جابه‌جایی» برای سال‌ها برقرار بوده است.

در این بیانیه آمده است: در حال حاضر بخش‌های مختلف در حال تبادل اطلاعات و آماده سازی برای برنامه‌های مربوطه هستند و برنامه‌ریزی سفر پس از نهایی شدن آن در زمان مناسب تشریح خواهد شد.

به گزارش رویترز، رؤسای جمهوری تایوان از جمله تسای همواره از طریق آمریکا به سایر کشورها سفر می‌کنند اما به طور معمول دولت آمریکا از دیدار مقام‌های ارشد تایوان اجتناب می‌کند.

بر اساس این گزارش، تایوان یک عامل دائمی برای تنش میان پکن و واشنگتن است.

وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه تاکید کرد: مسئله تایوان هسته اصلی منافع چین، شالوده سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمز غیرقابل عبور در روابط چین و آمریکا است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها