پس از یک تیراندازی مرگ‌بار که منجر به کشته شدن سه کُرد در پاریس شد، کردهای ساکن پایتخت فرانسه که سال‌هاست دولت این کشور را به بی‌توجهی و ناتوانی در دفاع از آن‌ها متهم می‌کنند، به خیابان‌ها ریخته‌اند.

سرویس جهان مشرق - رسانه‌های بین‌المللی، روز شنبه، ۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ (۲۴ دسامبر ۲۰۲۲)، از تداوم درگیری معترضان کُرد با پلیس فرانسه در پاریس برای دومین روز متوالی خبر دادند. اعتراضات از روز جمعه و در پی تیراندازی نژادپرستانه علیه کُردها در منطقه‌ای شلوغ در ناحیه‌ی ۱۰ پاریس شروع شد[۱]. در این حمله‌ی نژادپرستانه، سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. عامل ۶۹ ساله‌ی حمله زمانی که در حال تعویض خشاب اسلحه‌اش بود، به دست مردم مهار و سپس توسط پلیس دستگیر شد. در ادامه، جزئیات بیش‌تری درباره‌ی این حمله و اعتراضات پس از آن خواهید خواند.

معترضان کُرد در پاریس، روز شنبه، در اعتراض به تیراندازی روز قبل، اقدام به روشن کردن آتش در خیابان‌های پایتخت فرانسه کردند. کردها معتقدند دولت فرانسه در حفاظت از آن‌ها کوتاهی می‌کند. (+)

تصاویری از درگیری معترضان کُرد با پلیس فرانسه پس از تیراندازی نژادپرستانه در پاریس که سه کُرد را به قتل رساند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بوی جنگ داخلی در خیابان‌های پاریس/ آیا دولت جوان مکرون جوان‌مرگ می‌شود؟

مجرم سابقه‌دار: از یک حمله‌ی نژادپرستانه به حمله‌ی نژادپرستانه‌ی بعدی

اواسط روز جمعه صدای شلیک چندین گلوله در منطقه‌ی ۱۰ در مرکز پاریس شنیده شد. تیراندازی در یک مرکز فرهنگی و یک رستوران و آرایشگاه در مجاورت آن انجام شده بود[۲]. چیزی نگذشت که مشخص شد این تیراندازی با انگیزه‌های نژادپرستانه رخ داده است. سه کُرد (دو مرد و یک زن) در این تیراندازی کشته و دست‌کم چهار نفر دیگر نیز مجروح شده بودند؛ که حال یکی از آن‌ها وخیم بود. با تاریک شدن هوا، جمعیتی از معترضان خشمگین، متشکل از کردهای ساکن پاریس، در حوالی نقطه‌ی وقوع تیراندازی جمع شدند[۳].

کردهای ساکن پایتخت فرانسه، روز شنبه، با تصاویری از قربانیان تیراندازی اخیر، در میدان «جمهوری» پاریس تجمع کرده‌اند. در این تیراندازی سه نفر کشته شدند که همگی کُرد بودند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

اگرچه اعتراضات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما به‌تدریج به خشونت کشیده شد. معترضان اقدام به پرتاب اجسام مختلف به سمت مأموران پلیس، واژگون کردن سطل‌های زباله و میزهای رستوران، و آسیب زدن به خودروها کردند و نیروهای پلیس ضدشوروش نیز برای متفرق کردن جمعیت به گاز اشک‌آور متوسل شدند. اعتراضات در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و برخی از معترضان دست به واژگون کردن و آتش زدن خودروها و ایجاد آتش‌های کوچک‌تر در میدان «جمهوری» پاریس کردند؛ مکانی که به محل سنتی اعتراضات در پایتخت پاریس تبدیل شده است[۴].

شماری از معترضان کُرد، روز شنبه، در منطقه‌ی ۱۰ پاریس، حوالی محل تیراندازی، اقدام به واژگون کردن خودروها، سطل‌های زباله، و میزهای رستوران‌ها کردند. (+)

هویت مجرم تا الآن که این گزارش نوشته می‌شود هنوز افشا نشده، اما مقامات بلافاصله اذعان کردند که وی دو هفته قبل از تیراندازی از بازداشت آزاد شده است. وی که یک لوکومتیوران بازنشسته است، دو بار، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲، به خاطر ارتکاب جرم «با ماهیت نژادپرستانه» محکوم شده، اما اخیراً در حالی که دادگاه هنوز درباره‌ی جرم خشونت‌آمیز و نژادپرستانه‌ی قبلی او مشغول تحقیقات بوده، از «بازداشت پیش از محاکمه» رها شده است[۵].

همزمان با به خشونت کشیده شدن اعتراضات کردها، پلیس پاریس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور متوسل شد. این در حالی است که کردها معتقدند دولت و نیروهای امنیتی فرانسه در حفاظت از جان آن‌ها سهل‌انگاری می‌کنند. این اولین باری نیست که کردهای پاریس هدف اقدامات تروریستی و نژادپرستانه قرار می‌گیرند. (+)

تصاویر رسانه‌ای روز جمعه یک مرد سفیدپوست با ملیت فرانسوی را در حالی نشان می‌دادند که پلیس دست‌هایش را پشت سرش بسته بود و داشت او را از صحنه دور می‌کرد. به نظر می‌آید، این فرد همان تیرانداز روز جمعه باشد که حدود یک سال قبل، ۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آذر ۱۴۰۰)، با شمشیر به ساکنان یک اردوگاه مهاجران در پاریس نیز حمله کرده بود. هنوز مشخص نیست چرا وی اجازه پیدا کرده از بازداشت پلیس خارج شود[۶].

یکی از معترضان کُرد، روز شنبه، اقدام به پرتاب سنگ، احتمالاً به سوی پلیس ضدشورش، می‌کند. ضاربی که روز جمعه اقدام به تیراندازی علیه کردها کرد، پیش از این نیز به خاطر جرائم خشن و نژادپرستانه محکوم شده بود. هنوز مشخص نیست چرا وی در حالی که دادگاه در حال تحقیقات درباره‌ی او بوده، از بازداشت آزاد شده است. (+)

چرا کُردهای فرانسه عصبانی هستند؟

«مهمت دیلک» یکی از شاهدان عینی تیراندازی تعریف می‌کند که ابتدا صدای شلیک گلوله به گوشش خورده و سپس از درون آرایشگاه [جایی که مردم توانستند ضارب را مهار کنند] صدای دادوفریاد شنیده است. دیلک که خودش نیز کُرد است، می‌گوید: «شاید این اتفاق برای کسی که در زندگی‌اش هرگز هیچ نگرانی‌ای نداشته، شوکه‌کننده باشد، اما ما زیر سایه‌ی تهدید سلاح و بمب بزرگ شده‌ایم. زندگی برای ما کُردها این شکلی است[۷]

تصاویری که ظاهراً لحظه‌ی ورود ضارب به آرایشگاه را نشان می‌دهد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «مرکز اعتدال»؛ اتاق عملیات اغتشاشات اخیر ایران در عربستان

حمله‌ی روز جمعه در حالی رخ داد که کُردهای ساکن منطقه خود را برای برگزاری مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد قتل سه فعال زن کُرد در سال ۲۰۱۳ در پاریس آماده می‌کرد. این سه زن، که یکی از آن‌ها از بنیانگذاران گروه شبه‌نظامی [تروریستی] «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) بود، ماه ژانویه‌ی آن سال توسط یک مرد تُرک، که به گردن و سر آن‌ها شلیک کرده بود، کشته شدند[۸]. ضارب در سال ۲۰۱۶ پیش از آن‌که در دادگاه محاکمه شود، فوت کرد. اگرچه هم دولت فرانسه و هم دولت ترکیه در آن زمان این قتل‌ها را محکوم کردند، اما خانواده‌های قربانیان و سایر کردهای فرانسه، دولت ترکیه را عامل قتل‌ها می‌دانند و دولت فرانسه را به کم‌کاری و سهل‌انگاری در این‌باره متهم می‌کنند.

برخی تصاویر خبری حاکی از مجروحیت شماری از معترضان کُرد در درگیری با نیروهای ضدشورش پاریس است. (+)

پس از تیراندازی روز جمعه، «شورای دموکراتیک کردستان در فرانسه» طی بیانیه‌ای این «حمله‌ی تروریستی» را محکوم کرد[۹]. در این بیانیه صراحتاً تأکید شده که تیراندازی پس از چندین بار تهدید «ترکیه، متحد داعش» صورت گرفته، و از مردم دعوت شده تا برای اعتراض به این تیراندازی تجمع کنند. نکته‌ی قابل‌توجه در بیانیه‌ی شورای دموکراتیک کردستان، اشاره به قتل‌های سال ۲۰۱۳ و عدم مجازات عاملان آن‌ها در نتیجه‌ی تعلل فرانسه است؛ که نشان می‌دهد کردهای ساکن فرانسه هنوز به خاطر اتفاقات آن سال از دولت این کشور دل‌خور هستند.

یکی از معترضان کُرد پس از بازداشت توسط پلیس پاریس، روی زمین زانو زده است. کردهای پاریس که خود را برای مراسم دهمین سالگرد ترور سه زن کُرد در سال ۲۰۱۳ آماده می‌کردند، هنوز دولت فرانسه را به خاطر تعلل در مجازات عاملان آن قتل‌ها و سهل‌انگاری در دفاع از جان شهروندان کُرد این کشور، مقصر می‌دانند. (+)

سخنگوی شورای دموکراتیک کردستان همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به هیچ عنوان از ما حفاظت نمی‌شود. طی ۱۰ سال، شش فعال کرد در قلب پاریس در روز روشن کشته شده‌اند.» وی همچنین تصریح کرد که اعتراضات کُردها به تیراندازی روز جمعه، زمانی به خشونت کشیده شد که یک خودرو از کنار جمعیت عبور کرد و سرنشینانش با نمایش پرچم ترکیه و نشان دادن علامت‌های ملی‌گرایانه، معترضان را تحریک کردند. نمایندگان کُردها که روز شنبه با رئیس پلیس پاریس دیدار کردند، خواهان آن شدند که تیراندازی اخیر، تحت عنوان حمله‌ی تروریستی بررسی شود.

نیروهای ضدشورش پاریس برای متفرق کردن معترضان کُرد از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند. طبق برخی گزارش‌ها شماری از معترضان در درگیری با پلیس مجروح شده‌اند. خیابان‌های پایتخت فرانسه همچنان صحنه‌ی درگیری پلیس با معترضان کُرد است که به کم‌کاری دولت و نیروهای امنیتی فرانسه در دفاع از آن‌ها اعتراض دارند. (+)

رهبران کُرد در فرانسه پس از تیراندازی اخیر، برای چندمین بار، خواستار حفاظت بهتر از کُردها در این کشور شده‌اند. مقامات فرانسه تیراندازی اخیر را محکوم و اعتراف کرده‌اند که ضارب «به‌وضوح قصد حمله به خارجی‌ها را داشته است.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در توئیتر نوشت: «کردهای فرانسه در قلب پاریس هدف یک حمله‌ی شنیع قرار گرفتند[۱۰].» دفتر دادستانی پاریس اعلام کرد پرونده‌ای علیه ضارب تحت عناوین قتل، سوءقصد، حمله، و نقض قوانین حمل سلاح در فرانسه باز کرده است[۱۱].

برخی از معترضان کُرد در پاریس اقدام به تخریب خودروها و درگیری با نیروهای ضدشورش کردند. طبق آخرین گزارش‌ها، اعتراضات در پاریس همچنان ادامه دارد و کردها خواستار پاسخگویی مقامات دولت در قبال تهدیدها علیه جان شهروندان کُرد در پایتخت فرانسه هستند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جستجوگرهایی که نمی‌یابند و اندیشکده‌هایی که نمی‌اندیشند! / تفاوت پوشش اعتراضات فرانسه و اغتشاشات ایران

›› روایت متفاوت نشریه بین‌المللی از «جنگ روایت‌ها» در اغتشاشات ایران

[۱] Gunman kills three in suspected racist attack at Kurdish centre in Paris Link

[۲] Paris shooting: Three dead and several injured in attack Link

[۳] Gunman in Paris kills three people in attack on Kurdish community Link

[۴] Kurds clash with police in Paris for second day after killings Link

[۵] Police fire teargas to quell protesters at site of deadly Paris shooting Link

[۶] منبع شماره‌ی ۲

[۷] منبع شماره‌ی ۳

[۸] Kurdish PKK co-founder Sakine Cansiz shot dead in Paris Link

[۹] Attaque terroriste contre le siège du CDK-F à Paris Link

[۱۰] Les Kurdes de France ont été la cible d’une odieuse attaque au cœur de Paris... Link

[۱۱] Gunman Kills at Least ۳ in Paris in Suspected Racist Attack Link

برچسب‌ها