کد خبر 1448700
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گزارش‌ها درباره بستن کریدور لاچین را رد کرده است.

به گزارش مشرق، بایراموف جمعه شب گفت: مایل در مورد کریدور لاچین مساله‌ای را روشن کنم. اطلاعات زیادی درباره مسدود شدن کامل این جاده و محاصره منطقه توسط جمهوری آذربایجان منتشر شده است.

وی افزود: این اطلاعات واقعیت ندارد و حقایق وجود دارد که این اطلاعات را براحتی رد می‌کند.

وی در رابطه با اعتراضات فعالان جمهوری آذربایجان در مورد کریدور لاچین گفت که آنها مخالف غارت منابع طبیعی و وحشت‌افکنی در منطقه هستند و نمی‌خواهند مانع عبور محموله‌های باری، کالا، خودروها و مردم شوند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اظهار کرد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در جریان اعتراضات این افراد، آمبولانس‌ها، خودروهای کمییته بین‌المللی صلیب سرخ و کاروان‌های حافظ صلح آزادانه در هر دو مسیر حرکت می‌کردند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه جمعه هشدار داد در صورت خودداری جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان از گفت‌وگوهای دیپلماتیک، درگیری‌ها در مناطق مورد مناقشه در قره‌باغ افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هیچ معاهده و توافقی به خصوص توافقی که بعد از یک دهه جنگ شکل گرفته، فورا به طور کامل اجرایی نمی‌شود، افزود: اقدامات طرفین برای تثبیت اوضاع میدانی بعد از رسیدن به توافق، معمولا به نقض توافق می‌انجامد.

وی همچنین از تلاش صلح‌بانان روسیه برای حل مسائل پیش آمده در منطقه مورد مناقشه در قره باغ خبر داد.

قرار بود جمعه وزیران خارجه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان با همتای روس خود در مسکو دیدار کنند اما طرف ارمنی روز پنجشنبه به خاطر وضعیت کریدور لاچین، خواهان تعویق این مذاکرات شد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان همزمان با ادامه انسداد گذرگاه لاچین از سوی جمهوری آذربایجان، هشدار داد که وضعیت بشردوستانه در منطقه ناگورنو- قره باغ پرمخاطره شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها