هم‌زمان با جمعه ششم آبان ماه به‌رغم همه تلاش‌ها برای ایجاد ناآرامی در زاهدان با هوشیاری مردم اعم از شیعه و سنی و همراهی علما، این شهر تاکنون روز آرامی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش مشرق، امروز شهر زاهدان در سایه هوشیاری و وحدت مردم و تدبیر متولیان امر روز آرام و امنی را پشت سر گذاشت و بنا بر گزارش میدانی خبرنگاران مهر خوشبختانه این آرامش در کل استان هم حاکم است.

به‌رغم همه توطئه‌ها و جوسازی‌های صورت گرفته طی روزهای گذشته و تلاش برای القای ناامنی در زاهدان تا این ساعت فضای شهر با مشکل خاصی مواجه نبوده است.

همچنین هم‌زمان با ایراد خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت زاهدان توسط مولوی عبدالحمید مراسم نماز جمعه زاهدان با آرامش کامل در عیدگاه (محل برگزاری نماز جمعه) برگزار شد.‌فضا شهر زاهدان هنگام برگزار نماز جمعه و قبل از آن آرام بوده است.

در بخش‌هایی از شهر حضور نیروهای امنیتی و انتظامی دیده می‌شود. اینترنت در سطح استان وصل و برقرار است. زندگی کاملاً در شهر زاهدان جریان دارد، نانوایی‌ها و مراکز خدماتی در حال فعالیت هستند و مردم شیعه و سنی در کنار یکدیگر در حال انجام امورات روزمره خود هستند.

شب گذشته شورای تأمین سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای ابعاد مختلف حادثه هشت مهرماه را در ۶ بند تشریح و بر پیگیری و برخورد با مقصران این حادثه تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: شورای تأمین به مردم اصیل، وفادار و انقلابی شهر زاهدان خصوصاً خانواده شهدا و جان‌باختگان تسلیت عرض می‌نماید و جهت تحقق دستور ریاست محترم جمهوری برای اجرای عدالت، ضمن پذیرش قصور برخی از مأموران و عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچنین جبران خسارت وارده به جان‌باختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان اعلام می‌دارد که پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین، اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسئولین ذی‌ربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم، تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه‌جانبه به مرجع قضائی ارسال‌شده تا به‌صورت دقیق و بر اساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.

توصیه امام جمعه اهل تسنن زاهدان مبنی بر حفظ آرامش

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در خطبه‌های امروز با استقبال از بیانیه شب گذشته شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان و برکناری برخی افراد در رابطه با حادثه ۸ مهرماه، خواستار رسیدگی کامل به اتفاقات رخ‌داده و برخورد و مجازات قاطع تمام افراد دخیل در این حادثه شد.

وی همچنین با تأکید بر رعایت «انصاف» در مواجهه با اقدامات صورت گرفته و بیانیه صادرشده تأکید کرد روند بررسی‌ها استمرار داشته باشد. عبدالحمید همچنین منافع ملی را اولویت دانست و به همه توصیه کرد که از تخریب اموال عمومی و تعرض به افراد مختلف خودداری کرده و شیعه و سنی با برادری در کنار هم زندگی کنند.

وی در پایان خطبه امروز با توصیه به نمازگزاران به کنترل احساسات خود از حضار خواست پس از اقامه نماز با رعایت امنیت و احترام به اموال و جان افراد محل نماز را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند.

با پایان نماز جمعه شاهد تجمع های کوچکی بودیم که بدون مشکلی خاتمه یافت و افراد متفرق شدند.

درمجموع به نظر می‌رسد این بار نیز در سایه هوشیاری و هوشمندی مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان سنگ دشمنان این مرزوبوم به سنگ خورد و مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان بار دیگر به همه نشان دادند که بی‌دلیل نیست که این خطه را به‌عنوان پایتخت وحدت اسلامی نام‌گذاری کرده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها