وزیر دارایی فرانسه هشدار داده آمریکا به دنبال سوء استفاده از وضعیت بحران در بازار انرژی است و درگیری در اوکراین نباید به سلطه اقتصادی این کشور منجر شود.

به گزارش مشرق، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه هشدار داد در حالی که اتحادیه اروپا درگیر پیامدهای جنگ اوکراین است، نباید اجازه داد آمریکا بر بازار جهانی انرژی تسلط یابد. به گفته او «درگیری در اوکراین نباید به سلطه اقتصادی آمریکا و تضعیف اتحادیه اروپا ختم شود».

لومر همچنین تاکید کرد: «غیرقابل قبول است که واشنگتن گاز طبیعی مایع خود را به چهار برابر قیمتی که برای صنعتگران خود تعیین می‌کند بفروشد» و افزود که «تضعیف اقتصادی اروپا به نفع کسی نیست».

قبل از آغاز جنگ در اوکراین، روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا بود و حدود ۴۵ درصد از گاز مایع این اتحادیه را وارد می‌کرد. با این حال، به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر مسکو در ماه‌های اخیر، عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از سوی دیگر، بروز نشتی در خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ نیز به این کمبود دامن زده است. حادثه‌ای که بسیاری از کشورها آن را «خرابکاری» توصیف کرده و می‌گویند به احتمال زیادی «عمدی» بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، آمریکا و متحدانش را در این حادثه مقصر اعلام کرده و می‌گوید در صورت تشدید بحران گاز، آمریکا با صادرات بیشتر از آن منتفع خواهد شد.

هفته گذشته، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد وضعیت کمبود انرژی در اروپا تنها مربوط به امسال نیست و ممکن است در سال آینده شدیدتر هم بشود.

منبع: مهر