رسانه نزدیک به دولت ترکیه نوشت، نمونه اولیه جنگنده‌های بومی ترکیه به زودی آشیانه را برای آزمایش‌های زمینی ترک خواهد کرد.

به گزارش مشرق، یک رسانه نزدیک به دولت ترکیه روز دوشنبه در تقابل با لابی‌گری یونان در آمریکا برای عدم ارسال جنگنده‌های پیشرفته به ترکیه نوشت، اگر یونانی‌ها فکر می‌کنند که دست برتری برابر ترکیه دارند، کاملاً در اشتباه هستند، زیرا اولین نمونه اولیه جنگنده‌های بومی ترکیه  به زودی آشیانه را برای آزمایش‌های زمینی ترک خواهد کرد.

روزنامه «دیلی صباح» در مطلبی نوشت، تقریباً واضح است که کنگره ایالات متحده اجازه فروش  جنگنده‌های «اف-۱۶» را که ترکیه درخواست کرده است، نخواهد داد زیرا نمایندگان کنگره برخی از شرایط جدید مانند عدم نقض مناطق هوایی و دریایی یونان را پیشنهاد کرده اند.

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست که آیا «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده، از اختیارات خود استفاده خواهد کرد که می‌تواند در موقعیت‌های فوق‌العاده برای فرار از تصمیم کنگره استفاده کند، اما احتمالاً این جنگنده‌ها دستکم در سال‌های آینده هرگز توسط ترکیه خریداری نخواهند شد.

این روزنامه نوشت، یونانی‌ها هنوز نمی‌دانند که ترکیه به سختی بازنده خواهد شد. آنها باید فکر کنند که اگر به ترکیه سلاح داده نشود، بی‌دفاع می‌ماند اما اینطور نیست. اگر یونانی‌ها فکر می‌کنند که جت‌های بسیار پیشرفته‌ای دارند و معتقدند که می‌توانند با ترکیه کنار بیایند، اشتباه می‌کنند.

دیلی صباح نوشت، اگر یونانی‌ها فکر می‌کنند که دست برتری  برابر ترکیه دارند، کاملاً در اشتباه هستند، زیرا نمونه اولیه جنگنده‌های بومی ترکیه به زودی آشیانه را برای آزمایش‌های زمینی ترک خواهد کرد.  درحالی که یونانی‌ها وقت خود را با نمایندگان کنگره آمریکا  تلف می‌کنند، ترکیه با سازندگان هواپیمای انگلیسی (شرکت رولز رویس) همکاری می‌کند.

 این روزنامه در خاتمه خواستار مشارکت شرکت «بایکار» سازنده پهپاد «بیرقدار» و کشورهایی چون پاکستان، جمهوری آذربایجان، قطر و کویت در چنین پروژه مهم دفاعی شد.

«اردوغان قره قوش» تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته ترکیه  ارزیابی کرده که هرگونه تقابل با یونان به «جنگ تمام عیار» بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی در  مصاحبه‌ای  بر اهمیت «برتری هوایی» ترکیه در هرگونه رویارویی نظامی محتمل با یونان  تاکید کرد.

قره قوش در یک برنامه تلویزیونی به بحران سال ۱۹۹۶ در جزایر صخره‌ای «ایمیا» اشاره کرد، مکانیکه طبق ادعای وی، فرماندهان ارتش ترکیه آماده جنگ کامل با یونان بودند. وی مدعی شد که در آن برهه نیروی هوایی ترکیه ظرف ۱۲ ساعت در حالت جنگ قرار گرفت. سپس، نیروی دریایی در دو روز آماده شد و نهایت در هفت روز ارتش ترکیه آماده جنگ با یونان شد.

این تحلیلگر نظامی تاکید کرد که مردم ترکیه باید بدانند که اگر نبردی با یونان رخ دهد، یک جنگ تمام عیار خواهد بود.

منبع: فارس