یک جریان عراقی که خطر شکست را بیشتر از گذشته احساس کرده، شمشیر را از رو علیه چارچوب هماهنگی شیعی و نیروهای مردمی بسته و به دنبال اجرای پروژه آمریکایی جنگ شیعی - شیعی است.

سرویس جهان مشرق؛ تحولات سیاسی عراق در روزهای اخیر تغییر محسوسی نداشته و رایزنی و مذاکرات احزاب برای توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت ادامه دارد و خبرها از تفاهم اولیه میان برخی جریان ها حکایت دارد.

در شرایطی که احزاب سیاسی عراقی برای رسیدن به نتیجه با یکدیگر چانه زنی می کنند، جریان مقتدی تخریب رسانه ای علیه رقبا را از تریبون هایی که در اختیار دارد به تهدید و ارعاب و خط و نشان کشیدن تبدیل کرده است.

این جریان که پس از استعفا از مجلس خطر شکست را بیش از پیش احساس کرده در یکی از موضع گیری ها (صالح العراقی سخنگوی جریان مقتدی) اعلام کرده: «برخی در این توهم هستند که تصمیم ما برای عقب نشینی به منظور تحویل عراق به مفسدان بوده است.»

صالح العراقی سخنگوی جریان مقتدی در ادامه گفته: «آنان (گروه های سیاسی) اشتباه می کنند و هدف ما تسلیم شدن در برابر اراده و خواست مردم عراق بوده است و این موضوع به زودی مشخص خواهد شد.»

سخنگوی جریان مقتدی در بخش دیگر افزوده است: «عقب نشینی ما (استعفا از مجلس) باعث شده افرادی از بیت شیعی جایگزین نمایندگان فراکسیون سائرون شوند، آیا این آغازی برای قدرت گرفتن مذهب خواهد بود؟ یا آغاز غارت پول و منابع کشور؟»
 

صالح العراقی با این موضع گیری تند نشان داد جریان مقتدی شمشیر را علیه چارچوب هماهنگی شیعی و حشدالشعبی از رو بسته و حالا این سوال بدون پاسخ مانده که آیا این گونه اظهارات مقدمه آشوب های خیابانی علیه این دو گروه است؟

مسئله آشوب خیابانی و اعلان جنگ علیه چارچوب هماهنگی و نیروهای مردمی بیشتر به چشم آمده چرا که طرفداران جریان مقتدی پس از بازنشر گفته های صالح العراقی در فضای مجازی، هشتگ «آماده پاسخگویی به ندای مقتدی هستیم» را با انتشار تصاویر و کلیپ هایی از حمل سلاح به خیابان های بغداد دنبال کردند.

روند تحولات میدانی و بررسی موضع گیری های جریان ها به ویژه پس از استعفای جریان مقتدی از مجلس نشان می دهد در شرایط بسیار حساس امروز عراق برخی پروژه آمریکایی جنگ شیعی - شیعی را دنبال می کنند.

اجرای این پروژه به صورت جدی از اکتبر سال ۲۰۱۹ در عراق آغاز و تا این بازه زمانی به شکل های مختلف دنبال شده و در حال حاضر ائتلاف غربی - عبری - عربی تلاش می کند با استفاده از شرایط به وجود آمده پس از انتخابات مجلس، جنگ شیعی - شیعی را در خیابان های عراق به راه بیندازد.

سازمان بسیج مردمی و چارچوب هماهنگی شیعی (نماد تفکر مقاومت و استقلال) در سال های گذشته مانع اصلی آمریکایی ها برای غارت عراق بوده اند و به همین دلیل واشنگتن به همراه متحدانش تلاش می کند پروژه آشوب، کودتای خیابانی و جنگ میان گروه های شیعی را در مرکز و جنوب این کشور به نتیجه برساند و این دو گروه را از صحنه خارج کند.

برچسب‌ها