1

تحلیل سرویس‌های اطلاعاتی غربی آن بود که صدری‌ها گلوگاه سیاسی عراق را به‌شدت فشار داده و این مسئله باعث می‌شود تا مصطفی کاظمی با اعلام وضعیت فوق‌العاده قدرت را یکدست کرده و مقاومت را خلع سلاح کند.

سرویس سیاست مشرق- هنوز سخنرانی مقتدی صدر به پایان نرسیده است که عناصر مسلح و آشوب‌طلب یکی پس از دیگری منطقه سبز را ترک کرده و گویی از صحنه حادثه ناپدیدشده‌اند. خیابان‌هایی که تا ساعاتی قبل شاهد نبردی خونین بود به‌یک‌باره خالی‌شده و حتی پیش از اینکه رهبر معنوی سرایا السلام به‌صورت رسمی از اغتشاشات اعلام برائت کند، آن‌ها اسلحه خود را بر دوش انداخته و آماده خروج بودند.

 مقتدی صدر در سخنرانی آتشین خود با هوادارانش اتمام‌ حجت کرده و اعلام می‌کند که انقلاب به پایان رسیده و آنچه با خشونت مخدوش باشد انقلاب نیست. این سخنان نشان می‌داد استراتژی صدری‌ها از حضور در خیابان محقق نشده است، یکی از هواداران صدر در هنگام خروج از منطقه درگیری با گلایه گفته است که باید چاه‌های نفت، شبکه العراقیه و فرودگاه را تسخیر کرده و آنجا تحصن می‌کردیم، اما در یک اشتباه بزرگ به سمت دفاتر خالی احزاب یورش برده و چیزی نصیبمان نشد!

این جمله به‌خوبی عمق انقلاب بیست‌وچهارساعته صدری‌ها را نشان می‌دهد، گروهی که از مدت‌ها قبل در مناسبات سیاسی به بن‌بست رسیده و تنها چاره باقی‌مانده را در انقلاب و تغییر در ساختار عراق یکپارچه می‌بیند. در این مسیر سفارت آمریکا نیز با این خط همراهی کامل داشته و الینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در بغداد تحولات را به‌صورت لحظه‌به‌لحظه دنبال می‌کرد.

اما جنگ مسلحانه و خیابانی طرفداران مقتدی صدر در خطی که مطابق میل آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و عربستان بود به‌خوبی پیش نرفت. درحالی‌که در ساعت‌های اولیه فتنه در بغداد شبکه‌های خبری عبری و عربی به‌صورت مستقیم حادثه را پوشش داده و برای آن رپورتاژ رفته و خبر مسدود شدن مسیرهای مرزی را با عنوان لغو برگزاری مراسم اربعین برجسته می‌کردند به ناگهان ورق چرخید و بسیاری از این رسانه‌ها حتی حاضر نشدند سخنرانی مقتدی صدر را پوشش خبری بدهند.

تحلیل سرویس‌های اطلاعاتی غربی آن بود که صدری‌ها گلوگاه سیاسی عراق را به‌شدت فشار داده و این مسئله باعث می‌شود تا مصطفی کاظمی با اعلام وضعیت فوق‌العاده قدرت را یکدست کرده و مقاومت را خلع سلاح کند. صدری‌ها نیز گمان می‌کردند که این افزایش فشار با چاشنی اقدام مسلحانه محدود باعث انقلابی با رهبری مقتدی صدر در عراق خواهد شد، اما محاسبات هر دو طرف حاضر در صحنه خیلی زود به هم‌ ریخت.

بالا رفتن میزان خشونت مسلحانه و ایجاد نارضایتی گسترده مردم از وحشی‌گری‌های برخی اوباش و اراذل مزدبگیر در بغداد، عیان شدن نقش عوامل سفارتخانه آمریکا و عربستان در ماجرا و نیز روی دست ماندن نزدیک به ۳۰ کشته‌شده و بیش از ۷۰۰ نفر زخمی سطح انتقادات از مقتدی صدر را بالابرده و نه‌تنها گروه‌های سیاسی با او همراهی نکردند بلکه این تحلیل وجود داشت که ایستادگی صدری‌ها در برابر فتوای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله حائری باعث انزوای سیاسی این جریان شده و مراجع مقاوم عراق به‌زودی فتوایی علیه این فتنه خیابانی صادر کرده و بساط آن به‌سرعت جمع شود، این مسئله باعث شد مقتدی صدر با یک نگاه رئالیستی به صحنه آشوب را پیش از افزایش دنباله آن خاموش کند.

عبرت‌های پایان یک قشون‌کشی نیابتی/ چرا مقتدی صدر از پروژه آشوب در عراق عقب‌نشینی کرد؟

اعلام استعفای سیاسی یا پذیرش نقش شیخ پرده‌نشین؟

البته خروج صدری‌ها از مهلکه قابل‌توجه است! سال گذشته مقتدی صدر در پیامی خطاب به نیروهای حشدالشعبی از آن‌ها خواسته بود تا الگوی دیگران بوده و به محافظت از اعتبار و عقیده خود بپردازند، آن پیام سیاسی دارای بار سنگینی بود و رهبر معنوی جریان صدر از مقاومت خواسته بود اسلحه خود را تحویل دولت داده و خلع سلاح شود، اما این بار مقتدی تنها به هوادارانش نهیب عاطفی زده و توصیه خاصی به آن‌ها نکرده است.

در شرایطی که سرایا السلام در کمتر از چند ماه برای بار دوم در شهرک صدر دست به قیام مسلحانه زده است، مقتدی در پیامش به‌هیچ‌عنوان بحث خلع سلاح را برای این گروه مطرح نکرده تا نشان دهد به دنبال محدود کردن اسلحه به شکل تمام‌عیار آن نیست، بلکه تأکید او تنها بر آن دسته از گروه‌هایی است که در اختیار او قرار ندارند.

مقتدی صدر معتقد است تا زمانی که نیروی مسلح خارج از قانون در عراق وجود دارد، اعتبار و اقتداری برای دولت باقی نمانده و ثبات سیاسی و اقتصادی در عراق حاصل نمی‌شود؛ البته او تفاوت زیادی میان گروه‌های مقاومت خارج از حشد با نیروهایی که طبق مصوبه پارلمان زیرمجموعه نیروهای مسلح هستند قائل نیست!

صدر دریکی از توئیت‌های قابل‌توجه خود در سال گذشته نوشته است: من از برادرانم در نیروهای بسیج مردمی می‌خواهم ترک دنیا کرده و از مشاجرات سیاسی دور بمانند، همچنین خواهان پاک‌سازی عوامل مختلف و ادغام عناصر خوب در نیروهای امنیتی برای تحقق شعارهای آن‌ها یعنی حفظ اعتبار حکومت هستم.

صدر، بارها مشابه این توییت را به تحریر درآورده است و در بسیاری از اختلافاتی که میان دولت کاظمی و حشدالشعبی روی‌داده به‌صورت آشکار جانب دولت را گرفته است. تا جایی که حتی وقتی برخی اعضای زیرمجموعه کتائب حزب‌الله توسط نیروهای دولت کاظمی به‌صورت غیرقانونی دستگیر شدند؛ مقتدی از اقدام دولت حمایت کرده و خواهان دستگیری ستیزه‌جویان مسلح شده و گفته بود که حق با صلح به دست می‌آید و نه سلاح.

این روزها که مقتدی صدر برای بار هفتم ترک سیاست کرده و خود را گوشه‌نشین خوانده است! شاید لازم باشد او قبل از ترک عراق و عزیمت به‌سوی لبنان دستور خلع سلاح به هوادارانش داده تا حداقل خود را از یکی از تناقضات سیاسی‌اش رها کند. به گفته برخی مفسران سیاسی اعلام ترک سیاست از سوی رهبر سرایاالسلام و پرده‌نشینی‌اش یک تاکتیک سیاسی برای بازگشت غیرمستقیم به صحنه سیاست است.

تهدید مصطفی الکاظمی به اجرایی کردن ماده ۸۱ قانون اساسی و خالی کردن پست نخست‌وزیری نشان می‌دهد که همچنان احتمال شعله گرفتن مجدد آشوب‌های متصل به سفارتخانه‌های غربی در عراق وجود دارد؛ مقتدی صدر در شرایطی می‌تواند نقش بهینه بازی کند که از خود سلب مسئولیت نکرده و بخش اوباش مسلک صدری‌ها دوباره به جان و مال مردم تعدی نکنند.

عبرت‌های پایان یک قشون‌کشی نیابتی/ چرا مقتدی صدر از پروژه آشوب در عراق عقب‌نشینی کرد؟

عبرت‌های پایان یک قشون‌کشی نیابتی/ چرا مقتدی صدر از پروژه آشوب در عراق عقب‌نشینی کرد؟

دو روایت از یک فتنه به سرکردگی آمریکایی‌ها

صدری‌ها به دلیل مواضع انزوا طلبانه مدت‌هاست که از اطار التنسیقی (چهارچوب هماهنگی) خارج‌شده و در آخرین محاسبات خود گمان می‌کردند که با یک حرکت نامفهوم سیاسی خواهند توانست که با اعتراض خیابانی و چاشنی حرکت مسلحانه فراکسیون‌های غیر شیعی را با خود همراه کرده و به‌اصطلاح انقلاب کنند؛ اما در اقدامی جالب‌توجه فراکسیون‌های سنی و کردی با صدری‌ها هماهنگ نشده و فرصت برای انحلال پارلمان از دست رفت.

مقتدی در ابتدا تصمیم گرفته بود قیام سراسری در عراق به پا کرده اما به دلایلی از تصمیمش پا پس کشید، درنهایت ورود به منطقه سبز با تاکتیک بحران‌آفرینی سیاسی در دستور کار قرار گرفت! این اقدام به‌سرعت با واکنش مثبت آمریکایی‌ها روبرو شده و عوامل اجاره‌ای و اوباش سعی کردند میدان را در دست گرفته و با بالا بردن سطح خشونت آشوب صدری‌ها را به‌سوی فشار به روی مقاومت تغییر سطح دهند؛ اما درایت و صبوری گروه‌های مقاومت و پرهیز از خشونت باعث شد نقشه دشمن شکست‌خورد.

نکته مهم آن‌که به دلیل یکدست نبودن جریان صدر در عراق همگی آن‌ها حاضر نشدند در غائله بغداد نقش ایفا کنند، خاموش کردن آتش فتنه توسط مقتدی صدر باعث می‌شود به‌مرور بخش رادیکال یا سرخورده شده و یا اینکه از مدار خارج شوند، نسل دوم جناح میانه‌رو منتسب به صدری‌ها در آینده نقش بیشتری بر عهده خواهد داشت.

البته این بار اول نیست که پروژه آشوب سازی توسط عوامل سرویس‌های خارجی در منطقه طراحی و اجراشده است، سال گذشته و پس از فرار شبانه سربازان گروهک تروریستی سنتکام، اسکات بریر مدیر سازمان اطلاعات نظامی آمریکا گفته بود که با ایجاد تفرقه باید انسداد سیاسی ایجاد کرد؛ بریر در نشست امنیتی در واشنگتن گفته بود که با ایجاد ارتباط با برخی رهبران سیاسی در خاورمیانه باید روی فکر آن‌ها اثر گذاشت تا ضربه اول از داخل زده شود!

روایت است که از سال ۲۰۱۰ به این‌سو آیت‌الله حائری از صدری‌ها فاصله گرفته و انحراف در بخشی از این جریان را به شهود ملاحظه کرده بود، این بصیرت و آینده‌بینی درنهایت باعث شد تا فتنه عربی- غربی در همان ۲۴ ساعت اول خنثی‌شده و مقتدی صدر فاتحه آن را بخواند. در تاریخ سیاسی منطقه باید باوجود همه انتقادات از صدری‌ها این شجاعت مورد تحسین قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • پیر فرزانه IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    23 4
    این مفتضا صدر خودش را گم کرده نمی داند
    • DE ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      9 1
      این روزها که مقتدی صدر برای بار هفتم ترک سیاست کرده و خود را گوشه‌نشین خوانده است! شاید لازم باشد او قبل از ترک عراق و عزیمت به‌سوی لبنان دستور خلع سلاح به هوادارانش داده تا حداقل خود را از یکی از تناقضات سیاسی‌اش رها کند. به گفته برخی مفسران سیاسی اعلام ترک سیاست و پرده‌نشینی‌اش یک تاکتیک سیاسی برای بازگشت غیرمستقیم به صحنه سیاست است.
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    9 1
    این نشان میده اشتباهات مهلک و ویرانگری داشته است و هیچ انسانی مصون از اشتباه نیست و بهتر است در قدرت سهمی برای ديگران قائل شود تا اشتباهات مرگبارش سبب انحطاط و نابودی نگردد
  • HK ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 39
    چرا عقب نشینی؟ صداقت،وراستگوئی،درسیاست جائی ندارد صدر شخصی معتقد وطن پرست وظیفه شناس است
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      26 2
      درست عین جرج بوش و مریم رجوی!! خخخخخخ
    • خخخ US ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      15 1
      الان که مقتدی به خواسته هاش رسیده
  • نژاد اریایی HK ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 18
    چرا عقب نشینی؟ صداقت،وراستگوئی،درسیاست جائی ندارد
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    26 5
    مقتدا صدر دست آموز شیاطین است . می داند چه می کند .
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    6 33
    صدر قهرمان
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    37 3
    احسنت به آیت الله حائری فقیه بزرگوار شیعه.
    • حامد US ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      7 0
      احسنت
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    31 4
    خدا این فرزند ناخلف و خائن خاندان صدر را لعنت کنه
  • افشین IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    19 2
    وقتی بصیرت نباشه حاصلش تبدیل شدن یک سیاست مدار به مترسک و عروسک خیمه شب بازی عربی-صهیونیستی و البته فتنه گری در مملکت خود هستش.راستی چرا مقتدی از کروبی و موسوی خائن درس نگرفت؟
  • FR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    23 5
    صدر خاک تو سرش باشد چون باعث مرگ عده ای بی گناه شد !
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    15 0
    اولا که حائری هوشمندانه به ملت عراق در مورد صدری ها و اقداماتشون هوشیاری داد. اگر بدون استعفاء اون متن رو مینوشت قطعا دوگانگی پیش می آمد. هوش معنوی و سیاسی او قابل احترام است. دوماً این آشوب، مردانی برای هماهنگی داشته است. آینده مشخص خواهد کرد این مردان در کجای مدیریت کشور عراق خواهند بود و چه اقدامات و محاسباتی را به آن تحمیل خواهند کرد.
  • روزبه US ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    20 0
    اعلام کناره گیری از مرجعیت توسط حضرت آیت الله حائری شاه کلید تحلیل مسایل عراق هست، بنظر می رسه قرار بوده اتفاق خطرناک تری در عراق رقم بخوره ایشون با این حرکت تاریخی کناره گیری از مرجعیت و ارجاع مقلدانشون به رهبری ایران کار صدری ها رو تمام کردن، یعنی کار جریان صدر در لحظه کناره گیری از مرجعیت توسط آقای حائری تمام شد، در تاریخ نمونه های خیلی نادری از کناره گرفتن از مرجعیت هست، فداکاری ایشون قابل توجه هست، دستور عقب نشینی طرفداران از منطقه سبز اگر چه عاقلانه بود ولی مبتنی بر جلوگیری از ربزش طرفداران صدری ها بود، باید منتظر انشقاق در صدری ها و تقسیم بندی جدیدی از این جریان و ظهور طیف تندرو، نادم و خروج از این جریان بود، چون با اعلام ارجاع مقلدان به رهبری آیت الله خامنه ای طرفداران صدر یا حسن نیت نشان داده و گوش به فرمان رهبر انقلاب اسلامی می مانند یا بدنبال مرجعیت جدید می روند در هر دو حالت تغییر مسیر رو در این جریان شاهد خواهیم بود. علی الیحال صدری ها در بن بستی قرار گرفته اند که نه راه پیش دارند و نه راه پس. اگر صدر به آنچه که گفته پایبند بماند این پایبندی مستلزم به تقلید از مرجعیت رهبری حضرت آقا خواهد بود و گرنه به پایان خط خواهد رسید، البته منتظر بودن برای کارهای محیرالعقول مقتدی دور از انتظار نیست، در هر حال آنچه که به اثبات رسید عقلانیت و تدابیر حامیان جبهه مقاومت برای کنترل تنش و مدیریت بحران در عراق بود که توانست قدرت و اقتدار خود رو اعمال کنه
    • الم IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      7 15
      ایت الله حایری در عراق از مراجع چندان موثری بشمار نمیرود و تاثیر زیادی هم در روند مناقشات نخواهد گذاشت
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      6 0
      فعلا که ترمز مقتدی صدر و طرفدارانش را ایشون کشیدند، چطوری باید تاثیر داشته باشن؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 37
    حشد شعبی باید خلع سلاح شود
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      24 2
      حد الشعبی شما داعشی هارو بی پدر کرده بایدم دنبال خلع سلاحش باشید
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      15 2
      خفه
    • مردم عراق IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      15 1
      باید خلع سلاح شود تا آمریکا و اسرائیل بتوانند همه دارایی عراق را به تملک خود در بیاورند؟ عقل داری؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      1 0
      هنوز اول راهه
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      10 1
      دقیقااا چیزی که حشد الشعبی در چشم مزدوران وهابی و صهیونیستی فرو کرده، چیزی نیست که به این راحتی التیام پیدا کنید .تریلیون ها دلار های شما برباد فنا رفت. روحت شاد حاج قاسم
    • رضا IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      6 1
      حشدالشعبی بایستی به انواع سلاحهای سنگین و نیمه سنگین روز و ادوات مکانیکی مدرن و هوانیروز مجهز بشود.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    10 1
    مشابه مقتدی صدر در تاریخ عراق زیاد دیده میشه ، بزرگانی که چپ کردن و آخر سر هیچ اسمی هم از اونها نیست،
  • مهدی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 23
    صدر با فساد مبارزه میکند. در سخترانی ایشان همیشه به سوالات خبرنگاران جواب داده است.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 1
    انقلاب در عربی به معنی کودت است چرا شما هم میگید انقلاب؟
  • سید IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    16 0
    مقتدا صدر در حال اجرای نقشی در ایجاد آشوب در عراق مشابه نقش موسوی خوئینی در ایجاد آشوب در ایران بود که شاید خدا دوست نمی داشت آبروی خاندان بزرگوارش بیش از این مخدوش شود و او را از ادامه مسیر شیطان بازداشت! واللّه اعلم!!!!
  • داوود IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    14 1
    منافق یعنی چه؟ صدر هم یک منافقیه. عراق شده سال 60 ایران. صدر به تحریک عربستان داره این حرکات رو انجام میده تا چند دستگی بین شیعیان ایجاد بشه تا یک حکومت دست نشانده سنی بیاد راس کار یکبار هم اقدام کردند توسط داعش.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    11 0
    تحلیل «هیثم الخزعلی» هم جالب است . اوگفت: که فتنه اخیر در این کشور توسط انگلیس و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طرح‌ریزی شد اما به دلیل ترس از ناآرامی‌ها در بازار نفت، غرب از حمایت از این طرح عقب‌نشینی کرد. ناآرامی‌هایی که روز دوشنبه در عراق آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ادامه داشت، توطئه‌ای با طراحی غرب و برخی کشورهای عربی بود. این طرح ابتدا توسط انگلیس و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح‌ریزی شد اما با تغییرات وضعیت اقتصادی و ترس از ناآرامی‌ها در بازار نفت، غرب از موضع خود در حمایت از این طرح عقب‌نشینی کرد. او گفت: «برخی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و بقایای بعث باقی ماند و نقش کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیز به دلیل موضع غرب کم‌رنگ شد». این عضو شبکه تحلیل سیاسی و رسانه‌ای «الهدف» همچنین گفت: «اما جمهوری اسلامی ایران در امور سیاسی عراق دخالتی نکرد و تنها به ارائه توصیه‌ و راهنمایی بسنده کرد تا احزاب عراقی خود مشکلاتشان را حل‌وفصل کنند». وی در خصوص اهداف طراحان این فتنه نیز گفت: «برخی طرف‌های خارجی برای درگیری شیعی-شیعی و بازگرداندن عراق به وضعیت هرج و مرج و پس از آن تحمیل دیکتاتوری برنامه‌ریزی کرده بودند و مرجعیت نیز یک سال قبل درباره این توطئه هشدار داده بود». پس از اعلام کناره‌گیری سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند...
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 1
    چون از نوع میرحسین نبود!!!
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 0
    مقتدی صدر هر چه که هست یک فتنه گر تمام عیار مثل موسوی و خاتمی نیست.
  • مهدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    9 0
    مقتدی صدر و هوادارانش قصد تخریب وجه و قدرت شیعیان در عراق را داشتند ، بعد از تیراندازی و کشتار مردم عراق باطن خبیث خود را نشان دادند
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    8 0
    سلاح حشد الشعبی و سخنرانی حائری باعث عقب نشینی شد نه چیز دیگری مقتدی از بزرگترین دشمنان فلسطین و دوستان اسرائیل در منطقه و باعث شرمساری شیعیان است
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    9 0
    میتواند کشور را تعطیل به اشوب بکشد اخرش هم همه به خاطر کوتاه اومدن ازش تشکر کنن، واقعا جای تاسف از این دست ادم ها در کشور خودمان در بخش های فرهنگی و اقتصادی هم داریم البته اگر میتوانستند به خیابان هم می امدند
  • حسين DE ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    12 0
    فتنه هنوز به پايان نرسيده و بعبارتى ميشه گفت همچنان در پس پرده با شدت تمام ادامه دارد،جاسوس خانه هاى،آمريكا،انگليس،وهابيستها بشدت فعال هستند و منتظر يك فرصت تازه تا مجددًا ناآراميها را ادامه دهند،عراق در انتظار روزهاى سرنوشت سازى قرار دارد،يك چيز را تا حدود خيلى زيادى ميتوان با قاطعيت گفت،مقتدى صدر = كيش و مات .
  • TR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 12
    چون نخواست خون مردمش ریخته بشه
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 3
    صحیح است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    7 1
    چه شجاعتی!؟ چه تحسینی!؟ این فقط یک شگرد منافقانه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 1
    کشورهای منطقه همه مانند اروپا و آمریکا نوکر ایران هستند.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 2
    ته پیازیم سر پیاز ما در منجلابیم عراق بما ربطی ندارد خسارت جنگ عراق کی میدهند
  • ایران US ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 8
    عقب نشینی نکرد . قدرت نمایی بود برای دنبال کردن خواسته هاش .
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    6 1
    آمریکایی ها و غیره از عراق خارج شوند و به استقلال عراقی ها احترام بگذارید
  • الم IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    عبرت گیری در کشورهای جهان سومی بی معنی است چون اگر معنی داشت امروزه شاهد هیچ کدام اتفاقاتی تکراری در منطقه خود نبودیم
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    5 0
    چه شجاعتی!؟ چه تحسینی!؟ این فقط یک شگرد منافقانه و کثیف از این جماعت خبیث و اوباش مزدور و بیشعور منتسب به آنان است تا با انحراف در اعترضات اجتماعی و در حالی که خودشان مصداق بارز و اصلی فساد و خشونت در عراق هستند، با شعار دروغین مبارزه با فساد، جاده صاف کن آمریکایی های دزد و غارتگر باشند...
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    17 1
    مطمئن باشید عراق هرگز روی آرامش را نخواهد دید و جریانات مذکور به حوادث سهمگینی در آینده ای نزدیک متصل خواهد شد.عراق محل تلاقی و نبرد دو جریان خیر و شر در آخرالزمان خواهد بود.در سرزمین عراق خون مقدس ثارالله بر زمین دشت کربلاء جاری شده و خونخواه خون مقدس حسین ع ذات اقدس الهی است.کشور عراق آبستن حوادث بزرگ و تاریخی در آینده ای نزدیک است که سرنوشت بشریت را برای همیشه تغییر خواهد داد.آرامش زمانی در عراق محقق خواهد شد که اراده الهی با ید آسمانی منتقم در این سرزمین حاکم گردد.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    هر کسی که دانسته یا ندانستع در جهت منافع انریکا پیش برود خائن است
  • معلم IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    مقتداصدر کودک‌کم عقلی ست که بازیچه ی دشمنان تشیع شده
  • فرزاد US ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 4
    متاسفم برای صدر
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    چرا مردم عراق اینقدر ساده لوح هستند. داعش رو میخواهند که بیاد سر زن و بچه و خودشون رو دوباره ببره؟ حشد شعبی فقط با داعش و دشمنان مردم عراق می جنگه و یه سری گروههای مقاومت دیگه. صدری ها فقط هر کاری اسراییل بخواد پول می گیرند خرابکاری می کنند.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    منم قبلا مقتدا رو درست نمی شناسم ولی با قرارهایی که با بن سلمان داعشی صفت داشته و امریکاییها هم از مقتدا حمایت می کنند دیگه کاملا معلومه این آدم مهره صهیونیست هاست برای پول شهرت و مقام فعالیت می کنه
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 0
    خداوند آیت الله حائری را حفظ کند و ای کاش بصیرت و درایت ایشان در دیگر تاثیرگذاران در عراق هم وجود داشت. متاسفانه داستان مقتدی صدر به این سادگی تمام نخواهد شد و جاه طلبی های او روزی عراق را نابود خواهد کرد.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 7
    هرکس با سید علی خامنه ای در افتاد ور افتاد
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    مقدمات ظهور کم کم خودشو نشون میده ...آینده شاهد اتفاقات جالب خواهیم بود
  • ابوالفضل IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    پیروزی از ان مردان خداست
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    3 6
    ازاین گوساله سامری برای فتنه های بعدی استفاده خواهند کرد شباهت‌هایی بین این گوساله و فرزند شهید مطهری در بعد روانی، وجود دارد
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      2 0
      هتاک بی تقوا.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    جالب مقتدا صدر دائم در سخنراهایش می گوید برای امر به معروف و نهی از منکر آمده ام، یاد روایت رسول خدا افتادم که فرمود در آخر الزمان معروف منکر و منکر معروف می شود و امر به معروف تبدیل به امر به منکر و نهی از منکر تبدیل به نهی از معروف می شود، حالا جالب است که مقتدا صدر هم این گونه شده است جای منکر و معروف را جا به جا کرده است
  • رضا IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    2 0
    شک نکنید، مقتدی اگر زیر بیرق تشیع و ورهبری بود، حذفش برای موصاد، آن هم در کشور بی در و پیکری مثل عراق چیزی نبود و تا الآن حذفش کرده بودند. مسلم است مقتدی مهره اصلی و نفوذی سیا و موصاد و عربستان هست و عواملش پیاده نظام بیگانگان. صدر و عوامل صدری هر چه سریعتر بایستی خلع سلاح شوند، محور مقاومت به کمک این عناصر نیازی ندارند.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    به نظرم مقتدی صدر دست از این کارا بر نمی داره امیدوارم اشتباه کنم اما با شناختی که این مدت از شخصیت مقتدی صدر پیدا کردم احساس می کنم حاضر هست همه چیز رو به فنا بده تا به خواسته اش برسه
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    مثل این که مقتدی صدر ناراضی بوده
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    چرا زبان رسمی دولت عثمانی فارسی بود
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 1
    با سلام بازم میگم حق اظهارنظر ندارم اما عراق با این شرایط تجزیه میشه آدم های فاشیست و نژاد پرست مقصر این شرایط هستند
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 4
    این رو سردار قا آنی جمع کرد.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    رفیق موسوی خواست عرض اندام کند ملت و مراجع معظم عراق پایش را شکست دادند و خانه نشینش کردند
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    بااین مرجعیت بیدارو بصیر ونیز سیاستمداران برجسته وعاقل شیعی وحشد جهادی ومخلص درآینده عراق دست راست ایران در مقاومت منطقه خواهد بود وخارچشم امریکا واسرائیل
  • برزو IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    این شیطان رو نباید آزاد گذاشت
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    5 0
    چون حسینیه
  • هادی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    1 4
    شاید اگر امام خمینی (ره) زنده بود، نامه ای که به آیت الله منتظری نوشته بود به مقتدا صدر نیز مینوشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس