عراق

منابع عراقی از برگزاری نشست مهم و سرنوشت ساز هیئت هماهنگی با هدف معرفی نامزد نخست وزیری قبل از روز جمعه خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، «فاضل موات» از رهبران هیئت هماهنگی اعلام کرد که دولت جدید دو هفته پس از مکلف شدن نخست وزیر قوی، تشکیل خواهد شد یعنی روند تشکیل دولت زیاد طول نخواهد کشید.

به عقیده وی، ویژگی‌هایی که هیئت هماهنگی برای نخست وزیر گذاشته است، بسیار با ویژگی‌های نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون تطابق دارد و او نزدیکترین فرد برای به عهده گرفتن این سمت است.

فاضل موات به بغداد الیوم گفت: عراق به فردی نیاز دارد که در زمینه اداره دولت تجربه قبلی داشته باشد. ما باید فردی را انتخاب کنیم که عراق را به سرمنزل ثبات برساند و مشکلاتی که عراق از آن رنج می‌برد را حل کند.

اسامی مطرح شده برای نخست وزیری صحت ندارد

از سوی دیگر «محمود الحیانی» ائتلاف الفتح در پارلمان عراق تمامی اخبار حاوی اسمهایی که چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری آینده این کشور مطرح خواهد کرد را تکذیب کرد.

وی گفت: مقصود هادی العامری درباره عدم مشارکت در تشکیل دولت پس از انتشار نامش به عنوان نامزد نخست وزیری، شخص خودش بود.

الحیانی با اشاره به اینکه العامری تمایلی ندارد در دولت پستی داشته باشد چه به عنوان نخست وزیر و چه هر پست اجرایی دیگری، خاطرنشان کرد: ائتلاف فتح و همین طور همه فراکسیون های چارچوب هماهنگی در تشکیل دولت مشارکت خواهند داشت اما اظهارات العامری بیانگر حفظ وحدت چارچوب هماهنگی است.

وی تاکید کرد که اسم هایی که از سوی رسانه ها به عنوان نامزدهای تصدی پست نخست وزیری منتشر می شود، صحت ندارد.

برگزاری نشستی درمنزل حکیم بدون ائتلاف دولت قانون

همزمان یک منبع به شفق نیوز از نشستی خبر داد که بدون حضور نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون برگزار شده است.

این منبع بیان کرد: در منزل «عمار حکیم» نشستی تشکیل شد که ائتلاف دولت قانون در آن حضور نداشت. در این نشست اوضاع سیاسی و تشکیل دولت در اسرع وقت مورد رایزنی قرا گرفت.

به گفته این منبع، در این نشست قرار شد که انتخاب نخست وزیر با توافق میان هیئت هماهنگی و متحدانش یا از طریق رای گیری داخل هیئت هماهنگی صورت گیرد.

منبع مذکور تاکید کرد: هیئت هماهنگی در راستای تشکیل دولت ملی حرکت می‌کند. تشکیل  دولت در اواخر جولای از طریق رای گیری درباره نامزد تصدی پست رئیس جمهوری خواهد بود که به دنبال آن نامزد هیئت هماهنگی را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

نشست مهم امروز هیئت هماهنگی

این در حالی است که منابع سیاسی در بغداد به بغداد الیوم اعلام کردند که گروه‌های تشکیل دهنده هیئت هماهنگی شیعی عراق، نشستی در بغداد درباره تشکیل دولت تشکیل خواهند داد و این نشست احتمالا عصر روز چهارشنبه خواهد بود.

این منابع افزودند: برخی اسامی برای تصدی نخست وزیری مطرح شده است؛ اما تاکنون به طور رسمی چیزی مشخص نیست تا نشست برگزار شود.

منابع مذکور از اختلاف دیدگاهی که میان هیئت هماهنگی وجود دارد و اینکه برخی خواستار عجله در تشکیل دولت و برخی مخالف شتابزدگی هستند، هم خبر دادند.

از سوی دیگر الشرق الاوسط در گزارشی درباره روند سیاسی عراق آورده است: «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح اعلام کرد که در رقابت بر سر پست نخست وزیری مشارکت نخواهد کرد و در دولت آتی شرکت نمی کند.

العامری دومین شخصیت برجسته پس از عمار حکیم است که از مشارکت در دولت آتی عقب نشینی می‌کند.

در حالی که نام «محمد شیاع السودانی» برای تصدی پست نخست وزیری مطرح شد؛ اما منابع وابسته به هیئت هماهنگی هرگونه توافق درباره معرفی فردی برای تصدی نخست وزیری را رد کردند.

پس از انصراف العامری از رقابت برای نخست وزیری، با توجه به معیارهایی که هیئت هماهنگی مشخص کرده است، شانس در نهایت با المالکی خواهد بود.

پس از بیانیه مالکی، شواهدی مبنی بر امکان انصراف المالکی از رقابت بر سر تصاحب پست نخست وزیری وجود ندارد.

طبق منابع داخل هیئت هماهنگی، رهبران ائتلاف امروز چهارشنبه نشستی به منظور انتخاب نامزد نخست وزیری برگزار خواهند کرد.

از سوی دیگر بیت شیعی به دو حزب کُرد در زمینه توافق در کوتاهترین زمان ممکن بر روی نامزد ریاست جمهوری، فشار می آورند.

منابع آگاه و نزدیک به پشت پرده مذاکرات غیررسمی به الشرق الاوسط اعلام کردند که نیروهای هیئت هماهنگی به دنبال اتحاد به ویژه پس از انصراف العامری هستند به ویژه که رئیس ائتلاف فتح هدف از انصراف خود از رقابت برای نخست وزیری را متحد ماندن هیئت هماهنگی دانسته است.

هیئت هماهنگی تلاش می‌کنند که تکلیف نامزد تصدی نخست وزیری را قبل از جمعه مشخص کنند.

این به چند دلیل است؛ نخست اینکه پایان تعطیلات عید قربان که نیروهای هیئت هماهنگی خود را به حل و فصل تکلیف نخست وزیری پس از عید کرده اند و دلیل دوم نماز وحدت جریان صدر در بغداد است که به مثابه قدرت نمایی جریان صدر و همبستگی آن است.

یک منبع هیئت هماهنگی تاکید کرد که آنها به دنبال معرفی فردی هستند که صدر را تحریک نکند و از مقبولیت منطقه ای و بین المللی برخوردار باشد.

نامزدهای پست معاون اولی رئیس پارلمان عراق

از سوی دیگر «محمد الصیهود» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد که با شروع جلسات پارلمان عراق، تکلیف معاون اول رئیس پارلمان عراق مشخص خواهد شد.

وی افزود: هیئت هماهنگی افراد بسیاری را در این زمینه در اختیار دارد که صلاحیت آنرا دارند.

همزمان یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون از میان «عطوان العطوانی»، «محمد الصیهود» و «مهند الخزرجی» یکی را معاون اولی رئیس پارلمان معرفی خواهد کرد.

توافقی میان کردها درباره انتخاب رئیس جمهور حاصل نشده است

«محمود خوشناو» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: اتحادیه میهنی همچنان به توافق کُردی-کُردی دلبسته است و اینکه نامزد واحدی باشد. نامزد ما برهم صالح است.

از سوی دیگر «جمال کوجر» رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در پارلمان عراق گفت: سناریوی ۲۰۱۸ درباره انتخاب رئیس جمهور جدید رخ خواهد داد.

وی افزود: تا این لحظه توافقی میان کُردها روی نامزد واحد حاصل نشده است و رایزنی برای توافق قبل از موعد نشست آتی طی روزهای آتی جریان دارد.

کوجر تاکید کرد: بر این باوریم که سناریوی ۲۰۱۸ برای حل و فصل مشکل انتخاب رئیس جمهور نزدیکترین سناریو است زیرا گروه‌های سیاسی کُردی به تفاهمات واقعی برای حل و فصل این پرونده نرسیده‌اند.

وی گفت: سناریو ۲۰۱۸ سبب می‌شود که رئیس جمهور جدید به دست نمایندگان مشخص شود.

«طارق جوهر» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق هم گفت: پس از هشت ماه از بن بست سیاسی، شاهد گفتگوهای جدی برای تشکیل دولت هستیم. با توجه به تغییرات حاصل شده پس از خروج جریان صدر از پارلمان، تشکیل دولت بعید نیست. درباره انتخاب رئیس جمهور هم اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، به سناریوی سال ۲۰۱۸ توجه خواهد شد و هر حزبی با نامزد مورد نظر خودش مشارکت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی US ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    کشورهای خاورمیانه به روشی کار می کنند که این ذهنیت را می رساند که حتما انگلیس باید کسی را بفرستد و اگر نه یک نفر که دلش برای مردم بسوزد وجود ندارد اگر نه به مردم اعلام می کرد مردم من می خواهم کار کنم ولی نوکران انگلیس نمی گذارند و نام نوکران را می برد. و از جانش هم نمی ترسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس