چند روز قبل منابع خبری امریکا به نقل از پنتاگون از موافقت جو بایدن رئیس جمهور امریکا با ارسال سامانه های راکت انداز توپخانه ای "هیمارس" برای ارتش اوکراین خبر دادند.

سرویس جهان مشرق _ ارتش روسیه به پیشروی آرام خود در جبهه شرقی اوکراین ادامه می‌دهد؛ از عصر روز گذشته قوای روسی تقریبا نیمی از شهر مهم سورودونتسک در استان لوهانسک را به تصرف خود درآورده اند و درگیری برای پاکسازی سایر مناطق این شهر ادامه دارد؛ عمده قوای اوکراینی دست به عقب نشینی از این شهر به سمت منطقه لیچانسک زده اند و سقوط سورودونتسک و تصرف کامل استان لوهانسک توسط روسیه قطعی خواهد بود.

تحولات روز نود و ششم جنگ اوکراین:

رایزنی مقامات جمهوری دونتسک برای به رسمیت شناختن استقلال این منطقه/ هویتزرهای Krab لهستانی به ارتش اوکراین اهدا شد/ نگاهی به خسارات تجهیزاتی روسیه و اوکراین پس از ۱۴ هفته نبرد +نقشه و تصاویر

بر خلاف عملیات تهاجمی ارتش روسیه در شمال شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین در ماه نخست نبرد که بدون برنامه ریزی دقیق و رعایت اصول نظامی و با تلفات و خسارات بالا در نهایت منجر به عقب نشینی شد، به نظر می رسد فرماندهان ارتش روسیه از تجارب قبلی درس گرفته و در جبهه شرقی با دقت عمل بهتری دست به پیشروی در میدان نبرد می زنند و تا هنگامی که محدوده شهر مورد هدف به طور کامل با آتش پشتیبانی پاکسازی نشده باشد، اقدام به ورود به شهر مربوطه نمی کنند.

اتمام حجت بایدن با ارتش اوکراین

چند روز قبل منابع خبری امریکا به نقل از پنتاگون از موافقت جو بایدن رئیس جمهور امریکا با ارسال سامانه های راکت انداز توپخانه ای "هیمارس" برای ارتش اوکراین خبر دادند.

این مسئله یک بار دیگر موجب شد تا کرملین تهدید جدی علیه این تصمیم واشنگتن اعلام کند؛ با این مضمون که روسیه پاسخ سنگینی به ارسال تسلیحات دوربرد که خاک این کشور را هدف قرار بدهد خواهد داد. اما روز گذشته جو بایدن رسما اعلام کرد که موشک های دوربرد که قابلیت نصب بر روی سیستم های راکت انداز چندگانه امریکایی دارند را به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

احتمالا تنها راکت های میان برد سری M۳۰ و M۳۱ امریکایی با بردی بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر برای مقابله با توپخانه ارتش روسیه به کی‌یف ارسال خواهد شد و خبری از ارسال موشک بالستیک تاکتیکی MGM۱۴۰ATACMS که در نسخه های متفاوت بردی بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر دارد نخواهد بود.

توافق سران اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفتی روسیه

سرانجام کشورهای اروپایی برای تحریم بخشی از نفت روسیه به توافق رسیدند.

به گزارش رویترز، چارلز میشل رییس شورای اروپا در توییتی مدعی شد در نشست غیرعلنی روز گذشته، سران کشورهای اروپایی درباره تحریم بخشی از واردات نفت روسیه که توسط نفت کش و از طریق دریا به اتحادیه اروپا صادر می‌شود به توافق رسیدند. این تحریم شامل واردات نفت از طریق خط لوله نمی‌شود.

کشورهای اروپایی از ابتدای جنگ اوکراین در صدد تحریم نفت روسیه بوده اند که این تحریم با واکنش منفی کشورهایی که دسترسی به دریا ندارند، مانند مجارستان و اسلواکی مواجه بوده است. این کشورها تحریم تمام نفت روسیه را خطری جدی برای امنیت انرژی خود قلمداد میکردند چون بدلیل عدم دسترسی به دریا، جایگزینی نفت روسیه برایشان بسیار مشکل است.

حال اتحادیه اروپا تصمیم گرفته بخشی از واردات نفت روسیه که از طریق خط لوله صورت می‌پذیرد را معاف نماید. دو سوم واردات نفت روسیه توسط اروپا از طریق دریا و نفتکش صورت می‌گیرد و یک سوم آن نیز از طریق خط لوله موسوم به Druzhba انجام می‌شود. به دنبال انتشار این خبر قیمت نفت برنت به ۱۲۱ دلار در هر بشکه صعود کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به صادرات نفت روسیه، این کشور به طور میانگین روزانه حدود ۷.۵ میلیون بشکه نفت صادر میکند که چین با واردات ۳.۶ میلیون بشکه در روز بزرگترین مقصد صادراتی نفت روسیه است.

همچنین اروپا به طور میانگین روزانه ۳.۲ میلیون بشکه واردات نفت از روسیه داشته است که در تحریم فعلی، به طور میانگین حدود ۲.۱ میلیون بشکه از نفت روسیه شامل تحریم های اتحادیه اروپا می‌گردد. تحریم فعلی اتحادیه اروپا از نوع تحریم های اولیه بوده و شامل دیگر کشورها نمی‌شود.

همچنین هند نیز اخیرا به مشتریان نفت روسیه اضافه شده است. در گزارشی که اخیرا بلومبرگ منتشر کرده است، واردات نفت روسیه توسط چین و هند رشد چشمگیری داشته است به طوریکه هند با ثبت یک رکورد تاریخی واردات نفت روسیه را ۲۵ برابر کرده است.

برچسب‌ها