کد خبر 1381369
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴

منابع خبری گزارش دادند که در پی انجفار در مسیر یکی از سرکرده‌های تروریستی وابسته به ترکیه در شمال شرق سوریه، وی به همراه دو تروریست دیگر کشته شد.

به گزارش مشرق، منابع خبری از یک انفجار در مسیر یکی از سرکرده‌های تروریستی وابسته به ترکیه در شمال شرق سوریه خبر می‌دهند.

خبرگزاری «یونیوز» گزارش داد، در جریان این انفجار، خودروی متعلق به «احمد العبد الحمزة» سرکرده گروه «المعتصم» منهدم شده است. این گروه تروریستی وابسته به ترکیه است.

یونیوز خبر داد، این انفجار در منطقه «العالیه» در جنوب رأس العین در استان الحسکه رخ داده است و در پی آن، الحمزه و دو نفر دیگر کشته شده‌اند.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته بار دیگر زمزمه عملیات دیگری از سوی ترکیه در مناطق شمالی و شمال شرق سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد به گوش می‌رسید و شرایط میدانی نیز آبستن حوادث جدیدی شده است.

با این حال، یک منبع مطلع در میان گروهک «الجیش الوطنی السوری» (ارتش آزاد سابق و وابسته به آنکارا) گفت که شب گذشته نشستی میان فرماندهان نظامی ترکیه و سرکردگان گروهک‌ها در منطقه «حوار کلس» در مرز سوریه با ترکیه برگزار شده و ترک‌ها به فرماندهان گروهک‌ها گفته‌اند که هنوز قصد آغاز عملیات را ندارد و زمان آن فعلا مشخص نیست.

به گفته وی، به نظر می‌رسد که مخالفت منطقه‌ای و جهانی با هرگونه تغییری در شرایط میدانی شمال سوریه، آنکارا را مجبور کرده تا عملیات نظامی خود را به تأخیر بیندازد. عملیاتی که گفته شده با هدف توسعه «منطقه امن» برای بازگرداندن تعداد زیادی از پناهندگان سوری و عقب‌تر راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرز ترکیه انجام خواهد گرفت.

این منبع مطلع افزود: «عملیات در حالی به تأخیر افتاد که محورها و مراحل عملیات در نشستی که روز قبل از آن برگزار شده بود، مشخص شد. قرار بود تا در مرحله اول در حومه حلب شمالی به منطقه عملیاتی "سپر فرات" برسد و در شرق فرات نیز به منطقه عملیاتی "چشمه صلح" منتهی شود.»

این منبع معارض سوری ادعا کرد که در سایه کاهش توجه روسیه به سوریه در پی جنگ اوکراین و بهره‌برداری آنکارا از نیاز غرب برای موافقتش با توسعه ناتو، ترکیه کوبانی را هدف اول خود قرار داد، اما توافقات و تفاهمات منطقه‌ای و بین‌المللی بر خلاف این موضوع پیش رفته است.

کوبانی (عین العرب) در شرق فرات و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده و جزو استان حلب به شمار می‌رود و صدها روستای عرب‌نشین و کردنشین دارد. این شهر در اواخر سال ۲۰۱۴ نیز در معرض یورش گروهک تکفیری داعش قرار گرفته بود، اما یگان‌های مدافع خلقه (ypg) با کمک گروهک‌های معارض و با پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکایی جلوی داعش را گرفته و مانع سقوط شهر شدند. این شهر از سال ۲۰۱۲ در اشغال شبه‌نظامیان کُرد قرار دارد و از مهم‌ترین مناطق کردنشین سوریه محسوب می‌شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دوشنبه گذشته، گفت که کشورش به زودی گام‌های جدیدی برای تکمیل اقدامات خود در راستای ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه خواهد برداشت.

خبرگزاری آناتولی در این باره نوشت که ترکیه موفق نشده است تا چراغ سبز آمریکا را برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه به دست آورد و این مسأله موجب شده تا آنکارا منتظر بماند و همزمان نیز گروههای سیاسی کُرد (راستگرا) نیز با هرگونه عملیات نظامی در سوریه مخالفت کرده‌اند.

منبع: فارس