کد خبر 1379762
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «شورای روابط بین‌الملل روسیه» در یادداشتی بیان داشته که جنگ اوکراین فراتر از آینده اروپا، آینده نظم جهانی را متأثر خواهد کرد. این نبرد درک عمومی از مدل‌های توسعه و الگوهای رقیب حکومتداری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با این مقدمه، سه سناریو برای پایان درگیری وجود دارد:

 کرملین قاطعانه در این بن‌بست حماسی شکست می‌خورد. به‌رغم اندک توان پکن برای مقابله با هژمونی آمریکا، بار دیگر «لحظه جهان تک‌قطبی» فرامی‌رسد. روسیه به قدرتی رام و منزوی بدل می‌شود. به همین دلیل غرب راحت‌تر مسأله چین را حل خواهد کرد. چین که تنها مانع بزرگ در برابر «پایان تاریخ» مد نظر لیبرال‌دمکراسی است.

 روسیه و اوکراین با عقب‌نشینی از خواسته‌های حداکثری، در نقطه‌ای به توافق می‌رسند. این توافق شکننده، رقابت گفتمانی غرب با چین و روسیه را در حالتی مسالمت‌جویانه‌تر تداوم می‌بخشد. مصالحه‌ای نسبی میان روسیه با اروپا و آمریکا، مقدمات سازش غرب با چین را نیز فراهم می‌کند. این امر به اصلاح نظم جهانی، تغییرات عمده در ساختار سازمان ملل متحد، هنجارهای قدیمی حقوق بین‌المللی و بازتنظیم صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و سایر نهادها منجر خواهد شد.

 درگیری در چرخه‌های متزلزل آتش‌بس و دوره‌های نبرد، ادامه می‌یابد. وضعیتی که به فرسایش نهادهای بین‌المللی، تشدید رقابت‌های تسلیحاتی، گسترش سلاح‌های هسته‌ای و منازعات منطقه‌ای می‌انجامد. چنین تغییری تنها منجر به هرج‌ومرج بیشتر در سال‌های آینده خواهد شد.

 نوع مواجهه روسیه با تحریم‌های آمریکا و اروپا و نوع موضع‌گیری دیگر بازیگران و دولت‌ها نسبت به تغییرات احتمالی در تمامیت ارضی اوکراین، دو مؤلفه‌ای است که بر کارکرد نهادهای بین‌المللی و مشروعیت هژمونی غرب در آینده، تأثیر خواهد گذاشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.