بر اساس گزارش مجله خبری Newsweek، روسیه اعلام کرده است که این کشور یک شبیه سازی حمله با سلاح هسته ای را در محلی در نزدیکی مرز با لیتوانی و لهستان انجام داده است.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که به نیمه ی ماه سوم نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین رسیده ایم، وضعیت میدانی در شرق اوکراین و منطقه دونباس بدون تغییر بوده و چشم انداز روشنی از پیشروی احتمالی ارتش روسیه و کسب پیروزی در این محور دیده نمی‌شود، پس از عقب نشینی از جبهه شمال شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین و عدم موفقیت در جبهه شرقی، حالا حفظ مناطق تصرف شده در جبهه جنوبی که بزرگترین موفقیت میدانی روسیه در جنگ اخیر بوده است هدف بزرگ کرملین برای داشتن دست بالا در مذاکرات آتش بس احتمالی در آینده خواهد بود.

نگاهی به وضعیت کلی میادین نبرد

در حال حاضر درگیری مستقیم میان قوای دو کشور در ۴ منطقه مختلف خاک اوکراین در جریان است:

در جبهه شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین و فاصله ۲۵ کیلومتری تا مرز روسیه، قوای اوکراینی در فاز تهاجمی قرار داشته و در روزهای گذشته موفق شدند با اجرای ضد حملات گسترده در شمال این شهر، نیروهای ارتش روسیه را حدود ۱۸ کیلومتر عقب برانند و خسارات نسبتا گسترده ای نیز به آنها وارد کنند.

شهر خارکیف از اهداف اصلی و اولیه روسیه در جنگ اخیر بود که بارها برای ورود به این شهر و تصرف آن تلاش شد اما بی نتیجه ماند و حالا ارتش روسیه مواضع خود در حومه این شهر راهبردی و صنعتی اوکراین را نیز از دست می‌دهد.

در جبهه شرق همچنان تلاش روس ها و جدایی طلبان تحت حمایت به محاصره کراماتورسک، سورودونتسک و اسلاویانسک (سه شهر مهم در شرق اوکراین) متمرکز است؛ اما با شیوه نبرد فعلی و خسارات گسترده زرهی، قوای مهاجم توان به دست آوزدن پیروزی و رسیدن به اهداف خود را نخواهند داشت.

در جبهه جنوب اوکراین و حومه شهر خرسون، تلاش ارتش ارتش اوکراین برای پیشروی و تصرف این شهر با مقاومت سرسختانه نیروهای روسی تا کنون بی نتیجه مانده است؛ خرسون آخرین منطقه مهم تحت کنترل روسیه در غرب رودخانه دنیپرو محسوب می‌شود و از دست دادن آن به معنی عبور قوای اوکراینی از رودخانه و حمله به شهرهای مهمتر نظیر ملیتوپل و بندر بردیانسک است.

در جبهه شهر ماریوپل نیز فشار قوای روسی بر روی مدافعین اوکراینی در منطقه صنعتی آزوفستال ادامه دارد؛ در روزهای گذشته ارتش روسیه موفق به تصرف بخش هایی در شمال این منطقه شده است و حلقه محاصره بر قوای اوکراینی حاضر در بخش زیرزمینی کارخانه جات فولاد هر لحظه بیشتر می‌شود.

 آموزش ۲۳ هزار سرباز اوکراینی در کشورهای غربی

پس از اینکه در سال ۲۰۱۴ جنگ داخلی اوکراین با آتش بس موقت و جدایی منطقه دونباس پایان یافت، دولت و فرماندهی ارتش اوکراین طرح وسیعی به منظور اعزام نیرو برای گذراندن آموزش های نظامی در امریکا و برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو اجرا کردند.

از سال ۲۰۱۴ شمار ۲۳ هزار اوکراینی توسط آمریکا و متحدانش برای مقابله با روسیه و کار با سلاح های غربی آموزش دیدند.

یک افسر اوکراینی در این باره می‌گوید: بزرگترین اشتباهی که روس‌ها مرتکب شدند این بود که به ما ۸ سال زمان دادند؛ آموزش نیروهای اوکراینی همچنان ادامه داشته و در کشورهایی نظیر آلمان و لهستان صورت میگیرد.

شبیه سازی حمله اتمی به اروپا توسط ارتش روسیه

پیش از اینکه جنگ در خاک اوکراین آغاز شود بسیاری از کارشناسان احتمال می‌دادند که ارتش روسیه برای حمله به منطقه بالتیک(شامل کشورهای لتونی، لیتوانی و استونی) نیز برنامه ریزی کرده باشد؛ با توجه به اینکه این کشورها عضو رسمی ناتو هستند قطعا با مداخله مستقیم این پیمان مواجه می‌شدند و احتمال استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی در این منطقه نیز وجود داشت.

بر اساس گزارش مجله خبری Newsweek، روسیه اعلام کرده است که این کشور یک شبیه سازی حمله با سلاح هسته ای را در محلی در نزدیکی مرز با لیتوانی و لهستان انجام داده است. به گزارش منابع روسی این رزمایش و شبیه سازی حملات اتمی در منطقه کالینینگراد در ساحل دریای بالتیک صورت گرفته است.

بمباران جزیره مار توسط نیروی هوایی اوکراین

در هفته اخیر بخش رسانه ای وزارت دفاع اوکراین تصاویر گسترده ای از حملات پهپادهای رزمی و جنگنده های نیروی هوایی این کشور به جزیره "مار" که در روزهای نخست جنگ توسط نیروی دریایی روسیه اشغال شده بود منتشر کردند.

ابتدا پهپادهای رزمی Bayraktar TB۲ اوکراینی اقدام به سرکوب سیستم های دفاع هوایی مستقر در این جزیره نظیر Tor-M۱ و استرلا۱۰ کردند؛ سپس قایق های گشتی و کشتی های آبی خاکی نیروی دریایی روسیه در اطراف جزیره مورد هدف قرار گرفتند و سرانجام روز گذشته جنگنده‌های سوخو۲۷ اوکراینی نیز دست به بمباران مواضع ارتش روسیه در این جزیره زدند.

جزیره مار یک موقعیت استراتژیک در شمال دریای سیاه برای لجستیک نیروی دریایی روسیه و حمله احتمالی به سواحل غربی اوکراین و بندر اودسا محسوب می‌شود و عجیب است که جنگنده ها و سیستم های دفاع هوایی روسیه به سادگی اجازه بمباران و نابودی مواضع این کشور در جزیره فوق را به قوای محدود هوایی ارتش اوکراین می‌دهند.

برچسب‌ها