شب گذشته منابع اوکراینی ادعا کردند رزمناو Moskva از کلاس اسلاوا نیروی دریایی روسیه که ناو سرفرماندهی این کشور در دریای سیاه محسوب می‌شود را با شلیک ۲ تیر موشک کروز ضد کشتی نپتون هدف قرار داده‌اند.

سرویس جهان مشرق _ جنگ در خاک اوکراین به پنجاهمین روز خود رسید؛ نبردی که بسیاری از جمله وزارت دفاع امریکا تصور می‌کردند حتی ۵ روز نیز به درازا نخواهد کشید اما برآوردهای اطلاعاتی و تحلیل میدانی خارجی با آنچه که در واقعیت رخ داد بسیار متفاوت بود.

در حالی که به روزهای پایانی دومین ماه از جنگ اوکراین نزدیک می‌شویم آخرین قمار ارتش روسیه برای پیروزی و کسب دستاورد قابل توجه در این جنگ، تجمع نیرو و آمادگی نهایی برای عملیات بزرگ در جبهه شرقی و منطقه دونباس است؛ عملیاتی که گفته می‌شود حتی از نبرد در شمال کی‌یف در ماه نخست جنگ که با ناکامی همراه بود نیز گسترده تر است.

ضربه بزرگ اوکراین به نیروی دریایی روسیه

شب گذشته منابع اوکراینی ادعا کردند رزمناو Moskva از کلاس اسلاوا نیروی دریایی روسیه که ناو سرفرماندهی این کشور در دریای سیاه محسوب می‌شود را با شلیک ۲ تیر موشک کروز ضد کشتی نپتون هدف قرار داده و نابود کرده‌اند.

طرف اوکراینی اطلاعات تکمیلی یا تصاویری که این ادعا را ثابت کند تا کنون منتشر نکرد و در نگاه اول به نظر می‌رسثید مشابه ادعاهای قبلی در خصوص غرق کردن ناوهای جنگی روسیه باشد اما صبح امروز وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای غافلگیر کننده وقوع حادثه و آتش سوزی گسترده در رزمناو موسکوا را تایید کرده اما در خصوص اینکه این ناو غرق شده یا امکان نجات آن وجود دارد سخنی به میان نیامده است.

همچنین منابع روسی در خصوص اینکه این ناو چگونه و با اصابت چه موشکی دچار حادثه شده نیز جزئیاتی منتشر نکرده‌اند و تنها این موضوع ذکر شده که دلیل ناتوانی رزمناو روسی در دفاع از خود این بوده است که در حال تمرکز بر روی اهداف هوایی و رهگیری یک فروند پهپاد بیرقدار اوکراینی بوده است.

این ادعای عجیب در حالی است که رزمناو Moskva از کلاس اسلاوا دارای شبکه گسترده از سامانه های راداری، اپتیکی و موشک های پدافندی اس۳۰۰ و سام۸ نسخه دریایی است که قطعا توانایی درگیری همزمان با یک پهپاد و موشک ضد کشتی مهاجم را خواهد داشت.

قرمز توپ ۱۳۰ م م _ بیضی زرد دو سامانه دفاع ضد موشک ای کی ۶۳۰ _ دایره زرد رادار هدایت سیستم دفاع نزدیک _ نارنجی: راکت ضد زیر دریایی _ مشکی: رادار هدایت توپ سینه ناو _ بنفش لانچر موشک ضد کشتی _ آبی: رادار هدایت موشک اس ۳۰۰ _ سفید: رادار جستجو هوایی

گفتنی است رزمناو موسکوا نیروی دریایی روسیه احتمالا در زمان حادثه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر خدمه داشته است و اخباری از نجات برخی از خدمه این ناو توسط کشتی های امدادی نیروی دریایی ترکیه شنیده شده است؛ از سرنوشت دقیق خود ناو یا تلفات احتمالی این حمله خبر دقیقی در دست نیست.

بدون تردید این بزرگترین ضربه و خسارت نظامی است که ارتش روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین متحمل شده است.

انتشار لیست جدیدی از تسلیحات ارسالی امریکا به خاک اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شب گذشته اعلام کرد یک بسته جدید کمک های نظامی به اوکراین به قیمت ۸۰۰ میلیون دلار را امضا کرده است.

مهمترین اقلامی که در لیست مربوطه قرار دارند شامل موارد زیر می‌شود:

- ۱۸ دستگاه هویتزر ۱۵۵ میلی متری

- ۱۰ دستگاه رادار کشف محل آتش توپخانه AN/TPQ-۳۶

- ۲ دستگاه رادار کشف اهداف هوایی AN-MPQ-۶۴

- ۳۰۰ فروند پهپاد انتحاری سوئیچ بلید

- ۵۰۰ تیر موشک ضد زره جاولین

- ۲۰۰ دستگاه نفربر زرهی M۱۱۳

- ۱۰۰خودروی حفاظت شده چند منظوره

- ۱۱ فروند بالگرد ترابری میل ۱۷

وزارت دفاع روسیه: رزمناو موسکوا غرق نشده است

وزارت دفاع روسیه خبر داد نیروی دریایی این کشور موفق شده آتش سوزی در کروزر Moskva مهار کند و این ناو را به بندر یدک خواهد کشید.

خدمه ناو نیز شب گذشته به دلیل احتمال غرق شدن از کشتی تخلیه شده بودند.

 

برچسب‌ها