به نظر می‌رسد پرداخت هزینه خرید گاز روسیه با استفاده از پول ملی این کشور (روبل) نتیجه معکوسی برای تحریم‌های وضع شده اروپاییان علیه این کشور داشته باشد.

به گزارش مشرق، کارشناسان اقتصادی می‌گویند تصمیم ابتدای هفته‌ی پوتین، رئیس جمهور روسیه مبتنی بر این که دیگر تمامی کشورهای غیرمتحد با روسیه برای واردات گاز از این کشور باید روبل پرداخت کنند سبب شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ادامه واردات گاز مجبور باشند تا تحریم‌های وضع شده این اتحادیه علیه روس‌ها را دور بزنند.

ینس سودکوم، اقتصاددان ساکن در دوسلدورف آلمان در این باره می‌گوید: برای پرداخت هزینه واردات گاز روسیه، اروپا باید از بانک مرکزی روسیه روبل بخرد این در حالی است که اوایل ماه جاری این بانک در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت که این اقدام هرگونه تراکنش مالی بین بانک مرکزی روسیه و اتحادیه اروپا را ممنوع می‌کند.

سودکم افزود: پوتین به طور غیرمستقیم ما را مجبور می‌کند که تحریم‌های خود را دور بزنیم.

کلاوس یورگن گرن یکی دیگر از کارشناسان مؤسسه اقتصاد جهانی در کیل آلمان معتقد است که، به دلیل اهمیت گاز روسیه برای کشورهای اتحادیه اروپا (۴۰ درصد از نیاز گاز اتحادیه اروپا از طریق واردات روسیه تأمین می‌شود) این اقدام پیشنهادی پوتین به فشار گسترده بر جهان غرب خواهد انجامید و بلاشک تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه را پوچ و بی اثر می‌کند.

پیتر بوفینگر، کارشناس ارز ی نیز در این باره گفت: علاوه بر این، پرداخت پول گاز روسیه به روبل توسط کشورهای اروپایی منجر به تقویت سریع پول ملی روسیه خواهد شد.

وی افزود: «اگر واردکنندگان گاز غربی مجبور به خرید روبل به دلار یا یورو در دیگر کشورها شوند، تقاضا برای ارز روسیه و در نتیجه نرخ تبدیل آن افزایش می‌یابد».

اگرچه مکانیسم تغییر روبل برای پرداخت گاز روسیه هنوز شروع نشده اما اعلام این تغییر به تنهایی واردکنندگان روسیه را به شدت متحیر کرده و روبل را در اوایل این هفته به بالاترین حد قیمتی خود طی سه هفته اخیر رسانده است.

به هر حال، در بدترین سناریو برای روس‌ها، این کشور می‌تواند شیرهای لوله‌های گاز خود را ببندد و بدون هیچ کشور جایگزینی برای واردات گاز در کوتاه مدت طبیعتاً همان اتفاقی رخ می‌دهد که عموم کشورهای اروپایی و مردمشان از آن می‌ترسند.

منبع: مهر