ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند، اعلام کرد به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن افزود: مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند. ما به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند. زمانی که شما به پایان مذاکرات نزدیک باشید، مسایل باقی مانده دشوارترین مسایل خواهند بود.

ند پرایس اضافه کرد همانطور که جوسپ بورل و سه کشور اروپایی اعلام کردند، اکنون تعدادی از عوامل خارجی وجود دارند که بر وضعیت مذاکرات تاثیر گذاشته اند. بر اساس بیانیه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، هیچ کشوری نباید از مذاکرات برجام برای دریافت تضمین ها که با این مذاکرات متفاوت هستند، استفاده کند. ما این بیانیه را تایید می کنیم.

وی با تکرار همیشگی ادعاهای واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد همچنان معتقدیم که تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دایمی و قابل تایید در راستای منافع ملی ما است. کشورهای اروپایی به صورت واحد با ما متحد هستند. روسیه و چین نیز به دنبال عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستند.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگار که از او پرسید آیا این مسائل باقی مانده و عوامل خارجی در چند روز آینده حل خواهند شد یا خیر؟ گفت که ما در چند روز آینده به درک بهتری در این خصوص دست خواهیم یافت.

دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود شده اند؛ یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران، واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توقف به دلیل "عوامل خارجی" رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است. او تاکید کرد که در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید:  وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

منبع: ایرنا