کد خبر 1344687
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: اقتصادی آمریکا و اروپا بیش از آنکه اقتصاد روسیه را هدف قرار دهد، دامنگیر اقتصاد ایالات متحده و اتحادیه اروپایی خواهد شد.

روسیه سومین تامین کننده نفت آمریکا پس از کانادا و مکزیک است از این رو «جنگ و تحریم» قیمت نفت را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است بهای آن را  به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برساند. این شرایط آمریکا را در وضعیت رکود/ تورم قرار می‌دهد. به عبارت دیگر ایالات متحده در مواجهه با بحران انرژی و افزایش نرخ بهره به دره تورم یا رکود سقوط خواهد کرد.

از آنجا که روسیه تامین کننده اصلی فلزات اساسی است، «جنگ و تحریم»  بهای عمده فلزات اساسی را افزایش می‌دهد. بالارفتن قیمت آلومینیم، مس، فولاد و ... که نقش تعیین کننده‌ای در صنایع دارند، باعث رشد هزینه تولید و کاهش رشد اقتصادی آمریکا و اروپا می‌گردد.

روسیه ۵۳ درصد نفت و ۴۶ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند. «جنگ و تحریم» بهای گاز طبیعی را افزایش داده و عملا شرکت‌های پتروشیمی در این اتحادیه را در معرض تعطیلی قرار می‌دهد. نرخ گاز طبیعی در اروپا  با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده و قطعا تبعات این مهم باعث ریسک کلان تورمی برای آمریکا و اروپا خواهد شد.

با این تفاسیر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی پُر سر و صدای آمریکا و اروپا علیه روسیه، از یک سو اقدامی برای پوشش دادن به عجز و ناتوانی در دفاع از امنیت متحدان است و از سوی دیگر ناظر بر تغییر محاسبات مقامات روسیه خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها