تبعات جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه بر اقتصاد اروپا

استاد علوم سیاسی دانشگاه میلان به مسئله افزایش نابرابری اقتصادی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل تبعات جنگ اوکراین و تحریم ها علیه مسکو پرداخت.

به گزارش مشرق، جنگ در اوکراین و متعاقب آن تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه که اقتصاد اتحادیه اروپا به شدت به انرژی آن وابسته است، نه تنها اقتصاد مسکو را به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است، بلکه بر اقتصاد اتحادیه اروپا نیز تأثیر گذاشته است.

افزایش قیمت ها و رشد تورم از تبعات جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه است که گریبانگیر اتحادیه اروپا شده است. در خصوص میزان تاثیر عواقب موارد فوق بر سرنوشت اتحادیه اروپا، بسیاری در داخل این اتحادیه بر این باورند که آینده امنیت و دموکراسی آنها به جنگ جاری بستگی دارد و هزینه ای که اروپایی ها باید پرداخت کنند، بسیار بالاست.

برای آشنایی با پیامدهای اقتصادی جنگ و تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا، گفتگویی داشته ایم با دکتر «پاستوری جیانلوکا» دانشیار علوم سیاسی دانشگاه میلان که مشروح آن در ذیل از حضورتان می‌گذرد.

به نظر شما تبعات منفی این تحریم ها بر اقتصاد اروپا چه بوده است؟ و آیا فکر نمی کنید تحریم ها علیه روسیه می تواند اثرات معکوسی بر اقتصاد اروپا نیز داشته باشد؟

از نظر کمی، ارزیابی تاثیر تحریم ها هنوز دشوار است. با این حال، تا به اینجا تحریم ها به وضوح بر کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم در اتحادیه اروپا تاثیر داشته اند. دو عنصر حیاتی رشد اقتصادی و تورم برای کشورهای اتحادیه اروپا و افکار عمومی بسیار مهم هستند. همچنین جنگ و تحریم ها بر عرضه مواد غذایی و واردات چندین ماده خام تأثیر گذاشته است. با این حال، حیاتی ترین بخش انرژی است؛ به ویژه گاز طبیعی، به همین دلیل است که نظرات - در بین دولت های مختلف اتحادیه اروپا – در خصوص هدف قرار دادن این بخش متفاوت است و اختلافات زیادی وجود دارند.

پیامدهای درازمدت این جنگ بر اقتصاد اتحادیه اروپا، به ویژه بر اقتصادهای بزرگ آن مانند آلمان چه می تواند باشد؟

سرعت پایین رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم مهمترین چالش دراز مدت اروپا خواهند بود. هر دو موضوعات بسیار حساسی برای افکار عمومی اروپا هستند و در حال حاضر باعث نگرانی به خصوص در کشورهایی مانند ایتالیا شده اند. در بلندمدت، تحریم‌ها همچنین می‌توانند نابرابری را در میان اعضای اتحادیه اروپا افزایش دهند؛ زیرا اثرات نامطلوب آنها به طور مساوی گسترش نخواهد یافت. از منظر سیاسی افزایش نابرابری در میان کشورهای عضو اتحادیه بسیار مهم و خطرناک است زیرا عدم تعادل بیشتر می تواند انسجام اتحادیه را تضعیف کند.

اقتصاد اتحادیه اروپا قبلاً از پیامدهای شیوع ویروس کرونا رنج می‌برد. آیا اقتصاد اروپا توان تحمل ضربه های دیگر را دارد؟

وقتی که جنگ شروع شد، اقتصاد اتحادیه اروپا در مسیر بهبودی کامل از اثرات نامطلوب همه‌گیری کووید-۱۹ قرار داشت، اگرچه برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و مشکلات زنجیره تامین همچنان وجود داشت. تحریم ها تاثیرات منفی بر این وضعیت گذاشته اند، اما نظام اقتصادی اروپا مقاوم است. احتمالاً بهبود اوضاع اقتصادی کندتر از حد انتظار خواهد بود، اما من فکر نمی کنم ضربه واقعاً شدید باشد.

برخی بر این باورند که تحریم نفت و گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا نوعی شلیک اروپا به پای خودش است و این امر در درازمدت می‌تواند اقتصاد اتحادیه را تضعیف کند، بطوریکه می تواند رقابت پذیری اقتصاد اروپا را از بین ببرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

نفت و گاز مسائل مهمی هستند. چندین کشور اتحادیه اروپا وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارند، به ویژه به واردات گاز روسیه، به همین دلیل است که اتحادیه هنوز این بخش را تحریم نکرده است. بروکسل در حال توسعه استراتژی هایی برای غلبه بر این وضعیت است، اما اجرای آنها به زمان نیاز دارد. در این میان، من فکر نمی کنم که گاز روسیه تحریم شود، برخلاف آنچه که از ماه اوت برای زغال سنگ اتفاق افتاده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس