کد خبر 1335674
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش مربوط به ایران، بیان داشته که طبق آن‌چه از سوی تهران اعلام شده، قرار است بخشی از برنامه‌های مربوط به تولید و مونتاژ قطعات سانتریفیوژها به جای سایت تسای کرج در اصفهان انجام شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده است که دوربین‌های نظارتی خود را در این مجتمع جدید در اصفهان نصب کرده است.

 با توجه به سابقه خراب‌کاری در سایت تسای کرج، انتقال فعالیت‌ها از این مرکز به مکانی دیگر، اقدامی حفاظتی و در راستای کاهش احتمال خرابکاری دوباره در این مرکز است. چنان‌که پس از انفجار مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز نیز، تجهیزات به بخش دیگری از نیروگاه منتقل شدند.

 نکته دیگر اینکه با وجود نصب دوربین‌های نظارتی، فعالیت مجدد در این مرکز هم‌چنان آغاز نشده است. این امر می‌تواند ناشی از حساسیت مرحله کنونی مذاکرات باشد. شاید در صورت حصول توافق در ایام پیش‌رو و در نتیجه بازگشت تدریجی ایران به اجرای کامل برجام، نیازی به فعالیت این مرکز احساس نشود.

 با وجود بی‌اعتمادی به آژانس، یک امکان می‌توانست عدم نصب دوربین‌ها در مکان جدید به دلیل سابقه خراب‌کاری در مراکز پیشین باشد. این اقدام علاوه بر یک هشدار امنیتی، اهرم فشاری نیز در دست تیم مذاکره‌کننده ایرانی بود تا طرف مقابل را به انعطاف بیشتر در مواضعش وادار سازد. به‌ویژه که در شرایط لغو نظارت‌های ذیل پروتکل الحاقی، ایران ضرورتی به نصب دوربین در مراکز تولید سانتریفیوژ ندارد و این برخلاف قانون الزام راهبردی مجلس است.

با این حال، به نظر می‌رسد رویکرد تنش‌زدایی با آژانس و جلوگیری از اجماع و اتحاد آمریکا با اروپا در فرآیند مذاکرات، سبب شده تا همان روال پیشین مبنی بر نصب دوربین و ضبط حافظه آن‌ها نزد ایران تا احیای برجام، تداوم یابد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها