کمالوندی: بیش از ۲۱۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اجرای پیش شرط‌های ایران، دوربین‌های آژانس در مجتمع کرج ظرف روزهای آینده نصب خواهد شد.

به گزارش مشرق، «بهروز کمالوندی» معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به سؤال درباره حضور هیأتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی دوربین‌های صدمه دیده در پی خرابکاری تیرماه سالجاری در مجتمع تسا کرج، گفت: امروز جلسات بین مسئولان فنی و امنیتی سازمان انرژی اتمی و بازرسان و تکنسین‌های مربوط به دوربین آژانس، در محل سازمان انرژی اتمی در حال برگزاری است که در همین راستا یک جلسه صبح برگزار شد و از ساعت ۱۴:۳۰ نیز دور دوم این نشست آغاز شده و در جریان است. 

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت:‌ یک تردیدی در حوزه‌های فنی و امنیتی ما وجود داشته که ممکن است از این دوربین‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات خرابکاری استفاده شده باشد و لازم می‌دانستیم این قضیه بررسی شود و به این منظور از مدت‌ها قبل با آژانس در این خصوص مکاتبه و مذاکره داشتیم و نهایتا آژانس پذیرفت که یک دوربین نمونه را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار ما قرار بدهد و علاوه بر این روی دوربین‌های حادثه دیده نیز برررسی‌های فنی صورت بگیرد و به سؤالات مختلف متخصصان فنی ما در این زمینه جواب بدهند. 

*  احتمالا ظرف روزهای آینده دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: از آن جایی که پیش شرط‌های تعیین شده توسط کشورمان از جمله محکوم کردن خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات مذکور (مجتمع تسا کرج) و همکاری در زمینه بررسی‌های فنی نقش احتمالی دوربین‌ها در این حادثه مورد پذیرش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و در حال اجرا است، احتمالا ظرف روزهای آینده دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

وی در عین حال تأکید کرد که اطلاعات دوربین‌ها به هیچ وجه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و زمانی در اختیار این نهاد گذاشته خواهد شد که تحریم‌ها لغو شده باشد و مجلس شورای اسلامی نیز اجازه این کار را داده باشد.

لازم به ذکر است رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه در نشستی خبری اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد

کمالوندی روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرده بود: به دنبال تبادل نظرهای صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، بخصوص بر مبنای آخرین صحبت‌های آقای محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس مقرر شد آژانس همکاری های لازم را به منظور بررسی دقیق فنی، امنیتی و قضایی دوربین های آژانس در مجتمع "تسا" کرج داشته باشد. این امر به منظور رفع نگرانی درباره اطمینان از عدم استفاده خرابکارها از این دوربین ها صورت می‌گیرد.
وی در توضیح بیشتر تصریح کرد: اگرچه بررسی‌هایی در این خصوص پیش‌تر صورت گرفته است و به طور کلی این دوربین ها هنگام نصب نیز مورد بررسی‌های دقیق حفاظتی و امنیتی قرار می‌گیرند، اما به دلیل حادثه مزبور مقرر بود بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد. البته به خاطر مصونیتی که این دوربین‌ها دارند، امکان بازکردن آنها بدون موافقت آژانس وجود ندارد. به همین منظور بین دو طرف تفاهم شد که یک دوربین برای بررسی‌های فنی دقیق در اختیار ایران قرار داده شود همچنین طی آن افراد فنی آژانس به سوالات فنی که متخصصان حفاظتی و امنیتی ما در ارتباط با این دوربین‌ها دارند، پاسخ می دهند. نهایتا پس از بررسی‌های دقیق و لازم، دوربین های آژانس مجدداً نصب خواهند شد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    8 3
    زمانی روحانی اینا جاسوس بودن، الان دوستانمون که میتونن دوربین رو براحتی نصب کنند
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      نه، خود این سرهم بندی یا همان که برخی میگن کمالوندی، نیاز به نصب دوربین داره، حتی داخل دفترش، یه نامه سازمانی را از دفترش اشتباهی ایمیل می کنند به اخراجی سازمان؟ این سرهم بندی، از موزامبیک رسیده به سخنگویی انرژی اتمی، چند بار هم ادعا کرده چهل سال سابقه دیپلماتیک دارم!
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      0 0
      یک دوربین نمونه؟!! خب اگه تو اون دوربین چیزی نبود و تو بقیه بود چی؟! یعنی اینو حتی یه بچه هم احتمالشو میده اونوقت شما نه؟!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    15 0
    نصب دوربین هم جزء NPT هست؟ بررسی یک دوربین نمونه چه فایده ای دارد؟شما هم خودتونو مسخره کردید
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      این که هیچ بتن ریزی و پلمپ ها را بگو که nptمحدودیت ندارد ولی اجرا کردن آن هم برای گدایی یک تکه نان که 20 سال دشمنان این ها را دواندن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    10 1
    شهدا شرمنده ایم
  • محمد IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 2
    در کل نصب دوربین کار درستی نیست
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      0 0
      شد مثل همون توافقی که روحانی توی اسفند ماه کرد، وقتی خیالشون راحت باشه که دوربین فعاله و تصاویرش از بین نمیره و در آینده در اختیارشونه پس ترسی ندارند و میدانند که ایران کار اضافه ای نمیکنه که ضبط بشه این چه فرقی میکنه با اینکه همین الان تصاویر رو داشته باشند؟ در قانون مجلس قرار بود اونا نظارت رو از دست بدهند تا ترسی و انگیزه ای داشته باشند
  • محمد IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 1
    در کل نصب دوربین کار درستی نیست
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    7 4
    اینم دولت آقا رییسیتون!
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 3
    بازگشت دوربین ها فشار شیوخ اصلاحات را نشان می دهد
  • غلامی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    چی بگم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 0
    کار در حد افتضاح بود
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    11 0
    شما که گفتید نمی گذاریم نصب بشه نترسید اگر محکم باستید هیچ غلطی نمی کنند
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    ای بابا
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خیره
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 0
    بایدتمام دوربین هاقبل ازنصب دقیقابررسی شودبازرسان ازانس جاسوس هستند.
  • كورش DE ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 1
    پس آخر وا داديم!
    • رضا IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      1 1
      وا داديم ، بدجورى هم وا داديم ! اشتباه وحشتناك و بلكه بلوف سنگين و توخالى دولت آنجا بود كه قبل از نصب دوربين با سينه ى سپر و گردن فراز بارها اعلام كردند مجتمع تسا خارج از موضوع پادمان است
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    دوربین های مراقب دوربین های اژانس توسط ایران اگر بکار گرفته شوند کمک کننده خواهد بود.
  • مجی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    2 0
    همینکه ایران اجازه بازکردن دوربین را ندارد یعنی داخل اونها چیزی هست که قراره ایران نفهمه وگرنه دوربینی که قراره از امکانات ایران عکس بگیره چه چیز محرمانه‌‌ای داره که ایران نباید بدونه؟ و اینکه یک دوربین برای بررسی بدهند دلیل نمی‌شود بقیه دوربین‌ها مثل همونی باشه که برای بررسی داده‌اند خلاصه یک جای این ماجرا میلنگه و با اینکه مسوولان هم می‌دانند ولی باز دارن با آژانس مماشات میکنند
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    این دوربینها معمولی نیستند هم فروسرخ ومارابنفشند وهم با ماهواره واینترنت وگوشی مرتبطندوهم ...
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 1
    تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده است و راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای باید با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. در شرائطی که طرف های برجامی طی 6 سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده اند، چه دلیلی وجود دارد که ما تصاویر تأسیسات هسته ای را به طور پیوسته حفظ کنیم؟! ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین ها باید جمع آوری گردد و اجازه ی حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین ها فرستنده-گیرنده هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کد شده ای را دریافت ننموده اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه ی دیگری را انجام دهند؛ در نتیجه بررسی‌های دقیق حفاظتی و امنیتی در زمان نصب کفایت نمی کند. این که نمونه ای را در اختیار قرار دهند نیز کاملاً مضحک است، زیرا ممکن است دوربین هایی که نصب می کنند با آن نمونه متفاوت باشد. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته ی تصاویر، که یک عقب نشینی فاحش در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • DE ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    ماست
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا استکبار غرب ازقبل،حالا ودرآینده فقط هدفش غارت،تحریم ومحدود کردن هسته ای شرق ومنطقه هست
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    بابا استکبار غرب ازقبل،حالا ودرآینده فقط هدفش غارت،تحریم ومحدود کردن هسته ای شرق ومنطقه هست
  • ...علیپور IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    مردم شریف ایران اسلامی سلام ما در صنعت هسته ای اسیر یک سری ادم هایی شده ایم که دیگر این صنعت را واقعا نمیخواهند ادامه بدهند آقای کمالوندی جزء دار و دسته آقای صالحی هست که هنوز در سازمان انرژی اتمی حضور دارند ما در صنعت هسته ای مقید هستیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی هر تصمیمی در راستاری کشور عزیزمان بگیرد ما سر تعظیم برمیاوریم ولی اگر قرار هست که صنعت مثل قبل از دولت روحانی به پویای برسد با این وضع موجود در ساختار مدریتی سازمان انرژی تمی این امر مقدرو نمی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس