واکنش آمریکا به تفاهم جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یک مقام آمریکایی در واکنش به تفاهم جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تأسیسات تسای کرج، اعلام کرد با اجرای این تفاهم برگزاری هرگونه نشستی در شورای حکام درباره این موضوع را دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی منتفی خواهد بود.

به گزارش مشرق از "رویترز"، این مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است، در گفت و گو با این رسانه انگلیسی همچنین مدعی شد که در صورت هرگونه تشدید هسته‌ای جدید از سوی ایران، آمریکا مطابق با آن واکنش نشان خواهد داد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کرده است که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد. 

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان در آخرین روز از همایش «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» با اشاره به گفت و گوهای جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ۱+۴ اظهار کرد: گفت و گوهای عزت‌مندانه از ابتدای عمر دولت در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود. 

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفت و گوهای وین استفاده کرده اظهار داشت: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد. 

ساعاتی بعد از اعلام اقدام داوطلبانه ایران برای اجازه به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای جایگزینی دوربین‌های جدید بجای دوربین‌های آسیب دیده در مجتمع تسای کرج، آژانس در بیانیه‌ای رسمی این توافق را "تحولی مهم" توصیف و اعلام کرد که دوربین‌های جدید به زودی در این مجتمع نصب خواهد شد. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه رسمی خود که عصر چهارشنبه منتشر شد، نوشت نصب دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج در پی توافق حاصل شده بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام می‌شود. 

هفتمین روز از مذاکرات وین با برگزاری جلسات در سطوح و قالب‌های مختلف با محور رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا پیگیری شد. 

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در توییتی نوشت: گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد. امروز با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تبادل نظر کردم. کارشناسان هم به کار روی متون ادامه می‌دهند. چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 1
    باعث تاسف
  • فراجناحی IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    با این رویه که پیش میرویم تقریبا هیچ هم در کارنامه مذاکرات این دولت نقش خواهد بست، فعلا که امتیاز نقد را آژانس گرفت ببینیم ایا وعده نسیه آنها چه می شود
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    آخه اینها چیکار امورهسته ای ایران دارند!؟چرا درتاسیسات وسلاح های هسته ای اسراییل روسیه چین غرب مداخله نمیکنند!؟(خداوکیلی نشویم مثل ژاپن و....
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    .. یک قدم برید،جلو! اون صد قدم پرو تر میشن! شنیدید چی گفت! بابا اون فقط زبان زور میفهمن..! ضمن اینکه دوربین ها هم وصل کردید،بازم حمله میکن.. ! بازم حمله میکن،بازم حمله میکن ... از یک سوراخ چندبار گزیده میشید؟!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 0
    وقتی آمریکا راضیه یعنی اشکالی تو کاره! تیم مذاکره کننده هرچه زودتر متن توافقنامه و منتشر کنه تا کارشناسان نظرشون و بگن، و بدون تصویب مجلس هم نباید زیر بار هیچ تعهدی بریم!!! امیدوارم جلوی پیشرفت هسته‌ای که علم فرداست گرفته نشده باشه و اطلاعات پنهان کشور و نظام بازرسی‌های خارج از قاعده کنار گذاشته شده باشه
  • محمد IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اگر این تیم هم همان راه ظریف و دولت کدخدا محور را ادامه میدهد پس چه فرقی کرد؟ حداقل طوری رفتار کنید که این 18 ملیون باقیمانده را ناامید نکنید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    فقط راست حسینی به( استکبار اشعالگر تروریست،عارتگر با نوکرهاوگاوهای شیرده)بگویید-اگر بازهم میخواهید نفت،گاز و....متطقه را غارت کنید باید بدون هرگونه دروغ وفرستادن حاسوسان آژانس فقط بایدکل تحریمها رفع وراستی آزمایی شود،والا نگذارید با دروغ و تهدید اسرائیل یا فرستادن پرونده به حکام ...)پایشان به ایران بازشود-ضمنا روسبه وچین غیر ممکنه درحکام رای بده(واگر روسیه وچین به ایران اعتماد ندارند فقط روسیه وچین بیایند برای بازدید)
  • مجتبی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    راهش فقط بازدارندگی هسته ایه
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    پس چی شد این مجلس انقلابی با اون مصوبات پوشالی. کل صنعت هسته ای رو میدن میره اینا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس