طی چند ماه اخیر، حداقل دو فروند جنگنده اف ۳۵ یکی متعلق به ارتش انگلیس و دیگر متعلق به آمریکا، در حوادثی ساده از دست رفته و در هر دو مورد نیز جنگنده‌ها با فرودی خطرناک، به اعماق دریا رفته‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جنگنده اف ۳۵ به عنوان یکی از گران ترین جنگنده ها و در عین حال پروژه های نظامی، بیشتر از اصل تاثیرگذاری و اهمیت نظامی، بامسائل فرعی و حاشیه ای دست به گریبان بوده و در چند ماه اخیر نیز با دو سقوط پر حاشیه همچنان سوالات زیادی را در خصوص ارزش واقعی خود ایجاد کرده است.

برنامه جنگنده اف ۳۵ در حقیقت بر اساس یک طرح بسیار بلند پروازانه برای جایگزینی ۴ پلتفرم اصلی یعنی جنگنده های اف ۱۶، اف ۱۸، AV-۸B و A-۱۰ پیشنهاد شد و از همان ابتدا نیز با توجه به گستردگی بسیار بالای طرح، شرکای زیادی را به این پروژه اضافه کرد. شرکت لاکهید مارتین بعد از پیروزی در رقابت توسعه این طرح کار را آغاز کرد ولی از همان ابتدا مشخص شد که زمان بندی و هزینه های برآورد شده اولیه برای این طرح بسیار غیر واقعی بوده است.

بیشتر بخوانید:

جزییات جدید از کلاهبرداری آمریکا بابت فروش اف-۳۵ به انگلیس/ «ملکه الیزابت»؛ اولین ناوهواپیمابر جهان که هواپیمای عملیاتی ندارد! +عکس

«تابستان داغ ارتش آمریکا» با کلکسیونی از سقوط و آتش‌سوزی/ از اف ۲۲ تا اف ۳۵؛ اسطوره‌ها یکی یکی می‌افتند +عکس

 در کنار بحث تاخیرها و افزایش های عجیب و قابل توجه هزینه ها، نکته قابل توجه دیگر این است که برخی از مشکلات سطح بالا و عجیب در این جنگنده باقی مانده که برخی از آنها احتمالا هیچگاه قابلیت حل شدن ندارند. برای نمونه هر دو مدل بی و سی این جنگنده که اخیرا دچار حادثه شده اند، توان پرواز ادامه دار به صورت مافوق صوت را نداشته و اگر این نوع از پرواز را بعد از مدت زمانی کوتاه متوقف نکنند قابلیت پنهانکاری به عنوان یکی از مهم ترین خاصیت های آن دچار خدشه خواهد شد. اما به سراغ دو حادثه اخیر برای گران ترین جنگنده حال حاضر جهان برویم.

ماجرای از دست رفتن جنگنده گران قیمت در مدیترانه

نیروی دریایی انگلیس، ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و برنامه اف ۳۵ در انگلستان هر کدام به تنهایی در سالهای اخیر محلی پر از سوال و حاشیه و مشکلات بوده است. از کاهش ناوگان و درصد آمادگی در کل نیروی دریایی انگلیس تا تاخیر در ساخت ناو هواپیمابر و بروز انواع ایرادها و مشکلات در آن و همچنین حضور پر حاشیه این متحد ویژه آمریکا در پروژه اف ۳۵ که در آخر، باعث محدود شدن سفارش های این کشور شد. ژس از حواشی بسیار، در نهایت ناوگان انگلیس برای اولین بار بعد از سالها به سمت منطقه شرق آسیا به راه افتاد.

از دست دادن یک ملوان به دلیل خودکشی، خراب شدن چندین باره یکی از ناوشکن های تایپ ۴۵ در ناوگروه و شایع شدن کرونا، همه از حواشی این سفر طولانی بود. اما در زمان بازگشت و دریای مدیترانه در ۲۶ آبان ماه بود که یک اف ۳۵ بی، در لحظه برخاستن از ناوهواپیمابر ملکه الیزابت دچار مشکل شده و سقوط کرد.

لحظه سقوط جنگنده اف ۳۵ نیروی دریایی انگلیس

در ابتدا دلیل خاصی برای این حادثه اعلام نشد ولی با منتشر شدن تصاویر لحظه سقوط مشخص شد که جنگنده مورد نظر ظاهرا به سرعت کافی برای پرواز نرسیده و در همان آستانه جدا شدن از ناو، خلبان اقدام به ایجکت می کند. روایتی که در حاضر در خصوص دلیل این حادثه مطرح می شود این است که خدمه فنی اطراف هواپیما قبل از شروع پروسه پروازی فراموش کرده اند که پوشش های مربوط به ورودی هوای موتور را بردارند و همین مسئله باعث عدم شتاب گیری مناسب و در نهایت سقوط این جنگنده شده است. فیلم مربوط به این سقوط که از دید یکی از دوربین های مدار بسته روی ناو گرفته شده بعد از مدتی پخش شد، اما گفته می شود عامل انتشار این فیلم بازداشت شده است.

لاشه جنگنده اف ۳۵ انگلیسی بعد از بازیابی از دریای مدیترانه

در این حادثه آسیبی به کسی وارد نشد ولی بعد از سقوط، استرس زیادی برای انگلیس و متحدان حاضر در پروژه اف ۳۵ آغاز شد. در منطقه مدیترانه و در نزدیکی محل سقوط شناورهای مختلف روسی نیز حضور داشتند و ترس رسیدن آنها به لاشه جنگنده مورد نظر باعث نگرانی فراوان انگلیس و آمریکا شد. لذا تیم مشترکی از شناورهای انگلیسی، آمریکایی و ایتالیایی در جستجوی این لاشه با ارزش مشغول به کار شده و بعد از مدتی در نهایت موفق به کشف و بازیابی این لاشه از کشف دریا شدند. اما این تمام حاشیه های اخیر اف ۳۵ نبود.

اف ۳۵ یانکی ها هم به زیر آب رفت

جنگنده اف ۳۵ در مدل سی، مخصوص عملیات از ناوهای هواپیمابر مثل کلاس نیمیتز بوده و در حال حاضر صرفا نیروی دریایی آمریکا تنها کاربر این مدل از جنگنده مورد نظر است. روز دوشنبه هفته گذشته، یک فروند جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا متعلق به ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون دچار حادثه شده و به زیر آب رفت که این اتفاق در دریای چین جنوبی رخ داده است. در این حادثه ۷ نفر از ملوانان ناو مجروح شدند و خلبان نیز بعد از ایجکت موفق، توسط بالگرد از آب خارج شده است. برخی از ملوانان برای مراقبت های پزشکی بیشتر به فیلیپین منتقل شده اند.

جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا در حال فرود نهایی بر روی ناو و قبل از بروز حادثه

بروز این حادثه در منطقه ای حساس و پر از اختلاف بین چین و آمریکا باز هم باعث بروز حساسیت در خصوص احتمال دستیابی چین به لاشه این جنگنده شده و نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده تلاش ها برای بازیابی لاشه ادامه دارد. در عین حال پخش شدن تصاویری از لحظات آخر تقرب این جنگنده به سمت ناو قبل از سقوط و تصویری از آن بعد از سقوط در حالی که روی آب شناور شده، در شبکه های اجتماعی در روزهای اخیر بسیار پر بازدید شده است.

جنگنده اف ۳۵ سی نیروی دریایی آمریکا بعد از سقوط در دریای چین جنوبی

هنوز توضیحی در خصوص دلیل سقوط این جنگنده منتشر نشده ولی بر اساس اطلاعات موجود در بازه زمانی دو ماه اخیر، ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون دچار مشکلات قابل توجهی بوده و به نوعی با سقوط اخیر، ۵ حادثه هوایی داشته است. در دو مورد جنگنده های سوپر هورنت این ناو با از دست دادن یکی از موتورهای خود مجبور به فرود اضطراری روی ناو شده اند. در یک مورد یک فروند بالگرد سی هاوک در جریان یک پرواز تمرینی سیستم سونار خود را از دست داده و یک فروند تیلت‌روتور از نوع CMV-۲۲B نیز در زمان حضور روی عرشه دچار آتش سوزی در ناحیه موتور شده است. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که تمامی این حوادث در دست بررسی هستند ولی از بیان جزییات در خصوص آنها طفره رفته است اما به هر حال مشخص شد حاشیه ها برای گران ترین جنگنده عملیاتی حال حاضر دنیا همچنان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها