«آندره سیدروف» رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو (ام. گ. او) بزرگترین دانشگاه روسیه معتقد است که سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مسکو، به روابط ایران و روسیه تحرکی تازه می‌بخشد.

به گزارش مشرق، سیدوروف روز یکشنبه، با بیان اینکه انتظار می رود در این سفر، اسناد و تفاهم نامه هایی در حوزه همکاریهای دوجانبه در زمینه های گوناگون امضا شود، گفت: معمولا سفرهای سران کشورها در کانون توجه افکار عمومی قرار دارد و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این رابطه استثنا نیست و به همین دلیل مقدمات آن به دقت برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

چرا اصلاح‌طلبان ایران را وابسته به چین و روسیه معرفی می‌کنند؟

رئیس دانشکده سیاست های جهانی دانشگاه دولتی مسکو تصریح کرد که دیدار رئیسی از مسکو در شرایط روابط عالی بین ایران و روسیه برگزار می شود و سران دو کشور امیدوارند تا سطح روابط دوجانبه و همکاریها در حوزه های مختلف را ارتقاء بخشند. 

همکاریهای اقتصادی و صنعتی در مرکز توجه دو کشور قرار دارد

مقام دانشگاهی روس در ادامه با بیان اینکه روابط سیاسی دو کشور در سطح عالی قرار دارد، اظهار داشت: اما روابط اقتصادی و بازرگانی و همکاریها در حوزه هایی مانند فناوریهای پیشرفته و صنایع هوافضا کمتر از حد متناسب با ظرفیت های بالای دو کشور بوده و نیاز به ارتقا و تقویت بیشتر دارد.

به گفته سیدروف، برنامه های قبلی برای گسترش حوزه های اقتصادی بین ایران و روسیه، آن گونه که باید و شایسته روابط سیاسی خوب دو کشور است، پیش نرفته و به همین دلیل این مساله در دیدار روسای جمهوری دو کشور مطرح و بررسی خواهد شد.

وی افزود: حجم مبادلات بازرگانی ایران و روسیه با مبادلات تجاری روسیه با کشورهای کوچک یکسان است در حالی که ایران دارای ظرفیت های بسیار گسترده است و با برنامه ریزی دقیق می توان این شاخص را چند برابر افزایش داد. 

امید بسیاری برای لغو تحریم های ظالمانه ایران وجود دارد 

به گفته سیدروف، تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران بویژه در حوزه های اقتصادی غیرقانونی و بسیار ظالمانه است که هدف آن ضربه زدن به معیشت ملت ایران است و اقشار کم درآمد بیشترین آسیب را می بینند.

رئیس دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو گفت: این تحریم ها بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل وضع شده است و به همین دلیل ناقض قوانین بین المللی است.

وی افزود: آمریکا که عضو دائم شورای امنیت است و باید از معیارهای بین المللی دفاع کند خود ناقض شماره یک قوانین بین المللی و منشور ملل متحد  شده و به مناسبات بین المللی ضربه می زند.

منبع: ایرنا