وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشتر مدارس در برخی مناطق تهران غیردولتی شده‌اند، درباره بازگشایی مدارس و رتبه‌بندی معلمان توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان اظهار کرد: سند تحول بنیادین به منظور کیفیت آموزش و پرورش، رقابت معلمان و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای به رتبه‌بندی اشاره می‌کند و اسناد فرادستی تأکید دارند نظام تعلیم و تربیت را به سمت کیفیت بهتر ببریم همچنین در سال‌های ۹۳ و ۹۸ با نام رتبه‌بندی اقداماتی برای ترمیم حقوق معلمان انجام شد.

نوری ادامه داد: در اواخر سال ۹۹ دولت لایحه رتبه‌بندی را به مجلس ارائه کرد که با تصویب مجلس به شورای نگهبان ارسال شد البته لایحه پختگی لازم را نداشت. رتبه بندی و همسان‌سازی تفاوتش در این است که رتبه‌بندی برای کیفیت‌بخشی است و مابه‌ازای اقتصادی دارد بخش نخست به اقتصاد کشور مربوط خواهد شد که‌ کیفیت نظام آموزشی به بهبود شاخص‌های توسعه انسانی منجر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همسان‌سازی بحث دیگری است و دولت عدالت در پرداخت‌ها را در دستور کار دارد و سازمان استخدامی موظف به اجرای آن است؛ مابه‌ازای اقتصادی دیگر رتبه‌بندی تأثیر در حقوق معلمان است و اکنون در حال تدوین آیین‌نامه‌های رتبه‌بندی هستیم و هیئت‌های ممیزه باید تشکیل شود تا با ابلاغ قانون، رتبه‌بندی را اجرا کنیم که بخش مهم آن توجه به کیفیت است.

نوری درباره بازگشایی مدارس متذکر شد: گشایشی انجام شده و خانواده‌ها از آموزش حضوری استقبال کنند تا دانش‌آموزان براساس پروتکل بهداشتی به مدارس بیایند.

مدارس دنیا نهایت ۶ ماه تعطیل بودند

وی ادامه داد: براساس یک عادت هر اتفاقی که می‌افتد مدارس را تعطیل می‌کنیم. در دوران کرونا، کشورهای دنیا تعطیلی طولانی مدت مدارس را نداشتند و از دو هفته تا حداکثر ۶ ماه تعطیلی داشتند اما مدارس ما حدود دو سال تعطیل شد.

نوری تصریح کرد: در سه سال اول دوره ابتدایی با آموزش مجازی قطعا دانش‌آموزان به اهداف آموزشی و تربیتی نمی‌رسند. ما مدارس را براساس پروتکل‌های بهداشتی آماده کرده‌ایم و واکسیناسیون را انجام داده‌ایم. البته برای سنین کمتر از ۱۲ سال در دنیا واکسیناسیون انجام نشده است، مدارس روستایی و حاشیه شهر تمام باز هستند اما در شهر تهران و برخی مراکز استان‌ها تعدادی از مدارس تلاش برای بازگشایی انجام نداده‌اند.

حضور دانش‌آموزان را اجبار نکردیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران در مدارس هستند اما هنوز حضور دانش‌آموزان را اجبار نکردیم چون ممکن است اتفاقی بیفتد و خانواده‌ها نگران شوند، گفتیم با رعایت توصیه‌های بهداشتی مدارس باید باز شوند و دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف به مدرسه بیایند. همچنین مدارس می‌توانند از فضاهای جانبی مثل مساجد، حسینیه‌ها یا ورزشگاه‌های محل استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از شعارهای دولت علاوه بر شفافیت بحث عدالت و مردمی سازی است، متذکر شد: شوراهای آموزش و پرورش برای تفویض اختیار و جلب کمک‌های مردمی و دستگاه‌ها ایجاد شده است تا ما بتوانیم عدالت را توسعه دهیم و باید نصیب آموزشی برابر را فراهم کنیم.

از مدارس غیردولتی خواستیم غیرانتفاعی شوند

وی ادامه داد: درصد مدارس غیردولتی زیاد نیست اگر این مدارس فاصله طبقاتی را زیاد کنند به اهداف خود نرسیده‌اند بنابراین از آنها خواسته‌ایم به سمت مدارس غیرانتفاعی بروند یعنی اگر سودی کردند به سمت مناطق محروم بروند مثلا صاحبان برخی مدارس تهران در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان هم مدرسه ایجاد کرده‌اند.

وی بیان کرد: نمی‌توانیم مانعی برای گسترش مدارس غیردولتی باشیم اما در انگلیس، آمریکا و فنلاند تعداد مدارس خصوصی در سالیان اخیر کاهش پیدا کرده است و دلیل آن افزایش کیفیت مدارس دولتی است.

نوری گفت: برای حمایت از مدارس دولتی در سه حیطه هدف‌گذاری کرده‌ایم، نخست مدارس مرزی که باید برای آنها معلم ثابت و آموزش دیده بفرستیم همچنین آماده ساختن زیرساخت فیزیکی مدارس و استفاده از روش‌های مناسب مبتنی بر آن زیست بوم مدنظر است.

نوری بیان کرد: حیطه دوم و سوم مدارس روستاها و حاشیه شهرها هستند؛ در برخی مناطق تهران بیشتر مدارس غیردولتی شده‌اند یا به دلیل تقاضا یا بازارسازی مدارس غیردولتی اما مدارس دولتی هم قابل قبول هستند، دو فرزندم در مدرسه دولتی فارغ‌التحصیل شده‌اند، امیدوارم مدارس دولتی را توسط معلمان و ارتقای سطح آموزشی و تربیتی رشد دهیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها