کد خبر 1291722
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳

وزیر امور اروپایی فرانسه بعد از توقیف یک شناور انگلیسی اعلام کرد انگلیسی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند.

به گزارش مشرق به نقل از ایندیپندنت، «کلمنت بوون» وزیر امور اروپایی فرانسه پس از توقیف یک قایق ماهیگیری انگلیسی با لحنی تند خطاب به انگلیس گفت: انگلیسی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند. ما بسیار صبور بودیم و ماهیگیران ما بسیار مسئولیت پذیر بودند، اما از دوم نوامبر همه این‌ها تمام می‌شود و اگر انگلیسی‌ها بخواهند وارد گفتگو خواهیم شد، اما ما اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهیم داد.

او در ادامه افزود: اکنون ما باید به زبان زور صحبت کنیم، زیرا متأسفانه به نظر می‌رسد این تنها چیزی است که دولت انگلیس می‌فهمد.

آنیک ژیراردن، وزیر دریانوردی فرانسه نیز در این خصوص اضافه کرد: عدم پایبندی انگلیس به توافقنامه تجارت و همکاری (TCA) غیرقابل قبول است. این یک جنگ نیست یک دعواست.

بعد از اعلام توقیف یک شناور انگلیسی از سوی فرانسه دولت انگلیس تهدید کرده است اگر فرانسه به این اقدامات خود ادامه دهد، لندن نیز تلافی خواهد کرد.

دولت فرانسه ساعاتی پیش در خصوص توقیف شناورهای انگلیسی اعلام کرد: شناور توقیف شده به شرکت اسکاتلندی «Macduff Shellfish» متعلق است و دو کشتی دیگر انگلیس تنها هشدار شفاهی دریافت کرده و جریمه شدند.

روز گذشته نیز «گابریل آتال» سخنگوی دولت فرانسه از تصمیمات جدی این کشور علیه انگلیس خبر داده و اعلام کرد از دوم نوامبر کنترل‌های گمرکی و بهداشتی سیستماتیک بر محصولات وارد شده به فرانسه و ممنوعیت تخلیه غذاهای دریایی اعمال خواهد شد.

از بهمن‌ماه گذشته که انگلیس رسما از اتحادیه اروپا خارج شد، نزاع میان لندن و پاریس بر سر حق ماهیگیری ادامه دارد. اردیبهشت ماه گذشته اختلافات دو طرف در آب‌های اطراف جزیره جرسی بالا گرفت و به دنبال آن حدود یکصد کشتی فرانسوی اطراف این جزیره را محاصره کردند.

دولت فرانسه نیز در ماه‌های اخیر از پاسخ مقامات انگلیس به لزوم اخذ مجوز از کشتی‌های ماهیگیری فرانسوی در تعاملات پسابرگزیت به منظور اجازه دادن برای تردد آن‌ها در آب‌هایش خشمگین شده است و از روز گذشته تنش‌ها به اوج خود رسیده است.

در حالی که تنش میان لندن و پاریس بر سر ماهیگیری در کانال مانش (آبراهه میان انگلیس و فرانسه) بالا گرفته است ماهیگیران دو کشور می‌گویند این نزاع‌ها به آنان خسارت زیادی وارد کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران