کد خبر 1165653
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰

نرخ ارز پس از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی (موسوم به ارز جهانگیری)، ۶۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه صبح نو با اشاره به مباحث تعیین نرخ ارز در لایحه بودجه نوشت:  از فروردین‌۹۷ که ارز ۴هزار و ۲۰۰‌تومانی معروف به ارز جهانگیری اعمال شد، شروع ماجرایی پرپیچ و خم در اقتصاد کشور بود. از فردای آن روز یعنی ۲۲‌فروردین تا به امروز، روند قیمت ارز افزایشی بوده و در این دو سال نرخ ارز ۶۱۵‌درصد افزایش قیمت داشته است.

ارز ترجیحی که ابتدا قرار بود برای همه کالاهای وارداتی تخصیص داده شود که به‌دلیل انحراف در اجرا و رشد کارت‌های بازرگانی صوری که ارز دولتی گرفته می‌شد اما کالایی وارد کشور نمی‌شد، به ترتیب به ۲۵‌ قلم کالا و در اواخر۹۸ به ۹‌قلم کالا و امروز تنها به ۷‌قلم کالا تخصیص داده می‌شود.

در فروردین‌۹۷ گوشت گوسفند، گوساله و مرغ به ترتیب ۴۲‌تومان، ۴۰‌تومان و ۸‌هزار و ۲۰۰‌تومان بوده است که امروز به‌طور میانگین قیمت گوشت ۱۲۰‌هزار تومان و قیمت مرغ ۲۱‌هزار تومان است.

این در حالی است که طی این سه سال تورم در کشور ۱۲۰‌درصد بوده تورم این سه قلم پروتئین ۱۸۶‌درصد، ۱۷۲‌درصد، ۱۹۲ درصد و روغن مایع ۱۱۰‌درصد بوده است، یعنی علی‌رغم اینکه به این کالاها ارز ترجیحی اختصاص یافته  اما رشد قیمتی آنان از تورم اقتصاد کشور هم بیشتر بوده است.

۶ برابر شدن نرخ ارز در حالی است که آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی چند - اخیر با رضا رشیدپور، گفته بود نرخ ارز بالاتر نمی‌رود و نرخ اعلام شده توسط رشیدپور (۴۷۵۰ تومان) نرخ تعیین کردن وسط دعواست.