کد خبر 1155882
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶

وزیر خارجه آمریکا گفت اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه را به دلیل همکاری با روسیه در خرید سامانه پدافندی اس۴۰۰ تحت تحریم قرار داده است.

به گزارش مشرق، مایک پمپئو روز دوشنبه در بیانیه مطبوعاتی با اشاره به بخش ۲۳۱ قانون مقابله با دشمنان خارجی از طریق مجازات (کاآتسا) افزود: تحریم امروز به دلیل مشارکت آگاهانه رئیس اس اس بی ترکیه و سایر افسران آن در معامله مهم با شرکت رزوبورونکسپورت، نهاد اصلی صادرات اسلحه روسیه و تهیه سامانه پدافندی موشک زمین به هوای اس۴۰۰ تحت تحریم و ممنوعیت روادید برای سفر به آمریکا قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ایالات متحده در بالاترین سطوح و در موارد متعدد به ترکیه فهماند که خرید سامانه اس-۴۰۰ امنیت فناوری و پرسنل ارتش ایالات متحده را به خطر می‌اندازد و بودجه قابل توجهی به بخش دفاعی روسیه و همچنین دسترسی روسیه به نیروهای مسلح و صنایع دفاعی ترکیه ارائه می دهد.

وزیر خارجه ترامپ اضافه کرد: با وجود این، ترکیه تصمیم گرفت با خرید و آزمایش اس-۴۰۰، برخلاف وجود سیستم‌های جایگزین و قابل همکاری ناتو برای تامین نیازهای دفاعی خود، پیش برود. این تصمیم منجر به تعلیق ترکیه و در انتظار حذف از مشارکت جهانی در جنگنده اف-۳۵ خواهد شد.

پمپئو اظهار کرد: اقدام امروز یک علامت واضح ارسال می‌کند که ایالات متحده بخش ۲۳۱ قانون کاآتسا را به طور کامل اجرا خواهد کرد و معاملات قابل توجهی را با بخش‌های دفاعی و اطلاعاتی روسیه تحمل نخواهد کرد.

وی مدعی شد از ترکیه می‌خواهم مشکل اس -۴۰۰ را بلافاصله با هماهنگی با ایالات متحده حل کند. ترکیه یک متحد ارزشمند و یک شریک امنیتی منطقه‌ای مهم برای ایالات متحده است و ما در تلاش هستیم تا با از بین بردن مالکیت اس-۴۰۰ ترکیه در اسرع وقت به همکاری تاریخی و  چندین دهه‌ای سازنده با بخش دفاعی ادامه دهیم.

منبع: ایرنا