حداقل ۲ فروند هواپیمای جنگنده F۱۶ نیروی هوایی ترکیه و ۱ فروند هواپیمای ترابری مدل CN۲۳۵ این کشور در فرودگاه شهر گنجه حضور دارند.

سرویس جهان مشرق _ با مساعد شدن وضعیت آب و هوا و پایان آسمان ابری و بارانی از شب گذشته، فعالیت پهپادهای شناسایی_رزمی ترکیه و مدل‌های انتحاری تحت خدمت ارتش جمهوری آذربایجان بر فراز مناطق نبرد از سر گرفته شد.

قوای زمینی جمهوری آذربایجان نیز در سایه پشتیبانی هوایی این پهپادها امروز موفق به پیشروی در جبهه جنوبی قره باغ یعنی حومه شهر جبرئیل شدند.

نبردهایی که امروز در این منطقه روی داد تقریبا پر خسارت ترین روز از آغاز درگیری‌ها برای ارتش ارمنستان به شمار میرود زیرا با بازگشت پهپادهای مسلح رقیب پس از ۴۸ ساعت غیبت به دلیل اوضاع نامساعد جوی شکار ادوات نظامی ارتش ارمنستان مجددا آغاز شده و ۳ دستگاه تانک T۷۲، یک دستگاه هویتزر مدل ۲S۳ Akatsiya و ۳۳ دستگاه کامیون نظامی از انواع مختلف در حملات هوایی قوای پهپادی رقیب نابود شده یا به غنیمت درآمدند.

به نظر میرسد اوضاع نه چندان مناسب قوای ارمنی بر روی زمین موجب شده تا کم کم سیگنال‌هایی از طرف مقامات رسمی این کشور برای آغاز مذاکرات و برقراری آتش بس در این منطقه با اعطای امتیازاتی به جمهوری آذربایجان دریافت شود.

در این میان موضع گیری ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در خصوص سرنوشت منطقه قره باغ نیز جالب توجه بود.

پوتین در مصاحبه به خبرنگار شبکه روسیه ۲۴ در خصوص دلایل عدم حمایت از ارتش ارمنستان در منازعه قره باغ اعلام کرد:

روسیه تعهدی در قبال حمایت از ارتش ارمنستان در جنگ قره باغ ندارد زیرا قره باغ در حدود مرزی ارمنستان واقع نشده است. قره باغ بر اساس قوانین بین المللی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان محسوب میشود و ایروان به مدت ۳۰ سال این منطقه را تحت اشغال خود داشته است.

اما یکی دیگر از موضوعات جالب در حوزه تحولات نظامی منطقه قره باغ، انتشار تصاویر ماهواره‌ای مبنی بر حضور جنگنده‌های F۱۶ نیروی هوایی ترکیه در خاک جمهوری آذربایجان بود.

تصویر ماهواره‌ای فرودگاه شهر گنجه و حضور ۲ فروند جنگنده F۱۶ ترکیه

این تصاویر که مربوط به روز ۳ اکتبر ماه جاری است نشان میدهد حداقل ۲ فروند هواپیمای جنگنده F۱۶ نیروی هوایی ترکیه و ۱ فروند هواپیمای ترابری مدل CN۲۳۵ این کشور در فرودگاه شهر گنجه حضور دارند.

گفتنی است مقامات ترکیه پیش از این حضور جنگنده‌های این کشور در خاک جمهوری آذربایجان و مداخله در میدان نبرد را قویا تکذیب کرده بودند.

همچنین تصاویر گرفته شده توسط ماهواره‌های تجاری از اطراف شهر باکو نشان میدهد ارتش جمهوری آذربایجان سامانه‌های پدافندی برد بلند S۳۰۰ را در اطراف مراکز حساس پایتخت این کشور مستقر کرده‌اند تا با حملات موشک احتمالی رقیب به این شهر مقابله کنند.

آتشبار سامانه پدافندی اس۳۰۰ در جنوب فرودگاه بین المللی باکو

در این تصاویر استقرار حداقل ۲ آتشبار سامانه موشکی S۳۰۰، یکی در فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف باکو و دیگری در غرب این شهر تایید می شود.

استقرار سامانه اس ۳۰۰ در غرب باکو

برچسب‌ها