مزدوران ترکیه

یکی از مسائلی که در این دوره موجب جنجال و خبرسازی گسترده شد بحث اعزام تروریست‌های مزدور سوری توسط ترکیه به منطقه قره باغ بود.

سرویس جهان مشرق _  جنگ بزرگ قره باغ در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد و با پیروزی میدانی ارتش جمهوری آذربایجان و پس از بازپسگیری بخش وسیعی از مناطق از دست رفته در دهه ۹۰ میلادی، با معاهده صلح و آتش بسی که با وساطت کشور روسیه برقرار شد در اوایل نوامبر پایان یافت.

عوامل زیادی از جمله انگیزه بالای نظامیان آذری برای بازپس گیری خاک، برتری تکنولوژیک و تجهیزاتی ارتش جمهوری آذربایجان نسبت به ارمنستان و حمایت نظامی وسیع ارتش ترکیه موجبات اصلی پیروزی جمهوری آذربایجان در این جنگ را فراهم کردند.

اما یکی از مسائلی که در این دوره موجب جنجال و خبرسازی گسترده شد بحث اعزام تروریست‌های مزدور سوری توسط ترکیه به منطقه قره باغ بود.

ناگفته‌های جنگ قره‌باغ از زبان یکی از تروریست‌های مزدور ترکیه / همین که به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله‌ور شدند / ترکیه به ما قول ۲۵۰۰ دلار دستمزد داده بود اما به وعده خود عمل نکرد +تصاویر

اگرچه مقامات ترکیه و دولت جمهوری آذربایجان همواره این ادعاها را تکذیب میکردند اما از همان روزهای نخست و حتی پیش از شروع جنگ اسناد و تصاویر معتبری از حضور این نیروها در میدان نبرد دیده میشد.

ناگفته‌های جنگ قره‌باغ از زبان یکی از تروریست‌های مزدور ترکیه / همین که به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله‌ور شدند / ترکیه به ما قول ۲۵۰۰ دلار دستمزد داده بود اما به وعده خود عمل نکرد +تصاویر

در این میان مصاحبه ایمن جواد التمیمی از پژوهشگران مسائل منطقه‌ای با یکی از همین تروریست‌های بازگشته به خاک سوریه در مورد وقایع میدان نبرد بسیار جالب و خواندنی است. التمیمی سالها با سران و اعضای گروه‌های مسلح تکفیری در خاک سوریه در تماس بوده و مصاحبه‌های رسمی با مقامات این گروهک‌ها داشته است. در زیر سوالات ایمن التمیمی و پاسخ نیروی مزدور ترکیه در جنگ قره باغ را میخوانیم :

به عنوان سوال نخست؛ شما کی به قره باغ رفتید و دلیل حضورتان در این جنگ چه بود؟ دقیقا چه وعده‌هایی به شما داده شده بود؟

برادر! من در ماه هشتم سال (ماه آگوست و ۱ ماه پیش از شروع درگیری) برای نبرد با ارتش ارمنستان به قره باغ رفتم. آنها(ترکیه) به ما وعده حقوق ۲۵۰۰ دلاری دادند، اما هرگز به وعده خود عمل نکردند و در نهایت تنها ۱۲ هزار لیر ترکیه به من دادند (تقریبا معادل ۱۶۰۰ دلار).


من به مدت ۵۵ روز در نبرد حضور داشتم تا اینکه به دلیل آسیبی که به دست و ران پایم وارد شد به سوریه بازگشتم و تا امروز درگیر آسیب‌های جسمی وارد شده هستم. من عضوی از گروه "لشکر سلطان مراد" بودم؛ به ما گفته بودند که فرمانده لشکر انسان بسیار خوبی است! اما همه ما دچار سختی و عذاب شدیم زیرا آنها حقوق وعده داده شده را به ما ندادند.

ناگفته‌های جنگ قره‌باغ از زبان یکی از تروریست‌های مزدور ترکیه / همین که به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله‌ور شدند / ترکیه به ما قول ۲۵۰۰ دلار دستمزد داده بود اما به وعده خود عمل نکرد +تصاویر

کدام گروه‌ها به خاک جمهوری آذربایجان رفتند؟ آیا به شما وعده اعطای ملیت ترکیه داده شد؟

گروه هایی نظیر لشکر حمزه، تیپ سلیمان شاه، لشکر سلطان مراد و دیگران.


برادر! قواعدی برای کار با برادران ترک وجود دارد؛ بر این اساس که اگر مبارزی در خارج از خاک سوریه همراه با نیروهای ارتش ترکیه بجنگد تنها منافع مالی و حقوق وعده داده شده را دریافت میکند و خبری از اعطای ملیت ترکیه ای نیست. اما اگر هر کدام از مبارزین در حین عملیات با ارتش ترکیه در خاک سوریه کشته شوند به خانواده و بازماندگان او اقامت ترکیه داده میشود.


مثال دیگر زخمی هایی هستند که در نبردهای درون خاک سوریه دچار جراحت شده باشند، نظیر زخمی های عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین؛ به آنها نیز وعده اعطای ملیت ترکیه ای داده شد اما تا کنون چنین امری اجرا نشده است.

شما در کدام مناطق نبرد قره باغ حضور داشتید و تعداد کشته‌های شما چند نفر بود؟

شناخت دقیقی از مناطق نبرد ندارم، فقط میدانم که نزدیک مرزهای ایران بود و اتفاقا به محض اینکه به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله ور شدند!


در مورد تلفات نیروهای ما در میدان جنگ نیز حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کشته داشتیم.

ناگفته‌های جنگ قره‌باغ از زبان یکی از تروریست‌های مزدور ترکیه / همین که به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله‌ور شدند / ترکیه به ما قول ۲۵۰۰ دلار دستمزد داده بود اما به وعده خود عمل نکرد +تصاویر

نقش نیروهای شما در جنگ چه بود؟ آیا شما به عنوان نیروی ویژه وارد میدان شدید؟

بله ما نقش فعالی داشتیم و میتوان فعالیت نیروها را در قالب نیروی ویژه توصیف کرد. در میان نیروهای ما افراد قدیمی و ورودی‌های جدید حضور داشتند. اجازه بدهید یک داستان جالب را در مورد جنگ برای شما بازگو کنم.

ما در خاک جمهوری آذربایجان بودیم و نیروهای آنها در حال اجرای عملیاتی برای تصرف یک قبرستان نیروهای ارمنستانی بودند. فرماندهان نیروی ویژه ارتش جمهوری آذربایجان قصد کنسل کردن عملیات را داشتند. آنها به ما ۳ ماه فرصت برای تصرف این منطقه دادند. شاید باور نکنید اما ما تنها در ۳۰ دقیقه این منطقه را تصرف کردیم!

واقعا؟

بله به لطف خداوند و پس از آن پهپاد بیرقدار ترکیه! پهپادهای ترک نقش اساسی در پیروزی ما داشتند.

ناگفته‌های جنگ قره‌باغ از زبان یکی از تروریست‌های مزدور ترکیه / همین که به مرز ایران رسیدیم، نظامیان ایرانی به ما حمله‌ور شدند / ترکیه به ما قول ۲۵۰۰ دلار دستمزد داده بود اما به وعده خود عمل نکرد +تصاویر

آیا شما مداخله در درگیری آذبایجان و ارمنستان را امری موجه می‌دانید؟

بله بسیار موجه تر از دخالت در لیبی!

چه پاسخی برای افرادی دارید که شما را مزدور می‌نامند؟

وقتی شما به اینجا می آیید و مساجد را پر از گاو و گوسفند و خوک میبینید، بگذارید آنها هر چه دلشان میخواهد به ما بگویند!

و به آنهایی که می‌گویند مبارزه در حمایت از یک حکومت شیعه حرام است چه می‌گویید؟

جمهوری آذربایجان یک کشور مسلمان و مذهب آنها اهل سنت است! آنها به خاطر همسایگی با ایران و قدرت آنها مذهب رسمی را به شیعه تغییر دادند! در ضمن تمام کشور آذربایجان شیعه نیستند!

مبارزین شما چگونه برای حضور در جمگ با ارمنستان قانع شدند؟ آیا مسئله عقیدتی بود یا به خاطر مسائل مالی، گرسنگی و شرایط سخت زندگی در سوریه؟

راستش را بخواهید دلیل اول و اصلی ما گرسنگی بود! اما زمانی که به آنجا رسیدیم و آنچه که بود را دیدیم اوضاع کمی متفاوت شد! البته جناب، شما به خوبی از وضعیت سخت زندگی در سوریه آگاه هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 83
  • NL ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    63 44
    مشرق جان شما هر ۵ روز یکبار نمک روی زخم ایرانشهری‌ها میریزید.
    • سرباز IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      36 43
      ما که توکلمون به خداست ولی شما بدون که آذری برادر شیعه رو ول نمیکنه به ترکیه بچسبه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      16 8
      نمکی درکار نیست . ایران همچون میخی در خاورمیانه فرو رفته
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      19 13
      شما متن رو برعکس خوندی مزدورخان
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    وجود این تکفیری ها برای شیعیان آذربایجان بسیار خطرناکه. ترکیه و مزدوراش به دنبال تضعیف تشیع در آذربایجان هستند تا ایران نتواند با استفاده از اشتراکات مذهبی در آذربایجان نفوذ کند. دقیقا همون کاری که آل خلیفه در بحرین بر علیه شیعیان انجام می ده
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      22 41
      این فرد تکفیری نیست. او یک گرسنه است. او بخاطر نان هرکاری میکند.شاید خانواده اش در ترکیه اند و ناچار به اینکارها
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      16 14
      مزدور مظلوم اردوغان
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    89 29
    بعد اینجا دوستان مراسم ختم میگیرند برای کشته های اذربایجان
    • رضا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      34 48
      به خدا شما هم کشتید خودتان را با این مذهب شیعه.خسته شدیم از بس شیعه شیعه کردین.شیعه و سنی باهم برادرن امام خمینی اینو اول اقلاب گقتن.پس شیعه شعیه درنیارین .
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      58 24
      بله شیعه و سنی با یکدیگر برابر و برادرند. اما متاسفانه کشورهایی مثل ترکیه و عربستان با پرورش سلفی گری و وهابی به دنبال تضعیف تشیع در منطقه هستند.
  • رضا IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    68 32
    این دیوانه ها بفهمند بالای نود درصد مردم آذربایجان شیعه هستند یا ایام محرم برند جمهوری آذربایجان بدتر از ارمنی ها با آذری ها رفتار می کنند. اینم
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    48 99
    دورود بر مزدوران ترکیه که آمدن خاک اسلام را آزاد کردن
    • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      42 19
      با همین مزدوران هم محشور میشی به امید خدا. نفهم بودن تاوانی داره
    • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      12 11
      اصلا حالت خوب نیست فکر کنم؟ یا شاید هم داری شوخی میکنی؟ واقعا چطوری این طوری فکر می کنی که کسانی که تروریست وارد منطقه کردن را به عنوان کسانی که خاک اسلام را آزاد کردن نام می بری
    • DE ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      8 3
      خداوند شمارا بهمون مزدوران دردنیاو اخرت حواله کنه .مزدور بخاطر مزد کار میکنه .هیچ نیتو انگیزه ای نداره. ولذا ممکنه فردا برعلیه شیعه وووووووووووووووبرعلیه جنابعالی اقدام کنه
    • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      26 29
      اگر تکفیری برای شیعه میجنگد دیگر تکفیری نیست که این متوهمان ایرانشهری سرشونو به هر در و دیواری میکوبند.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      7 3
      درود بر مزدوری که تو را بخورد...
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    42 70
    بعضی از شیعه های به اصطلاح مسلمان از دولتی که مسجد هارو به خوک دونی تبدیل کرده حمایت می کنند
    • ناشناس IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      15 17
      ببخشید برادر داری اشتباه میکنی منظورش این بود که ارمنی ها مساجد رو پر از خوک کردن نه آذربایجان برعکس متوجه شدی
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    اگه شیعه گری اینه که با ارمنی ها دوست بشی با مسلمانان دشمن بشی من ترجیح میدم بعد این سنی بشم
    • سیامک DE ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      36 19
      حالا اگر داعشی ها و وهابی های مسلمان وارد کشورت ایران بشوند و مسحیان ایرانی را قتل و عام کنند باز هم تماشاگر می شوی و می روی سنی می شوی ؟
    • IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      21 6
      شما با تروریست ها محشور میشی و به امید خدا ما هم با ائمه ی خود. پیشنهاد منصفانه آیی ست.
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      11 2
      به درک
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      28 6
      همین الانم شیعه نیستی الکی فیلم بازی نکن :)
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      24 5
      پیوندت با داعش مبارک ابله
    • صادق IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      20 21
      تو که سنی هستی و ادای شیعه بودن را در نیار ... همین آذربایجان با حدود 90 درصد شیعه و با حمایت معنوی ایران قره باغ را آزاد کرد.
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      13 2
      استدال شگفت آوری دارید که ناشی از فهم ریشه ای دین و ایمان نیست ! اینجوری چند روز بعد دلیل دیگه هم برای انصراف از مذهب اهل سنت خواهی داشت و اینبار شاید یهودی شایدم مسیحی شایدم بی دین شی! صلوات!!!
    • جواد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      5 1
      چی؟
  • کورش DE ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    80 30
    پانترکیسم به بهانه اسلام اینها را به سوریه آورد برای توهمات نوعثمانی گری.
    • فرزند ایل اینانلو IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      29 29
      مسلمان باید از خاک اسلام دفاع کنه حالا چرا یک عده ادعای مسلمانی دارند و از آزاد شدن خاک آذربایجان ناراحتند برام جای سوال داره !
    • علی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      19 16
      مطمین هستید آزاد شد ؟؟؟؟؟؟؟ مطمین هستی آذربایجان خاک اسلام است ؟؟؟؟؟! دیروز پایگاه اسراییل امروز ترکیه و مزدوران ترکیه ،فردا هم آمریکا !!!!! خاک اسلام بود که پایگاه اسراییل و ترکیه و مزدوران تکفیری نبود،شیعیان نارداران سرکوب نمی کردند ،مساجد تخریب نمی کردند ،تبلیغات ضد دینی و ضد ایرانی نمی کردند ،پهباد اسراییل نمی فرستادند نطنز بازم بگم
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      7 7
      ظاهرا مسجد فاطمة الزهرای باکو و زیارتگاه نارداران خاک اسلام نیست .
    • فرزند ایل اینانلو IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      8 11
      شما توقع داشتین اراضی آذربایجان در اشغال ارمنستان بمونه ؟
  • ناشناس IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    57 67
    شمشیر را بر روی آذربایجان از رو بسته اید. این ادعای مزخرف اگر سند داشت که غربی ها الان گوش فلک را کر کرده بودند. از مزدوران پ ک ک در ارتش ارمنستان هم یکم قلم فرسایی کنید
    • IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      46 33
      اجازه گستاخی دادن به امثال شما یعنی نفوذ جریانات وهابیت به کشور .امیدوارم از این به بعد با جریان پان ترکیسم که خودش رو نماد سگ و گرگ زندگی میداند مدارا نشود
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      16 11
      غربی این تروریستها رو تروریست نمیدونند و حامی اونا هستند پس قاعدتا این مسایل رو سانسور میکنند. اما رسانه های خارجی دیگه فعال در سوریه مثل رسانه های روسی هم این مصاحبه رو پوشش دادند. گوشتون فقط به رسانه های غربی نباشه
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      16 19
      همون غربی ها که می گی پشتیبان این کار هستند و مزدوران تکفیری را حمایت می کنند ضمنا همزمان با افشای حمایت ترکیه از تروریست ها و خیانت دولت دست نشانده اش در باکو اقدامات ارمنستان در اشغال مناطق مسلمان نشین و کشتار متقابل محکوم است
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      11 1
      خوب خودتو به نفهمی میزنی
    • جعفر IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      13 11
      بعید می دانم پ ک ک این قدر قدرت داشته باشه که بتواند چنین کاری انجام دهد...
    • ناشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      5 2
      کسی نیستی که ما از تو اجازه بگیریم چه کار کنیم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      26 9
      آخر ای جاهل! چه لزومی دارد تروریستی که شیعیان را کافر میداند و آنهارا میکشد، حالا بیاید برای شیعیان قره باغ بجنگد؟شما نفهمید یا خودتان را به نفهمی زدید؟
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      14 18
      والا اونی که خودشو به نفهمی زده شما هستید. خوب تا وقتی شیعیان توسط خود علیف سرکوب می شوند دیگه نیازی نیست مزدوران همچین کاری کنند! ضمن اینکه آزاد کردن یک زمین لزوما ربطی به شیعه یا غیر شیعه بودن نداره، خود یارو داره شیعیان رو انکار می کنه و می گه مذهب آذربایجان اهل سنته و به خاطره ایران شیعه اعلام کردند!!! اون وقت شما فکر می کنید به خاطره شیعه و خاک شیعه آمدند جنگیدند؟؟!
  • حمید IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    34 42
    واقعا برای بچه شیعه ها متاسفم که با ارمنی شدن هم‌پیمان. در طول جنگ کاری نبود که نکنن برای تخریب آذربایجان و معصوم نشان دادن ارمنی. همون بهتر که فکر کنن آذری‌ها سنی هستن تا شیعه..
    • سعید IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      17 14
      ارمنی این کارو بکنه میگیم ارمنیه. الهام علی اف که مثلا شیعه و مسلمانه چرا این بلاهارو تو آذربایجان سر اسلام آورده؟؟؟ فقط خاک آذربایجان خاک اسلامه؟؟ چرا علی اف با وجود اشغال فلسطین همپیمان اصلی اسرائیله؟؟ دم خروسو باور کنیم یا قسم حضرت عباس؟؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      14 6
      ما هم برای تفکرات نژادی امثال شما متاسفیم.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      18 15
      تخریب مسجد فاطمة الزهرای باکو تو آذربایجان توسط یزیدوف عین تخریب مقبره ائمه بقیع ع توسط آل سقوطه. بر بانتورچ بی دین لعنت
  • سید NL ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    30 23
    به بهانه ی اسلام ولی به هدف نو عثمانی گری و احیای امپراطوری عثمانی و پانترکیسم که آرمینیوس وامبری یهودی اون رو به وجود آورد.
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    35 38
    چه پاسخی برای افرادی دارید که شما را مزدور می‌نامند؟ وقتی شما به اینجا می آیید و مساجد را پر از گاو و گوسفند و خوک میبینید، بگذارید آنها هر چه دلشان میخواهد به ما بگویند! کسانی که از ارمنی در این جنگ حمایت کردن فقط از همین یه پاراگراف خجالت بکشید
    • حقگو IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      13 8
      دروغ که شاخ و دم ندارد خوب هست به مساجدی در قره باغ که با کمک ایران توسط قره باغی های ارمنی بازسازی شده بود هم اشاره کنید ! متاسفانه شبکه های ترکیه ای چندین سال پیش با ورود به یک روستای مخروبه در مرز قره باغ و آذربایجان که بخاطر در تیرس بودن غیرمسکونی و ویران شده بود تعدادی عکس از این یک مسجد گرفتند که حیوانات داخلش رفت و آمد داشتن ! الان در کشور های اسلامی هم مساجد مخروبه کم نیست ولی برای کسی مهم نیست ! این تکفیری ها که خودشون فراوان مسجد و مقابر پیامبران و ائمه را خراب می کنند بهتر است از این امور دم نزنند !
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      17 15
      دروغ که شاخ و دم ندارد خوب هست به مساجدی در قره باغ که با کمک ایران توسط قره باغی های ارمنی بازسازی شده بود هم اشاره کنید ! متاسفانه شبکه های ترکیه ای چندین سال پیش با ورود به یک روستای مخروبه در مرز قره باغ و آذربایجان که بخاطر در تیرس بودن غیرمسکونی و ویران شده بود تعدادی عکس از این یک مسجد گرفتند که حیوانات داخلش رفت و آمد داشتن ! الان در کشور های اسلامی هم مساجد مخروبه کم نیست ولی برای کسی مهم نیست ! این تکفیری ها که خودشون فراوان مسجد و مقابر پیامبران و ائمه را خراب می کنند بهتر است از این امور دم نزنند !
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    20 13
    اره تو که راست میگی بیرقدار ترکیه و ارتش ترکیه قویه ولی چرا درباره جاسوسی های موساد از ارتش و نیروهای ارمنستان و پهپادهای انتحاری هاروپ وهارپی و اسپایک نلوس ماهواره های جاسوسی اسرائیل غیره چیزی نمیگین
  • جعفر IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    22 35
    زنده باد آذربایجان و ترکیه . زنده باد سیب سرخ
    • زنده باد کلاه سرخ IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      12 11
      زنده باد سیب سرخ با درونی سفید و برگی سبز زنده باد ایران
  • علی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    24 23
    چرا از مزدوران pkk که توسط ارمنستان بکار گیری شده حرفی نمیزنید ؟ چون خودتون با اونها در ارتباطید
    • عارف IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      4 3
      چی می گی؟
    • حقگو IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      8 14
      پ.ک.ک هم شده برای شما نئو عثمانی های پان ترک پیراهن عثمان ! خوبه اوجالان مزدور میت ترکیه بوده ، و مقامات اقلیم کردی هم رابطه نزدیکی با ترکیه دارند ! هر دو هم با اسراییل و امریکا رابطه نزدیکی دارند ! رابطه داشتن با پ.ک.ک شرف دارد به رابطه داشتن و ساختن داعش !
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      5 7
      با اسراییل رابطه داره...تو چرا با ارمنستان رابطه داری
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    16 28
    بحرین ، آذربایجان بالاخره آزاد میشند. سینه زنان حسینی پیروز خواهند شد
  • علی ابهر IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    21 13
    هرکس به ۱۰ کیلومتری مرزایران نزدیک شود نابودمیشود
  • اس IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    15 31
    کی سرزمین شیعیان رو از دست ارامنه نجات داد؟ آنهایی که آزاد کردن شدن مزدور مزدور کسیه به ارمنی‌ها کمک کنه.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      4 1
      دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره داداش......
  • سوسان IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    32 31
    بزودی ارتش ترکیه وارد رقه و حلب خواهد شد تا جلوی پیشروی آرامیان کرد تا ساحل مدیترانه گرفته بشه و اسرائیل دوم تشکیل نشه بعد از تضعیف ترکهای عثمانی بود که اسرائیل تشکیل شد اما اینبار نوبت ترکهای منطقه است تا با سلطه بر رقه و حلب جلوی پیشرفت محور عبری آرامی گرفته بشه
  • ناشناس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    29 17
    زنده باد آذربایجان .....چرا بعضی ها از پیروزی آذربایجان ها ناراحتن مثلا مسلمانین ها این ارمنی ها که مساجد رو پر از خوک کردن باید نابود بشن
  • علی از تبریز IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    26 18
    در جنگ قره باغ حق پیروز شد و نیروهای آذربایجان درس تاریخی سختی به متجاوزان ارمنی و حامیانش دادند
    • ایرانی شیعه IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      8 10
      حق زمانی پیروز هست که سرزمین های غصب شده به میهن اسلامی ایران برگردند .
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    22 17
    ترک ه و روس ها سرو ته یک کرباس هستند اینا بفهم
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 15
    سیاست ترکیه در زمینه نظامی سیاسی و اقتصادی توسط مزدوران و سینه چاکان آنها در همان کشورها با کمترین هزینه پیش میبرند و بیشترین منفعت میبرند ،عبرتی برای پانترکا و قومگرا ها حتی به مزدوران خود نه حقوق گفته شده نه امتیاز تابعیت و شهروندی میدهند
  • US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    20 6
    اف بر اردوغان
  • H nuri IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    21 34
    آذربایجان سرزمینهای اشغال شده‌اش را پس گرفت. شما پان‌ایرانیستها چرا می‌سوزین
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      10 18
      معنی سوزش رو نمیدونی سوزش اونی بود که شما وقتی ایران حلب رو از خودتون و مزدوراتون پاک کرد تو خیابونای ترکیه راه انداختیت جاش خوب شد یا هنوز میسوزه ؟
    • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      7 9
      پانترکا چرا مشعوفنمد ؟؟؟؟؟؟؟
  • اتیلا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    11 12
    زمینها را جوانان غیور اذربایجان ازاد کردند
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    8 6
    ترکیه به تمامیت عرضی ایران چشم طمع داره ، گروههای قبیله و قوم گرای ترک به ایران چشم طمع دارن...و ما در حال جنگ در سوریه و یمن و عراق...هستیم دشمن در خانه است
  • بابک IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    6 2
    دوست عزیز ترکیه تو را فریب داده
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    14 15
    ارمنستان باید در دادگاهای بین المللی از این افراد شکایت کند هم از آذربایجان و هم ترکیه و هم سوریه و هم پاکستان . چه بلا های بر سر مردم ارمنستان که نیاوردند این ملت نجیب را به این روز انداختند
  • سعید IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    27 7
    پرچم ماترک هابالاهاست
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    11 2
    بی ارزشی این افرادرا رادربی غیرتی درمقابل تجاوز واشغال کشور سوریه به دست تروریستهای داعش والنصره جستجوکرد
  • رضا ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 4
    درود بر ایران اسلامی
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    8 4
    یاشاسین ایران
  • حسین IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 3
    یاشاسین ایران
  • ابوالفضل IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    6 19
    ترکیه، اسرائیل و داعش به همراهی علیف ... چه شود!
  • علی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    12 13
    واقعا جای تعجب نیست که از کشورهایی که متعلق به ایران بزرگ هست باهم بحث میکنید بامید ایران بزرگ که شامل ۱۷ شهر قفقاز که با عهد نامهای ننگین از ایران جدا شدن همه دین ها بخدا میرسن بس از حاشیه ها خارج شید
  • S IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    7 4
    تاوقتی که اسراءیل در خاک ترکیه آذر بایجان سفارت داره امیدی به اسلام گرایی واقعی نیست این دو کشور برای منافع اسرءیل می جنگن
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    1 0
    بهتره چیزی ننویسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس