سه کشور اروپایی که در سالهای اخیر حداقل در یک پرونده و آن هم برجام به ایران بدهکار هستند، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که چرا ایران یک ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد؟!

سرویس سیاست مشرق -  پس از آنکه ماهواره نور به ‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت، جیغ بنفش مقامات آمریکایی بلند شد.

چرا که در اواخر سال گذشته و هفته های آغازین سال ۹۹ رسانه های معاند همراستا با مقامات آمریکایی، فضاسازی گسترده ای علیه ایران در موضوع کرونا به راه انداخته بودند.

در همین رابطه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته های گذشته در اظهارنظری خصمانه گفته بود: « ایرانی ها از ویروس کرونا بسیار آسیب دیده اند...من فکر می‌کنم آنها (ایران) خواستار یک توافق هستند اما نمی‌دانند واقعا چگونه آغاز کنند. تمام کاری که ایرانی‌ها باید انجام دهند این است که با ما تماس بگیرند و درخواست کمک کنند».

اما علیرغم عملیات رسانه ای گسترده آمریکا و رسانه های معاند، ایران توانست در آمار بهبودیافتگان کرونا و همچنین کاهش فوتی ها، رکورد بزند. اما نکته قابل تأمل اینجاست که ایران همزمان با اقدامات تحسین برانگیز در مقابله با کرونا، یک ماهواره نظامی را نیز با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

این در حالی بود که دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا عاجز شده و حتی از عهده تأمین لباس ایزوله و ماسک برای کادر درمانی خود نیز ناتوان است.

پرتاب موفقیت آمیز و غرورآفرین ماهواره نور، علاوه بر خشم مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی، عصبانیت مقامات تروئیکای اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان) را نیز در پی داشت.

این سه کشور اروپایی که در سالهای اخیر حداقل در یک پرونده و آن هم برجام به ایران بدهکار هستند، با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی شدند که چرا ایران یک ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد!؟

در همین رابطه، وزارت امور خارجه آلمان در صفحه توئیتری خود نوشت: «ما درباره گزارشات ایران مبنی بر پرتاب ظاهراً موفقیت‌آمیز یک ماهواره نظامی نگران هستیم. رویکرد ما کاملاً مشخص است: برنامه موشکی ایران، تأثیر ثبات‌زدایی بر منطقه دارد و از نقطه نظر منافع امنیت اروپا نیز غیرقابل پذیرش است».

وزارت خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه ایران با استفاده از فناوری موشک بالستیک، پرتاب ماهواره انجام داده، مایه نگرانی شدید و در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

فرانسه نیز برنامه موشکی ایران را عامل نگرانی برای ثبات منطقه و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند.

واکنش حداقلی به گستاخی اروپا

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- طبق معمول و در واکنشی حداقلی- به یک پیام توئیتری بسنده کرد و نوشت: « آمریکا از سال ۲۰۱۷ مشغول تحکم کردن به همگان علیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. اروپا به جای قطعنامه ۲۲۳۱، از آمریکا تبعیت کرد. نه اروپا و نه آمریکا نمی‌توانند بر مبنای خوانش‌های نادرست و سست از قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران نطق کنند».

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه نیز  با تأکید بر مردود بودن مواضع فرانسه و انگلیس درباره پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی ایران به فضا اعلام کرد که این مواضع ناشی از استانداردهای دوگانه این کشورها و پذیرش قلدری آمریکا از سوی آنهاست.

حال سوال اینجاست که آیا واکنش تروئیکای اروپایی به پرتاب ماهواره ایرانی، عجیب و غیرقابل منتظره بود!؟ آیا رویکرد سه کشور اروپایی در برجام، برخلاف این رویه بود!؟

حمایت اروپا از برجام، بیش از حد انتظار بود!

از روز امضای برجام- تیر ۹۴- و سپس روز اجرای برچام- دی ۹۴- تاکنون، اروپا به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.

انگلیس اجازه نداد که حتی یک حساب بانکی توسط ایران در این کشور باز شود. آلمان در اقدامی توهین آمیز و به بهانه تحریم ها از سوخت رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه(ظریف) امتناع کرد و یک دیپلمات ایرانی را نیز به صورت غیرقانونی بازداشت کرد و فرانسه نیز علاوه بر اخراج یک دیپلمات ایرانی به دلایل واهی، بخشی از اموال ایران را در پسابرجام بلوکه کرد.

با این همه، دولت آقای روحانی و به خصوص وزارت امور خارجه به ریاست ظریف، بارها و بارها در سالهای اخیر از رفتار برجامی اروپا تمجید کردند!

برای نمونه، ظریف- مهر ۹۷- در مصاحبه با بی بی سی گفت: «حمایت اروپا از برجام، بیش از حد انتظار بوده است»!

پیش از آن نیز آقای روحانی- ۱۳ اسفند ۹۶- در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با وی، از مواضع پاریس در قبال برجام قدردانی کرد!

گستاخی روزافزون اروپا، نتیجه امتناع از اصل عمل متقابل

یک اصل بدیهی در روابط دیپلماتیک، اصل عمل متقابل است. وقتی دولت روحانی در مقابل اخراج دیپلمات های ایرانی و بازداشت یک دیپلمات ایرانی توسط اروپایی ها از اجرای اصل عمل متقابل امتناع می کند، کار به جایی می رسد که بدهکارهای برجام که پرونده سیاسی در حقوق بشر نیز دارند، در واکنش به پرتاب ماهواره ایرانی، با گستاخی ژست طلبکار به خود می گیرند.

چندی پیش «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه تاکید کرد که «یکی از درس های برجام این بود که مقاومت بهتر از روش فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».

دولت باید در رفتار کج دار و مریز خود با اروپا یک تجدید نظر اساسی انجام داده و به روند روزافزون گستاخی های طرف اروپایی خاتمه دهد.

پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به فضا در هفته گذشته، نتیجه یقین به وعده الهی و مجاهدت شبانه روزی و اعتماد به استعدادهای عظیم جوانان مومن، متخصص و انقلابی و عدم اعتماد به دشمن است.

پرتاب ماهواره نور نماد خودباوری مردم ایران بود. باید این رویکرد تحسین برانگیز در بخش های مختلف و از جمله سیاست خارجی تعمیم داده شده و نقشه های شوم دشمن را بیش از پیش نقش بر آب کنیم.

برچسب‌ها