در روزهای گذشته برخی از اعضای شورای شهر اصلاح طلب تهران، از جمله محسن هاشمی- رئیس شورا-، اعلام کردند که آمار ابتلا به کرونا، بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**نباید به مردم قول می دادیم که آمریکا از عراق اخراج می شود

«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «در مساله عراق و قولی که مبنی بر اخراج آمریکا از عراق به مردم داده‌ایم؛ (این) امری (است) که با توجه به امضای موافقتنامه امنیتی بین آقای نوری المالکی با بوش پسر در سال ۲۰۰۷ در کاخ سفید، آسان به‌نظر نمی‌رسد. آمریکا به راحتی خاک عراق را ترک نخواهد کرد. این تمایل در مقامات عراقی هم دیده نمی‌شود ولی ما به خاطر اینکه قدرت خود را به آمریکا نشان دهیم بر آن پافشاری کرده‌ایم».

بیگدلی در ادامه نوشت: «مردم اکنون گرفتار کرونا هستند اما طی ماه‌های آینده قطعا دولت با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شود که توان پاسخگویی به همه انتظارات مردم را ندارد...ما نیاز به ارز خارجی داریم...دولت...به نان مردم در این شرایط نگاه جدی دارد».

در سالهای گذشته و در اوج مبارزه مدافعان حرم و محور مقاومت با تروریست های تکفیری در عراق و سوریه، اصلاح طلبان این اقدام را زیر سوال برده و مدعی بودند که باید با مذاکره و الگوبرداری از برجام، مسئله داعش در عراق و سوریه را حل کنیم.

اما در نهایت آنچه که رخ داد، کاملا برعکس تحلیل اصلاح طلبان بود. یکی از شاهکارهای سردار حاج قاسم سلیمانی، نابودی خلافت خودخوانده داعش بود. در آبان ماه سال ۹۶، پس از سال‌ها مجاهدت شبانه‌روزی مدافعان حرم و محور مقاومت- به فرماندهی سردار سلیمانیکمر داعش شکسته شد و رویای آمریکایی- اسرائیلی «دولت اسلامی در عراق و شام» بر باد رفت.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خود با عنوان «گزینه‌های دشوار» اذعان کرده است که داعش ساخته دست آمریکا با هدف تقسیم خاورمیانه(غرب آسیا) بود. کلینتون در این کتاب نوشته بود: «قرار بود ما در روز پنجم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۳ در نشستی با دوستان اروپایی خود دولت اسلامی را به رسمیت بشناسیم. من به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا نقش آمریکا و توافق با بعضی از دوستان را درباره به رسمیت شناختن دولت اسلامی بلافاصله پس از تشکیل آن، توضیح دهم».

نابودی خلافت خودخوانده داعش در حالی به وقوع پیوست که پیشتر آمریکائی‌ها اعلام کرده بودند نابودی داعش و گروه‌های ‌تروریستی بین ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد و سردار سلیمانی، کار داعش را ۲۴ سال زودتر از برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها به پایان رساند و محاسبات و برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها را از بین برد.

نابودی داعش، آمریکا را حسابی نقره داغ کرد. در نهایت دولت تروریست آمریکا در اقدامی جنایتکارانه، شبانه و دزدانه، سردار حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند. مقامات کاخ سفید تصور می کردند که با این اقدام رذیلانه، پرونده محور مقاومت بسته شده و رفتار منطقه ای ایران نیز به کلی تغییر خواهد کرد.

اما در ادامه، تشییع میلیونی سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و راهپیمایی بی نظیر و میلیونی ضدآمریکایی مردم عراق و همچنین تصویب اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، مقامات آمریکایی را به شدت عصبی و آشفته کرد.

همانطور که رسانه ها و تحلیلگران غربی بارها به آن اعتراف کرده اند، «شهید سلیمانی، از سردار سلیمانی قدرتمندتر است» و انشاءالله به فضل الهی، شهید سلیمانی، راه سردار سلیمانی را تکمیل خواهد کرد.    

**عصبانیت اصلاح طلبان از کنایه جهانپور به مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «دکترجان، تو هم؟» به قلم «سید علی میرفتاح» - سردبیر- نوشت: «آقای جهانپور عزیز، برادر بزرگوار، از شما بعید بود که به فرمایش‌های فنی و علمی‌تان رنگ و بوی سیاسی بدهید. می‌دانم خسته‌اید و فشار کاری‌تان زیاد است؛ می‌دانم خیلی‌ها سعی می‌کنند اعصاب‌تان را به هم بریزند و از دل حرف‌های‌تان «مساله» و «معضل» بیرون بکشند اما شما را خردمندتر، هوشیارتر و دقیق‌تر از این می‌دانستم که به دام سیاست بیفتید و حرفی را که در آن صلاحیت قضاوت ندارید از تریبون کرونا بر زبان برانید».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «پرونده هشتاد و هشت هرچه باشد مطلقا ربطی به وزارت محترم بهداشت ندارد، به طریق اولی ربطی به کرونا و ستاد مقابله با آن ندارد. مردم خسته و آسیب‌دیده ایران پای اخبار ننشسته‌اند تا از شما گلایه سیاسی بشنوند یا قضاوت جناحی‌تان را شاهد باشند. اینکه محصورین در وچه وضعی هستند، اینکه مناقشه انتخابات هشتاد و هشت ریشه در چه مسائلی دارد، اینکه مردم چه مطالبه معقول و مشروعی از حاکمان سیاسی دارند چیزی نیست که به کرونا مربوط باشد یا سخنگوی ستاد مقابله با آن در خلال پرسش و پاسخ بخواهد تداعی‌های سیاسی‌اش را جدی بگیرد».

در روزهای گذشته برخی از اعضای شورای شهر اصلاح طلب تهران، از جمله محسن هاشمی- رئیس شورا-، اعلام کردند که آمار ابتلا به کرونا، بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

در ادامه، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این ادعا گفت: «متخصصان شمارش صندوق آرای انتخابات ۸۸ در مورد مرگ کرونایی ها نظر ندهند... در مورد علت فوت هیچ کدام از این عزیزان تخصص ندارند. برای کنجکاوی خودم در خصوص تخصص این افراد جستجو کردم دیدم سابقه شمارش و آمار  دارند و در مورد انتخابات اظهار نظر داشتند. در خصوص همین تخصص شمارش آرا انتخاباتی هم، مثلا جایی گفته بودند ما آمار را قبول نداریم یا قبول داریم و یا کم و زیاد است. دیگران را هم به واسطه همین حرف به اشتباه انداختند و خانه نشین کرده اند».

اما کنایه سخنگوی وزارت بهداشت به مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸، اصلاح طلبان را برآشفت. روزنامه اصلاح طلب اعتماد تاکید کرده است که پرونده انتخابات ۸۸ ربطی به وزارت بهداشت ندارد.

همین روزنامه در هفته های گذشته، وقتی جهانپور علیه چین موضع گرفت، سوت و کف و هورا کشید و با ذوق زدگی در تیتر اصلی، در کنار عکس رئیس جمهور چین نوشت: «شوخی تلخ»

در آن مقطع، اصلاح طلبان به وزارت بهداشت تذکر ندادند که نباید درباره سیاست خارجی نظر بدهد، اما حالا این طیف فریاد وامصیبتا سر داده که چرا سخنگوی وزارت بهداشت، حرف غیرمربوط! زده است.

اصلاح طلبان شدیدا به رفتار قبیله ای آلوده هستند. همین رفتار قبیله ای موجب می شود که از یکسو همواره پای ثابت دفاع از مدیران نجومی و مفسدان اقتصادی باشند و از سوی دیگر، وقتی در انتخابات شکست می خورند، با دروغ تقلب، مردم و کشور را متحمل خسارت های فراوان کنند.

**پاسخ منطقی میرسلیم درباره FATF

«سید مصطفی میرسلیم» منتخب مردم تهران در انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام خصوصا در مناقشه ‌FATF‌ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این موضوع یعنی تعامل مجلس و مجمع در دوره یازدهم مجلس چگونه خواهد بود؟» گفت: «برخلاف تصور بسیاری از منتقدان، عملکرد مجمع درباره FATF کاملا کارشناسانه و آینده‌نگرانه و مبرا از گرایش‌های سیاسی بود و گذشت زمان و وقایعی که به‌ویژه در ۱۳۹۸ رخ داد، درست‌بودن آن را اثبات کرد. ریشه تصمیم‌گیری ما در مجمع به وابسته بودن سیاست‌های تحریم غیرقانونی آمریکا و سست‌عنصری اروپا و آلت‌دست‌بودن دبیرخانه FATF برمی‌گشت؛ البته مشکلات اجرائی دولت و مسائل تراکنش‌های بین‌المللی مدنظر اعضای مجمع بود. به نظر می‌رسد دراین‌باره اصلا مشکلی بین مجمع و مجلس یازدهم پدیدار نشود ولی فعالیت گسترده‌تر و شدیدتری را از دولت ایجاب می‌کند».

کارویژه اصلی وزارت خرانه داری آمریکا، جنگ اقتصادی است. این وزارتخانه اتاق فکر جنگ اقتصادی علیه ایران است. وزارت خزانه داری آمریکا اهرم هایی دارد تا به واسطه آنان، تحریم های خود را دقیق تر و هوشمندتر اعمال کند.

اف ای تی اف، یکی از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکاست. به همین دلیل چندی پیش، معاون خزانه داری آمریکا، رئیس این سازمان بود.

اف ای تی اف در گزارش رسمی خود صراحتا اعلام کرده است که یکی از مأموریت های اصلی اش، جلوگیری از دورزدن تحریم ها از سوی ایران است.

اما اصلاح طلبان و برخی دولتمردان، بدون توجه به موارد مذکور، مسئله fatf را از موضوعی کارشناسی و فنی، به مسئله ای سیاسی و حزبی تنزل داده اند. این در حالی است که منتقدان اف ای تی اف همواره با دلایل فنی و کارشناسی، مخالفت خود را اعلام کرده اند.

برچسب‌ها