" کارآمدی یا ورود نظامیان به سیاست"؛ علت اعتراضات گسترده اصلاح طلبان به کارنامه خوب برخی نظامیان در عرصه های اجرایی چیست؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

 ردپای چند دانشمند در یک توطئه امنیتی علیه ایران

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روحانی اخیرا در صحبتهایی با اشاره به مبحث "فرار نخبگان" گفته است: بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی که سر کشور گذاشته‌اند...این یک حرکت سازمان‌دهی شده است. یک شبکه‌ای دارد این را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند.

به گزارش تسنیم، او با بیان اینکه بر اساس پایش ها آمار خروج نخبگان رو به کاهش است، می گوید: مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعاً این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که... مثلاً از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این‌قدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد. همین چیزها است که ما را اذیت می‌کند.

ستاری می افزاید: من در این مدت هر جا که در مورد مهاجرت یک حرف غلطی مثلاً در یک همایشی می‌شنوم، دقیق رصد می‌کنم و آن فرد را پیدا می‌کنم و از او می‌خواهم که به ما بگوید با چه سند و منبعی آن را گفته است. بالأخره اغلب این افراد هم دانشمند یا تحصیل‌کرده‌اند و یک آدم تحصیل‌کرده نباید بدون منبع صحبت کند. اغلب هم می‌بینیم که جوابی برای این صحبت‌ها ندارند. بعد هم خیلی جدی به آنها فشار می‌آوریم که یا تکذیب کنید یا منبع آن را به ما بگویید.

معاون رئیس جمهور در همین حال به آمار خروج نخبگان کشور کره جنوبی هم اشاره کرده و گفته است: تعداد دانشجویان کره جنوبی در آمریکا 7 یا 8 برابر ماست و این در حالی است که کره جنوبی فقط نصف ایران جمعیت دارد.[1]

*در اقتفای سخنان مهم دکتر ستاری بیان این نکته ضروریست که تاکنون حتی یک مورد تکذیب در این زمینه هم به گوش افکار عمومی نرسیده است.

جالب آنکه غیر از معاونت علمی رئیس جمهور؛ قوه قضائیه و ستاد تبلیغات اقتصادی وزارت کشور نیز وظایفی در زمینه برخورد با سیاه نمایان دارند که البته در این زمینه هم خبر خاصی در دست نیست.

مقوله «سیاه نمایی» از اوضاع کشور و بزرگنمایی مشکلات، تاکنون بارها و بارها مورد هشدار رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

هشدارهایی که اگرچه صحبت های دکتر ستاری می تواند یک جرقه در زمینه اهتمام به آن تلقی شود اما هنوز فعالیت موسّع و متشکلی در این زمینه به چشم نمی خورد.

بحث قابل توجه در مقوله سیاه نمایی که بایستی مد نظر باشد این است که متأسفانه بخشی از سیاه نمایی ها و تأکید بر ناامید بودن مردم از سوی کسانی در دولت و رسانه های دولت صورت می گیرد!

***

دلیل سر به مهر اصلاح‌طلبان برای حمله به قالیباف و سلیمانی

ابراهیم اصغرزاده، از فعالان اصلاح طلب به تازگی طی اظهاراتی که سایت جهان نیوز آنها را منتشر کرد، گفته است:

«به نظرم عملکرد شورای شهر تا آنجا که در خدمت مردم کار کرده اند و به فکر منافع جناحی نبوده اند قابل دفاع است، ولی حداقلی است. اصلاح‌طلبان مطالبات حداقلی‌شان را مطرح می‌کنند، بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شق القمر کنند، به خاطر اینکه دستشان بسته است. مثلا شما فکر می کنید در انتخاب شهردار یا در انتخاب اینکه پروژه‌های شهرداری به چه کسی داده شود، شورای شهر و شهرداری اختیار دارند؟ هنوز تهران دست نظامی‌هاست. در حالی که ده‌ها شرکت پیمانکار و مهندسی مشاور بیکارند یا قادر به دریافت مطالباتشان نیستند.»[2]

*قبل از اصغرزاده، محسن امین زاده، دیگر فعال چپ نیز در اظهاراتی، کارنامه برون مرزی نیروهای مسلح کشور و مثلا سردار سلیمانی در ایجاد امنیت را کارنامه ای مخرّب و فرصت سوز توصیف کرده بود![3]

در همین حال، علی مطهری، دیگر چهره نزدیک به اصلاح طلبان و از نمایندگان مجلس هم در بخشی از یک مصاحبه پیرامون فعالیت های غیر نظامی افراد نظامی در برخی زمینه ها در کشور گفته است: تبلیغی که برای کارهای اینها(نظامی ها) می‌شود برای هیچ کس نمی‌شود. آنها صرفاً کار خودشان را نمی‌کنند، مشغول کارهای غیرخودشان هستند. این کارهای عمرانی و افتتاح طرح‌ها کار نظامی‌ها نیست. اینها دخالت در کارهای دیگران است. ارزیابی درست از کار نظامی‌ها زمانی است که خدای ناکرده جنگی رخ دهد و اتفاقی بیفتد. الآن که اتفاقی نیفتاده.

او همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که «برخی می‌گویند این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که دولت‌ها یا نهادهای انتخابی عرضه انجام کار ندارند و نظامی‌ها مجبور هستند خلأ ناشی از آن را در کشور پر کنند. شما این منطق را چقدر قبول دارید؟» تصریح می کند: این درست نیست. باید فضا باز باشد تا دولت بتواند کار کند. وقتی دولت هنوز نمی‌تواند وزیر مورد قبولش را بگذارد و از چند جا به او فشار می‌آورند یا موازی‌کاری وجود دارد و اینها خودشان می‌روند جای دولت را می‌گیرند، معلوم است که دست دولت بسته می‌شود. اصلاً ورود اینها به سیاست و اقتصاد اشتباه است. تاکنون هم از این قضیه ضربه خورده‌ایم.[4]

این نکته حائز اهمیت فراوانی است که انتقادات اصلاح طلبان و چهره های نزدیک به آنها از فعالیت های غیر نظامی نظامیان در کشور دقیقا در عرصه هایی است که بیشترین کارآمدی دیده می شود...

یعنی شاهدیم که همین انتقادات ذکر شده نیز به سمت اهدافی مثل کارنامه محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، کارنامه سردار سلیمانی در تحصیل امنیت فرامرزی و کارنامه عمرانی سپاه پرتاب شده اند که دارای بیشترین معدل کارآمدی هستند.

دقت شود که مسئله اصلاح طلبان و حاقّ انتقادات مذکور هرگز دموکراسی یا منع نظامیان از ورود به سیاست نیست بلکه خوف جریان خاص از جاری شدن خون مدیریت جهادی و انقلابی در رگ های کشور است...

زیرا خونی که فقط در چند ساحت محدود چنین کارنامه های بزرگی را برای خدمت به مردم و انقلاب اسلامی رقم زده است؛ بدیهیست که اگر در جان مدیریت ارشد کشور و مثلا در جایگاه ریاست جمهوری جاری شود؛ چه برکات و نفحاتی خواهد داشت.

و پر واضح است که در این حالت (جاری شدن خون کارآمدی در رگهای کشور) بهانه براندازی و اشاره های دشمنان نظام و انقلاب به سمت کارنامه مشحون از ناکارآمدی برخی افراد وابسته به جریان خاص، برای همیشه از دست براندازان داخلی و خارجی ستانده خواهد شد و مردم طعم شیرین کارآمدی را بیش از پیش احساس خواهند کرد.

***

1_https://tn.ai/2128679

2_http://www.jahannews.com/report/705816

3_mshrgh.ir/1006063

4_mshrgh.ir/1006305

برچسب‌ها