سازمان سیا برای بهبود چهره ارتش آمریکا نزد افکار عمومی، دو فیلم‌نامه جدید به هالیوود پیشنهاد داده که بر اساس آنها اشخاص خشن و پرخاشگر ارتش آمریکا به انسان‌هایی اصلاح‌پذیر و خوب تغییر چهره می‌یابند.

به گزارش خبرنگار مشرق ، شاید به نظر مضحک باشد که سازمانی که به خاطر نهانکاری‌های خود مشهور است پیشنهادهای مفیدی به هالیوود نماید. اما سیا این‌طور فکر نکرده و برای آنها همه چیز مربوط به کنترل و حفظ تصویر است. البته سیا در این کار نسبت به وزارت دفاع آمریکا تازه کار‌تر به حساب می‌آید. وزارت دفاع و تقریباً همه شاخه‌های نظامی آمریکا دارای یک وابسته صنایع سرگرمی و فیلم چیزی شبیه به آنچه که سیا دارد هستند.

اگر شما خواهان ساخت یک فیلم جنگی باشید و بخواهید تا اسکادرانی از اف 22، گروهی از تفنگداران دریایی یا یک ناو هواپیمابر در اختیار داشته باشید، فقط کافی است تا با دفتر رسانه‌های وزارت دفاع تماس بگیرید تا آنها به شما بگویند که آیا می‌توانند این تجهیزات و امکانات را برای یک یا دو روز فیلم‌برداری در اختیارتان قرار دهند.

وینس اوگیلوی معاون دفتر وابسته رسانه‌ای وزارت دفاع آمریکا به وایرد گفت که «فیلم‌نامه‌هایی که ما دریافت می‌کنیم فقط ایده نویسندگان آن درباره وزارت دفاع و نحوه فعالیت آن است. ما اطمینان حاصل می‌نماییم که وزارت، امکانات، نیروها و پرسنل آن به شکل صحیح و مثبتی نمایش داده می‌شوند.»

هالیوود سال‌هاست که با نهادهای دولتی برای ساخت فیلم همکاری می‌نماید. اما این بار این پدیده تحت بررسی دقیق و موشکافانه‌ای قرار گرفته است. وقتی در رسانه‌ها و همچنین در کنگره آمریکا این سوال مطرح شد که آیا دولت به شرکت Sony Pictures اطلاعاتی داده تا برای ساخت فیلم درباره کشته شدن اسامه بن لادن به کار ببرد، واکنش‌هایی را برانگیخت.

ماه گذشته نماینده کنگره پیتر کینگ، در نامه‌ای به وزارت دفاع و سیا خشم خود را از ارتباط بین پنتاگون و کاتیرن بیگلو کارگردان فیلم، بیان داشت. وی مدعی شد که به بیگلو اطلاعات حساسی داده شده که می‌تواند جان آمریکاییان را در معرض خطر قرار دهد.

جی کارنی معاون رسانه‌ای و سخنگوی کاخ سفید به رسانه‌ها اطمینان داد که پنتاگون اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد و گفت که آقای کینگ بهتر است «روی موضوعات مهم‌تر از فیلم بحث نماید.»

اوگیلوی به وایرد گفت که پنتاگون تا فیلم‌نامه را در شکل کامل آن بررسی نکند، هیچ تصمیمی درباره کمک به خانم بیگلو نخواهد گرفت. روال استاندارد اینست که ابتدا فیلم‌نامه بررسی شود، سپس نکاتی که پنتاگون مایل به تغییر آنهاست مشخص شده و به تهیه‌کننده برگشت داده شود. اگر تغییرات اعمال شود، ارتش هر کمکی که بتواند را در قبال هزینه‌هایی ارائه می‌دهد، کمک‌هایی چون اطلاعات غیرمحرمانه، تجهیزات، پرسنل و غیره. اگر هم توافقی حاصل نشود، پروژه ساخت فیلم یا رها می‌شود یا بدون کمک پنتاگون ساخته می‌شود.

اوگیلوی گفت: «ما سعی می‌کنیم تا حد وسط را رعایت کنیم. ما خواهان نمایشی هستیم که ارتش را حرفه‌ای، قدرتمند، منسجم و فداکار نشان دهد.» وی با اشاره به دو سریال NCIS و NCIS: Los Angeles گفت که این دو سریال که با کمک و همکاری پنتاگون ساخته می‌شوند، نمونه‌هایی هستند که در آنها رفتار بد ارتش اغلب نمایش داده می‌شود، اما در پایان هر داستان، همیشه شخصیت‌های داستان اقداماتی برای اصلاح این رفتار بد می‌کنند. به دیگر سخن، دولت آمریکا می‌خواهد تا چنین به نظر برسد که ارتش آمریکا از تعدادی آدم‌های شرور خودخواه ساخته نشده و سازمان سیا نیز لزوماً اشخاصی شبیه برایان کاکس (هنرپیشه هالیوودی) را استخدام نمی‌کند. اوگیلوی در ادامه بیان داشت: «ما می‌خواهیم این فیلم‌ها در جذب و نگهداری نیرو به ما کمک کنند.»

اما مسئله‌ای که مطرح است این است که چرا اخیراً وزارت دفاع آمریکا با شرکت فاکس قرن بیستم برای فیلم X-Men یا با مایکل بی برای ساخت سری Transformers همکاری و شراکت کرده است. دیوید سیروتا در روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد که برنامه‌هایی مثل این یک «پروپاگاندای دولتی» هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس