سفارش پنتاگون به سونی پیکچرز و ارائه هرگونه کمک به این شرکت در ساخت فیلمی در مورد مرگ بن‌لادن، سبب ایجاد برخی نگرانی‌ها در میان برخی رسانه‌ها و نمایندگان کنگره آمریکا شد.

به گزارش خبرنگار مشرق، سالهاست که هالیوود برای اعتباربخشی بیشتر به فیلم‌های خود با سازمان‌های دولتی آمریکا همکاری می‌کند. برای مثال، شرکت‌های جری بروک‌هیمر و پارامانت پیکچرز در ساخت فیلم «تاپ گان» همکاری بسیار نزدیکی با پنتاگون داشتند. اما اخیراً مسائل جدیدی مطرح شده است که نگرانی برخی مسئولان آمریکایی را در بر داشته است.

دولت آمریکا در نظر دارد تا به شرکت سونی پیکچرز هر گونه امکاناتی را که می‌خواهد ارائه کند تا این شرکت بتواند از آنها در ساخت فیلمی در مورد کشتن اسامه بن لادن استفاده کند. این مسئله سبب شده است تا برخی افراد در رسانه‌ها و کنگره آمریکا نارضایتی خود را از این مسئله اعلام کنند.

یکی از نمایندگان کنگره آمریکا به نام پیتر کینگ در نامه اخیر خود به وزارت دفاع آمریکا و سیا، انزجار و خشم خود را از رابطه پنتاگون با کارگردان این فیلم، کاترین بیگلو،‌ اعلان داشت. کینگ اظهار کرده است که این کارگردان تاکنون اطلاعات محرمانه و حساسی را بر ملا کرده است که می‌تواند جان آمریکاییان را به مخاطره بیندازد.

مدیر رسانه‌های کاخ سفید، جی کارنی، به رسانه‌های آمریکا این اطمینان را داده است که پنتاگون اطلاعات محرمانه را در میان نگذاشته و اظهار کرد که کینگ می‌تواند «به بحث‌های مهم‌تری از فیلم» بپردازد.

وینس اوگیلوی، معاون رییس دفتر ارتباطات و سرگرمی وزارت دفاع آمریکا، در این مورد تصریح کرده است که تا هنگامی که پنتاگون فیلم‌نامه کامل‌شده را نبیند تصمیمی در خصوص ارائه کمک به بیگلو برای ساخت این فیلم نخواهد گرفت.

طبق روال موجود در هالیوود، ابتدا فیلم‌نامه بررسی می‌شود، سپس نکاتی که باید مطابق میل وزارت دفاع آمریکا تغییر یابد اصلاح می‌شود، و در نهایت فیلم‌نامه به تهیه‌کننده بازگردانده می‌شود. در صورت ایجاد تغییرات است که ارتش آمریکا هر نوع کمکی را که بتواند ــ مانند اطلاعات طبقه‌بندی‌نشده، تجهیزات، نیروی انسانی و غیره ــ فراهم می‌آورد. در صورت عدم حصول توافق، این پروژه یا کنار گذاشته می‌شود یا اینکه بدون کمک پنتاگون ساخته می‌شود.

اوگیلوی می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم تا حد وسطی را بدست آوریم. می‌خواهیم تصویر ارتش به صورت حرفه‌ای، منسجم، یکپارچه و مصمم به نمایش درآید.» به عبارت دیگر دولت آمریکا می‌خواهد تا به مخاطبان القا شود که ارتش آمریکا متشکل از افراد رذل و خودخواه نبوده و دارای قدرت و انسجام خاصی می‌باشد.

اوگیلوی افزود: «ما می‌خواهیم این فیلم‌ها به ما در چهارچوب جذب نیرو و حفظ و نگهداری ارتش کمک کنند».

گفتنی است که وزارت دفاع آمریکا در ساخت فیلم‌هایی چون «ایکس من» و نیز سه‌گانه «تبدیل‌شوندگان» نیز نقش داشته است. در سومین قسمت فیلم تبدیل‌شوندگان، آتوبات‌ها به جنگ یک کشور هسته‌ای یعنی ایران می‌آیند تا از وقوع یک فاجعه اتمی جلوگیری کنند.

دوید سیروتا از واشنگتن پست این نوع فیلم‌ها را سرگرمی‌هایی می‌داند که «پروپاگاندای تحت حمایت دولت» می‌باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس