امیر قطر

سلطان سعود القاسمی طی یادداشتی در روزنامه نیوزویک آمریکایی، با پرداختن به زوایای اختلافات عربستان-قطر، تجدید روابط دیپلماتیک دو کشور را مشروط به یک سری شروط دانست.

سرویس جهان مشرقنویسنده و فعال سیاسی  سلطان سعود القاسمی  طی یادداشتی در روزنامه  نیوزویک آمریکایی، اعلام کرد که این دفعه برای تجدید روابط قطر-عربستان به دلیل بالا گرفتن سطح تنش‌ها، میزان توقعات و درخواست‌های طرف عربستانی بسیار فراتر از سال 2014 خواهد بود که در آن روابط دیپلماتیک طرفین دچار بحران شده بود؛ زیرا در سال 2014 ، عربستان، بحرین و امارات به بازخواندن سفرای خود از این کشور اکتفا کردند؛ ولی هم‌اکنون این کشورها نه‌تنها روابط دیپلماتیک خود را به‌صورت کامل با قطر قطع کرده‌اند، بلکه تمامی مرزهای خود ازجمله تنها مرز زمینی قطر با دنیای خارج را نیز به روی این کشور بسته و تمامی خطوط هوایی آن را در تحریم قرار داده‌اند.

پس بااین‌وجود القاسمی معتقد است که برای تجدید روابط فی‌مابین قطعاً درخواست‌های متفاوت‌تری صورت خواهد پذیرفت.بنابراین  وی معتقد است که کشورهای متخاصم قطر در مرحله اول تعطیلی کامل شبکه الجزیره بدون هرگونه واسطه و مذاکره‌ای  را درخواست خواهند کرد. کشورهای عربی هم‌چنین از قطر درخواست خواهند کرد تا از پرداخت هرگونه کمک مالی به شبکه‌های خبری مانند « العربی الجدید » که درواقع در راستای رقابت با الجزیره (برای افزایش توان تأثیرگذاری قطر) شکل‌گرفته‌اند خودداری کند. آن‌ها احتمالاً دیگر شبکه‌های مؤثر و موردحمایت قطر مانند روزنامه «القدس العربی» که در سال 1989 در لندن تأسیس‌شده است و نشریه «شرق الاوسط» و نسخه عربی «هافینگتون پست» را که باعث تحریک شبکه‌های کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس و بی‌اعتباری آن‌ها شده را مدنظر خود قرار خواهند داد.

القاسمی در ادامه اعلام می‌دارد که کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و هم‌پیمان آن‌ها کشور مصر قطعاً از قطر طرد تمامی نیروهای وابسته به اخوان المسلمین و شخصیت‌های حماس و برخی روشنفکران و نویسندگان مانند عزمی بشاره و یاسر زعتره(که باعث آزار محافل فکری این کشورها می‌شود) را درخواست خواهند کرد.

مطلب دیگر مؤسسات خیریه قطری خواهد بود که با فعالیت‌ها و جلب حمایت بدنه اجتماعی به‌ویژه در مصر موجبات ناراحتی کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس را فراهم آورده است. در همین راستا نکته دیگر روابط قطر-ایران است که به نظر آن‌ها (عربستان و متحدانش)  از موضوعات اقتصادی و میادین مشترک گازی بسیار فراتر رفته و قطر را متحد ایران در خلیج‌فارس قرار داده است.

بنابراین می‌توان گفت تجدید روابط فی‌مابین کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس اگرچه ممکن است با وساطت ابرقدرت‌ها بهبود پیدا کند ولی هیچ موقع به حالت استراتژیک و اعتماد زا تبدیل نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
    9 0
    عربستان بدبخت
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
    9 0
    عربستان ملعون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس