ويکي ليکس فاش کرد که رژيم صهيونيستي در زمان نخست وزيري "ايهود اولمرت" و "زيپي ليوني" وزير امور خارجه وقت وي در سال ?2009 ميلادي، تماس ها و گفت وگوهاي محرمانه‌اي با مقامات امارات متحده عربي داشته است.

به گزارش گروه بين الملل مشرق به نقل از ايرنا، روزنامه صهيونيستي "هاآرتص" در شماره امروز خود نوشت: روابط سري اسرائيل با امارات، يکي از موضوعاتي است که در ميان 250 هزار سند مکالمات و مکاتبات محرمانه ديپلماتيک که توسط سايت اينرتنتي ويکي ليکس منتشر شد، به چشم مي‌خورد.
در يکي از اين اسناد که مکالمه‌اي تلفني و مربوط به مارس 2009 است، مارک سيورز، مشاور سياسي سفارت آمريکا در تل آويو در ديدار با ياکوف هاداس رئيس دايره خاورميانه وزارت امور خارجه اسرائيل، گزارشي اجمالي از روابط اين رژيم با کشورهاي حاشيه خليج فارس ارائه کرده است.
اين گزارش به جزئيات روابط خوب و شخصي ميان ليوني، وزير امور خارجه وقت رژيم صهيونيستي با عبدالله بن زائد، همتاي اماراتي‌اش اشاره دارد.
رابطه اين دو مقام سياسي، کاملاً مخفيانه و پشت درهاي بسته برقرار بوده و هرگز آشکار نشده است.
اين در حالي است که در صورت ظاهر، رژيم صهيونيستي و امارات روابط رسمي ديپلماتيک با يکديگر ندارند.
اسناد محرمانه ديپلماتيک که ويکي ليکس آنها را افشا ساخته، بازگوکننده گفت وگوهاي سري و دائمي ميان اسرائيل و امارات در دولت سابق رژيم صهيونيستي به نخست وزيري اولمرت است.
افزون بر وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو طرف که مسؤول برقراري اين تماس‌هاي محرمانه بوده است. همچنين مئير داگان، رئيس سرويس اطلاعات خارجي اسرائيل (موساد) نيز صحبت هاي سري با مقامات سعودي داشته است.
در اسناد افشا شده ديگر از اين نوع، به پيوندهاي محرمانه ميان رژيم صهيونيستي با قطر اشاره شده است که به ماه‌ها قبل از جنگ غزه در اوايل سال ‎ 2009 مربوط مي‌شود.
ياکوف هاداس، در گزارش خود از بررسي اجمالي روابط اسرائيل با اعراب، متذکر شده که فشارهايي که بر قطر در مورد تجديد روابطش با اسرائيل وارد آمده، ثمره خود را بخشيده است.
طبق اسناد افشا شده، مقامات صهيونيست همچنين يادآور شدند که قطري ها از هاداس دعوت کرده‌اند که براي گفت وگوهاي متقابل به دوحه سفر کند تا درباره بازگشايي دفتر نمايندگي اسرائيل در قطر گفت وگو کنند.
هاداس در اين تماس‌ها به مسؤولان قطري تصريح کرده است: قطر بايد بداند بدون بازگشايي دفتر نمايندگي اسرائيل در اين کشور، نمي‌تواند توقع همکاري متقابل داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس