کد خبر 728637
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰
ترامپ

بهبود شرایط تولید نفت در آمریکا از یک سو و کاهش تقاضای نفت از سوی دیگر موجب شده است چشم انداز مناسبی پیش روی قیمت نفت در آینده نزدیک قرار نداشته باشد.

به گزارش مشرق به نقل از اینترنشنال من، دولت ترامپ در صنعت انرژی آمریکا، که یکی از حیاتی‌ترین صنایع برای این کشور است تغییراتی مهم ایجاد کرده است. در این میان صنعت نفت از جایگاهی ویژه برخوردار است.

در مورد این تغییرات به طور خلاصه میتوان گفت برنامه‌های ترامپ برای تولیدکنندگان نفت بسیار خوب و مطلوب است … ولی این تغییرات برای قیمت نفت خوب نخواهد بود. در این زمینه دولت اوباما دقیقا برخلاف ترامپ عمل میکرد.

در زمان اوباما آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا قدرت زیادی داشت و همواره در حال تصویب قوانینی بود که به منظور حفاظت از محیط زیست، تولیدکنندگان نفت را محدودتر می‌کرد. در زمان اوباما بیش از ۳۹۰۰ قانون محدود کننده برای صنعت نفت آمریکا به تصویب رسید.

محدودیت تولیدکنندگان نفت در زمان اوباما، یکی از دلایلی بود که در کنار مسائل دیگر موجب شد در مدت ۴ سال از دولت اوباما قیمت نفت بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد. در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی قیمت نفت شروع به کاهش کرد. اکنون که حدود ۲ سال و نیم از آن زمان گذشته روند کاهشی قیمت نفت موجب شده هر بشکه نفت کمتر از ۵۰ دلار به فروش برسد.

در کسب و کار یک ضرب المثل هست که می‌گوید: «نتیجه قیمت بالا، قیمت بالاتر است» بدین معنی که وقتی قیمت یک کالای واسطه‌ای که برای تولید محصولات دیگر مورد نیاز صنایع است افزایش می‌یابد، شرکت‌های تولیدی به جای کاهش تقاضا، از ترس افزایش دوباره قیمت، میزان تقاضای خود را افزایش می‌دهند. اما دیری نمی‌گذرد که به دلیل بالا بودن قیمت‌ها عرضه‌کنندگان جدیدی به بازار اضافه می‌شوند و این مسئله موجب مازاد عرضه در بازار میشود و همین زمان است که قیمت‌ها شروع به کاهش می‌نمایند و با روندی سریع از میزان قیمت کاسته میشود.

شرایط قیمت نفت در زمان حاضر نیز همین روند را طی کرده است. در چند سال آخر دولت اوباما عرضه نفت با سرعت بسیار بیشتری از تقاضای آن رشد کرد و این مسئله موجب مازاد عرضه و در نهایت کاهش شدید قیمت نفت شد.

با اینحال در ۴ سال آینده که دولت ترامپ در مسند قدرت قرار دارد، به طور قطع قوانین حفاظتی محیط زیست که تولیدکنندگان نفت را محدود نماید بسیار کمتر خواهد بود. در مقابل در این ۴ سال دولت ترامپ، برخلاف دولت اوباما تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان نفت به کار خواهد بست؛ و این به معنی افزایش بیشتر عرضه نفت و کاهش بیشتر قیمت آن است.

ترامپ آقای تایلرسون که در گذشته مدیرعامل شرکت اکسون موبیل، یکی از تولیدکنندگان نفت بوده را به سمت وزیر خارجه انتخاب کرده است. وزیر انرژی ترامپ، آقای ریک پری فرماندار ایالت تکزاس بوده است. ایالت تکزاس یکی از ایالت‌های اصلی تولید نفت در آمریکاست. مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست دولت ترامپ فردی است که مورد اعتراض حامیان حفاظت از محیط زیست در این کشور است. به طور کلی بر همگان واضح است که برنامه دولت ترامپ در جهت تقویت تولیدکنندگان نفت در آمریکاست.

در گزارشی که اخیرا از سوی شرکت‌های تحلیلگر بازار انرژی منتشر شده اعلام شده که حتی اگر قیمت هر بشکه نفت به ۳۵ دلار برسد نیز تولید نفت شیل در آمریکا سود ده خواهد بود. بنابراین حتی اگر قیمت نفت از قیمت کنونی نیز کمتر شود نیز همچنان تولیدکنندگان نفت در آمریکا میتوانند از تولید نفت شیل سود کسب نمایند. این درحالیست که در سال ۲۰۱۳ میلادی قیمت ۸۰ دلاری برای سود ده بودن تولید نفت شیل آمریکا عنوان شده بود. علت این کاهش نیز پشیرفت فناوری استخراج نفت در کنار بهبود فضای کسب و کار تولیدکنندگان نفت است.

درحال حاضر قیمت هر بشکه نفت در حدود ۵۰ دلار است. اگر طبق گزارشات تولید نفت آمریکا با قیمت‌های بالاتر از ۳۵ دلار سود ده باشد، با توجه به عدم قوانین محدودکننده در دولت ترامپ میزان تولید آن‌ها افزایش خواهد یافت. بنابراین بعید به نظر میرسد که در کوتاه مدت قیمت نفت افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بنابراین میتوان گفت دست کم برای چند سال قیمت نفت در همین حوالی قیمت کنونی خواهد بود و نباید انتظار افزایش قیمت داشت. از طرف دیگر تقاضای نفت نیز چشم انداز مناسبی ندارد. دلایل زیر در این زمینه قابل ذکر هستند:

فناوری تولید انرژی‌های دیگر روز به روز درحال پیشرفت است و این مسئله موجب میشود عملیات تولید انرژی بهینه‌تر و با هزینه‌ی کمتر انجام شود. همچنین پیشرفت فناوری راه‌های جدیدی برای تولید انرژی ارزان تر پیش پای تولیدکنندگان می‌گذارد. پیشرفت فناوری در دیگر حوزه‌های تولید انرژی موجب شده است قیمت انرژی‌های پاک، همچون انرژی خورشیدی و بادی کاهش یابد و تولید آن‌ها بیش از گذشته اقتصادی شود. این مسئله موجب کاهش تقاضای نفت شده است و در آینده نیز تأثیر بیشتری بر کاهش تقاضای نفت خواهد داشت.
بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی موجب شد سطح زندگی مردم سراسر دنیا تاحدودی کاهش یابد. این کاهش در سطح زندگی که هنوز جبران نشده، موجب کاهش تقاضا برای بسیاری اقلام ازجمله نفت شده است.

در نهایت میتوان گفت دولت ترامپ که رابطه‌ای تنگاتنگ با تولیدکنندگان انرژی در این کشور دارد، شرایط را برای تولید بیشتر انرژی و به طور خاص نفت در این کشور فراهم خواهد کرد. درحال حاضر در آمریکا بخش انرژی در اولویت کاهش قوانین محدودکننده، کاهش مالیات و به طور کلی بهبود فضای کسب و کار قرار دارد.

بهبود شرایط تولید نفت در آمریکا برای شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی این کشور خبر خوبی است ولی تأثیری منفی بر قیمت نفت خواهد داشت. بنابراین میتوان گفت دولت ترامپ با حرکت در جهت عکس دولت قبلی آمریکا، شرایط حاکم بر صنعت نفت آمریکا و به طور کلی بازار نفت جهان را به کلی تغییر داده است.

بهبود شرایط تولید نفت در آمریکا از یک سو و کاهش تقاضای نفت از سوی دیگر موجب شده است چشم انداز مناسبی پیش روی قیمت نفت در آینده نزدیک قرار نداشته باشد.

منبع: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس