مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که روسیه تسلیحات هسته‌ای خارجی در لهستان را به عنوان یک هدف نظامی اولیه در نظر خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، ورشو در حال مذاکره با واشنگتن در مورد میزبانی احتمالی تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از برنامه ناتو است و «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان بر تمایل لهستان برای میزبانی از این سلاح‌ها تاکید کرده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه و در واکنش به این تحولات گفت که مسکو هرگونه گسترش توافق هسته‌ای ناتو را ماهیت «بی‌ثبات‌کننده» و «در واقع تهدیدکننده» روسیه می‌داند.

او گفت که این امر در مورد مأموریت‌های مشترک، جایی که اعضای غیرهسته‌ای بلوک تحت رهبری ایالات متحده برای استفاده از سخت‌افزار آمریکایی آموزش می‌بینند و حتی بیشتر از آن در مورد استقرار دائمی چنین تسلیحاتی که سرهای داغ در ورشو درباره آن صحبت می‌کنند، صدق می‌کند.

ریابکوف تاکید کرد سیاستمداران لهستانی که برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود رقابت می‌کنند، «باید درک کنند که هرگونه تغییر در آن جهت، امنیت بیشتری را برای لهستان فراهم نخواهد کرد، زیرا سایت‌های مربوطه قطعاً به هدف تبدیل خواهند شد».

این دیپلمات ارشد افزود: برنامه ریزان نظامی ما آن‌ها را در اولویت قرار خواهند داد.

دودا روز دوشنبه به روزنامه فکت گفت که شخصاً از ایالات متحده خواسته است تا بخشی از زرادخانه هسته‌ای خود را در لهستان مستقر کند. وی گفت: «اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای در خاک ما برای تقویت امنیت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما برای آن آماده‌ایم.»

«دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان که به یک نیروی سیاسی رقیب تعلق دارد، اظهارات رئیس‌جمهور دودا در همان روز را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مایل است دودا روشن کند که قصدش از بیان آن‌ها چیست. او با توضیح اینکه لهستان هیچ برنامه خاصی برای میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای خارجی ندارد، افزود: «این ایده بسیار عظیم است، من می‌گویم بسیار جدی است».

به گفته منابع، آمریکا برخی از بمب‌های گرانشی هسته‌ای خود را در پنج کشور غیرهسته‌ای ناتو نگهداری می‌کند: بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه. دولت محافظه‌کار قبلی لهستان به رهبری قانون و عدالت (PiS) که دودا به آن تعلق دارد، سال‌ها به دنبال پذیرش در این باشگاه بوده است. تاسک رهبر پلتفرم مدنی است و دسامبر گذشته به عنوان نخست وزیر به قدرت بازگشت.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه در صورت اتخاذ اقدامات عملی برای مصادره دارایی‌های این کشور، گزینه کاهش وضعیت روابط دیپلماتیک با آمریکا را بررسی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    6 4
    اولا لهستان عضو ناتو هست حمله به لهستان یعنی حمله به ناتو دوما لهستان ارتش قدرتمندی داره مثل اوکراین نیست جنگنده های نسل پنجم و چهار داره جدیدا سلاح های زیادی خریداری کرده جنگ لهستان و روسیه یعنی شکست روسیه حتی ناتو دخالت نکنه
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      4 9
      چرا ناراحتی حالا اگه باخت روسیست که دیگه جلز ولز نداره....
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      7 0
      حالا کی گفته من ناراحت هستم گور بابای غرب و روسیه من فقط نظرم رو گفتم
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      امریکا هنوز جرات جنگ به تنهائی را نداره حتی با ایران. غرب هدفش نابودی مشرق زمین وچپاول مشرق است از طرف دولتمردان عربی که خیالش راحت است چون تن لش هستند وترسو فقط به چین وکره شمالی وروسیع وایران نظر داره دیگه این هدف غرب وآنگلوساکسونها برای همه مردم باید مشخص شده باشه لدا به همکاری با اروپا وناتو متوسل شده
    • DE ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      مثلا فکر کردی کشور های ناتو خیلی قوی هستند اربابت امریکا در عملیات وعده صادق ایران به اسقاطیل پا پس کشید حالا فکر کردی وقتی روسیه کشور های اروپایی را هدف قرار بده امریکا خودش رو فدا میکنه، اگه این طور فکر میکنی باید بگم که خیلی احمق هستی و یا شاید هم جیره خور و نوکر آنها .
    • DE ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      از ترس بمب اتم روسیه هست که هواپیما به اکراین تا الان ندادن
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      تو که ناراحت نشدی بیا بجای پوتین انتخابت کنیم اطلاعات نظامیت از تیم مشرقم بیشتره
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 1
      فعلا که ناتو از اولش دخالت کرده و هیچ غلطی هم نتونسته بخوره!!!
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    20 6
    اوکراین هم نمیتونی بگیری چه برسه لهستان !!!! اگه امریکا بود 3 روزه کل اوکراین سقوط میکرد
    • میثم IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      4 12
      مثل افغانستان که سه روزه سقوط کرد؟😂
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      افغانستان بیست سال دست آمریکا بود دست آخر به خاطر هزینه های بالا جنگی آمریکا رفت در ضمن آمریکا و طالبان توافق کرده بودن بارها در قطر مذاکره داشتن بعد ترک آمریکا از افغانستان طالبان علیه ایران شد
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      مثل عراق و سوریه و حماس و حزب الله که آمریکا ۳ روزه گرفت روسیه هم با اوکراین نمیجنگه بلکه با کل ناتو یعنی کشورهای اروپایی و آمریکایی میجنگه ، وگرنه همون هفته اول اوکراین سقوط کرده بود
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      اشتباه نکن.اگر روسیه مثل امریکا بمباران میکرد تاالان نه اوکراین بلکه لهستان هم گرفته بود
    • DE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      یا مثل ویتنام که امریکات رو به لجن کشیدند طوری که جان اف کندی هم گفت چرا سربازان ما باید در ویتنام قتل عام شود و بلافاصله ترور شد توسط صهیونیست های لجن. .برو تاریخ بخون کودن .
    • هوهو IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      افغانستان و مردمش خیلی وقته سقوط کردن تو تو خوابی
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
      0 0
      مثل افغانستان .... بله ، آمریکا ، افغانستان طالبان یک هفته ای ساقط کرد و عراق صدام سه هفته ای . برق آسا ترین ساقط کردن حکومتهای یک کشور . فرق امریکا با روسیه اینه ، به زور و با اسلحه ،خاک کشوری رو به خودش الحاق نمیکنه . یکم تاریخ بخونید .
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      5 0
      مثل عراق که با اونهمه تسلیحات مدرنتون 8سال یه وجب خاک نتونستید ازش بگیرید 48 ساعته فتحش کردن
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 1
      اوکراینو از اول هم نمی‌خواست بگیره، میخواست جمهوریهای مستقل روسی رو از دست اوکراینی های صهیونیست همجنس باز نازی کوکائینی و اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکششون آزاد کنه که 90% موفق بوده!!!
  • US ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    18 3
    به همه جا حمله میکنه این موجود درنده
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
      0 0
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!! از اونجایی که یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش درنده به همه جا حمله میکنن، فدراسیون روسیه باید کاملأ حواسش جمع باشه!! 👍👍😂😂😂
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    نمیگم روسها خوبن اما در هر حال دوست دارم انشأالله مشرق بر غرب تاریکی پیروز بشه
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
    0 0
    جرات شو ندارین بزدل ا
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    2 0
    اگرچه روسها به دروغ ادعا دارند که برای جلوگیری از گسترش ناتو به مرزهای خود وارد جنگ با اوکراین شدند، ولی اگر همین ادعای دروغ را بپذیریم باید گفت در رسیدن به هدف خود شکست قطعی خورده اند چرا که: 1- سوئد و فنلاند به ناتو پیوستند 2- انواع سلاحهای کشورهای ناتو به اوکراین سرازیر شد و عملا اوکراین به یک عضو آموزش دیده ناتو تبدیل گردید. 3- سلاحهای هسته ای ناتو در مرزهای روسیه مستقر خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس