نامزدهای انتخاباتی

اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی پایان یافت که حضور قدرتمند جهانگیری و قالیباف نه تنها باعث شد، روحانی بازنده بزرگ میدان باشد،بلکه از ظهور معادلاتی جدید در عرصه انتخابات خبر دهند.

سرویس جهان مشرق - رسانه های جهان عرب این هفته نیز همانند هفته گذشته ضمن رصد تحولات انتخابات ریاست جمهوری در ایران با تمرکز بر اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که جمعه گذشته برگزار شد، تقریبا به اتفاق مهم ترین شاخص این دور از مناظره را حضور قدرتمند «اسحاق جهانگیری» از جریان اصلاح طلب و «محمد باقر قالیباف»، از جریان محافظه کار عنوان و بازتاب های این ظهور قدرتمند را مبدل شدن «حسن روحانی» به بازنده بزرگ میدان و مطرح شدن لزوم بازنگری در محاسبات گذشته و تغییر در معادلات سابق انتخاباتی ارزیابی کرده بودند.

آسیا: منطق جهانگیری، معادلات روحانی را بهم ریخت

پایگاه خبری لبنانی «آسیا» در تحلیلی بر انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران پس از برگزاری اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چنین می نویسد: تصریحات «اسحاق جهانگیری»، کاندیدا و معاون اول «حسن روحانی» محاسباتی که تاکنون برای انتخابات ۱۹ ماه مه جاری صورت گرفته بود، را در برابر کاندیداهای جریان محافظه کار از جمله «محمد باقر قالیباف» و «ابراهیم رئیسی» بهم ریخت.

به نوشته پایگاه خبری آسیا در اولین مناظره که از تلویزیون رسمی ایران پخش شد، در حالی که حسن روحانی در برابر رقیبش محمد باقر قالیباف ضعیف نشان داد، تصریحات اسحاق جهانگیری منطقی و قانع کننده نشان می داد.

این پایگاه خبری لبنانی در ادامه ضمن اشاره به نظر سنجی مراکز مطالعاتی ایران پس از مناظره اول که از کاهش شانس حسن روحانی در برابر محمد باقر قالیباف و اسحاق جهانگیری، تاکید می کند، صرف نظر از نتایج نظر سنجی، اظهارات اسحاق جهانگیری در این مناظره موجب شد، نگاه رهبران جریان اصلاح طلب و دیگر هم پیمانان میانه روها در ایران به جای روحانی به جهانگیری جلب شود.

  به همین منظور پایگاه خبری آسیا بر این باور است، پس از مناظره اول در مقابل کاهش شانس پیروزی حسن روحانی، شاهد افزایش شانس اسحاق جهانگیری از جریان اصلاح طلب بودیم.

 الیوم السابع: قالیباف شانس اول این دور از انتخابات

صفحه الکترونیکی روزنامه مصری «الیوم السابع» در تحلیلی بر اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران نوشت: تقابل بین حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، انتخابات آینده کاندیدهای جریان اصلاح طلب از یک سو و این دو کاندیدا با محمد باقر قالیباف، یکی از کاندیداهای جریان محافظه کار مهم ترین شاخص اولین مناظره کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران به شمار می آید.

این روزنامه مصری با بیان اینکه تمرکز مناظره اول بر مسائل و موضوعات اجتماعی و فرهنگی بود، خاطر نشان کرد: اظهارات اسحاق جهانگیری درباره حمله به کنسولگری عربستان سعودی در مشهد و مواضعی که به عنوان کاندیدای جریان اصلاح طلب در ادامه طی تصریحاتش اتخاذ کرد، غافلگیر کننده بود.

الیوم السابع انتخابات ریاست جمهوری در ایران را رقابت بین دو جریان اصلاح طلب با کاندیداتوری حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌ طبا و جریان محافظه کار با کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف و مصطفی میرسلیم توصیف کرده و بر این باور است: در این رقابت انتخاباتی شانس محمد باقر قالیباف بیش از ابراهیم رئیسی نشان می دهد، اگرچه رئیسی نشان داده، رقیب اصلی روحانی در صحنه انتخابات خواهد بود.

به اعتقاد این روزنامه مصری ابراهیم رئیسی اگرچه رقیب اصلی روحانی است، اما وی علاوه بر اینکه از تجربه چندانی در اداره امور کشور برخوردار نیست و تجارب وی به فعالیت در دستگاه قضایی محدود می شود، جامعه ایران آنگونه که باید شناخت چندانی روی او ندارند، برخلاف قالیباف که حضورش در شهرداری تهران موجب شده، وی هم چهره ای شناخته شده برای جامعه ایرانی باشد و هم از تجربه اداره امور کشور برخوردار باشد و همین موجب می شود، قالیباف شانس اول جریان محافظه کار باشد.

الیوم السابع سناریو کناره گیری هر یک از کاندیداهای محافظه کار به سود دیگری را رد کرده و بر این باور است، هر یک از آنها آمده اند تا بخشی از آراء روحانی را به خود اختصاص دهند و همین موضوع شانس پیروزی حسن روحانی در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران را کاهش می دهد.

رای الیوم: قالیباف شانس اول پس از مناظره

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در تحلیلی بر انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران پس از برگزاری اولین مناظره بین ۶ کاندیدای شرکت کننده در انتخابات، نوشت: نتایج نظر سنجی مراکز مطالعاتی ایران پس از اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که با کاهش شانس حسن روحانی همراه بود، نشان داد، بخش قابل توجهی از رای دهندگان ایرانی تصمیم گیری درباره نامزد مورد نظر خود را به پس از مناظره های انتخاباتی موکول کرده و این مناظره ها نقش بسزایی در شکل دهی افکار عمومی جامعه ایران ایفا می کنند.

رای الیوم در ادامه تحلیل خود بر این باور است: با اینکه نظر سنجی انجام شده از کاهش آراء حسن روحانی سخن می گوید، با این حال او را باید همچنان شانس اول پیروزی در انتخابات دانست، چون در میان کاندیداهای کنونی بسیار سخت است، بتوان گفت، کدامیک قدرت جذب ۵۰ درصد آرا را دارد، در حالی که روحانی در دوره قبل موفق به این امر شده بود. اگرچه نمی توان، از گزینه محمد باقر قالیباف به راحتی گذشت، به ویژه آن که وی تاکنون در جذب آراء بیشتر و بالا بردن شانس پیروزی خود موفق نشان داده است.

به این ترتیب، رای الیوم از حسن روحانی و محمد باقر قالیباف به عنوان دو شانس اول پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران یاد کرده و ابراهیم رئیسی را گزینه سوم و اسحاق جهانگیری را گزینه چهارم می داند.

این روزنامه فرا منطقه ای بر خلاف شماری از مراکز مطالعاتی و پایگاه های خبری جهان عرب که اسحاق جهانگیری را مرد پیروز اولین مناظره دانستند و از موفقیت وی در اختصاص بخشی از آراء روحانی به خود سخن گفتند، بر این باور است: جهانگیری برای مطرح شدن به عنوان یکی از شانس های اول پیروزی در انتخابات راه پر پیچ و خم و موانع سختی را باید پشت سر بگذارد.

بر این اساس، رای الیوم قالیباف را تاکنون شانس اول پیروزی در انتخابات می داند.

ارم نیوز: ظهور ضعیف رئیسی در اولین مناظره

پایگاه خبری قطری «ارم نیوز» در تفسیری سیاسی بر مناظره اخیر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران می نویسد: در حالی که تا پیش از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران اغلب تحلیل ها و تفسیرها به این سمت سوق یافته بود که رقابت اصلی بین ابراهیم رئیسی و حسن روحانی خواهد بود، ظهور ضعیف رئیسی در اولین مناظره و عدم اتخاذ مواضع قدرتمند و قاطع، درستی و صحت این تحلیل ها و تفسیرها را مورد شک و تردید قرار داد.

به نوشته ارم نیوز با بیان اینکه ظهور ضعیف رئیسی در اولین مناظره می تواند، به از دست دادن بخشی از آراء انتخاباتی اش منجر شود، افزود: ابراهیم رئیسی روز جمعه با اتخاذ موضع حمایت از قشر کم درآمد آراء انتخاباتی را برای خود کسب کند که به نوعی یادآور موضع «محمود احمدی نژاد»، رئیس جمهوری سابق ایران بود، با این تفاوت که کاریزمایی که در احمدی نژاد مشاهده می شد، کم تر در رئیسی دیده می شود.

بر این اساس ارم نیوز ابراهیم رئیسی را بازنده اول مناظره جمعه گذشته دانسته، می نویسد: هم اکنون این سوال مطرح است که کدامیک از چهار کاندیدای باقی مانده، مهم ترین و قدرترین رقیب روحانی در میدان انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران خواهد بود؟

این پایگاه خبری قطری در پاسخ به این سوال با یادآوری عدم رضایت داخلی از عملکرد ۴ ساله حسن روحانی و اشاره به موقعیت محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران و شناختی که در جامعه از وی وجود دارد، او را قدرترین رقیب روحانی دانسته، خاطر نشان می کند: زبان صریح و رسای وی و درک وی از آنچه در صحنه سیاسی ایران جریان دارد، موجب می شود، به مهم ترین رقیب روحانی در این دور از انتخابات تبدیل شود.

ارم نیوز درباره اسحاق جهانگیری نیز می نویسد: جهانگیری اگرچه در اولین مناظره خوش درخشید، اما انتظار می رود، در آخرین لحظه به نفع حسن روحانی از شرکت در انتخابات کناره گیری کند.

میدل ایست آنلاین: تحلیل هایی بدون شناخت از جامعه ایران

پایگاه خبری اماراتی «میدل ایست آنلاین» که مقر آن در لندن است، هم درباره اولین مناظره کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران چنین نوشت: صحنه انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آنچه در این صحنه جریان دارد و رخ خواهد داد، تفاوت چندانی با روند انتخابات در کشورهای اروپایی ندارد و برای ترسیم این صحنه و آشنایی با شاخص های دولت آینده در ایران باید به سراغ مردم رفت .

این پایگاه خبری با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز مطالعاتی و خبری شناختی از بافت و ساختار داخلی جامعه ایران ندارند، بسیاری از تحلیل های ارائه شده درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران را که در آنها از تقابل دو جریان اصلاح طلب و محافظه کار سخن گفته شده، نادرست و اشتباه می داند.

میدل ایست آنلاین بر این اساس تاکید می کند: اگرچه به ظاهر شاهد رقابت و رویارویی جدی و سرسخت اصلاح طلبان و محافظه کاران در برابر یکدیگر هستیم، اما در حقیقت هر دو آنها متعهد و پایبند به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، نظامی که بنابر ادعای این پایگاه خبری اماراتی قواعد بازی، زمین بازی و بازیگران را مشخص خواهد کرد.

میدل ایست آنلاین مهم ترین شاخص مناظره روز جمعه را اظهارات شفاف کاندیداها درباره فساد مالی در دولت روحانی آن هم در برنامه ای سراسری که همه مردم ایران شاهد آن هستند، می داند و از این موضوع شگفت زده نشان می دهد.

این پایگاه اماراتی با اشاره به تصریحات منتقدانه ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف از عملکرد چهار ساله دولت حسن روحانی می نویسد: انتقادات وارده نشان می دهد، جریان اصلاح طلب در ایران نتوانسته شعارهای انتخاباتی اش را به منصه عمل برساند و این شانس جریان محافظه کار جهت پیروزی در انتخابات آینده را افزایش دهد.

 العین: سقوط روحانی در اولین مناظره

پایگاه خبری اماراتی «العین» طی تحلیلی درباره اولین مناظره کاندیداهای انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران نوشت: به نظر می رسد، حسن روحانی با توجه به افزایش انتقادات از وی به خاطر عملکرد ناموفق دولتش طی ۴ سال گذشته با مشکلات فزاینده ای جهت پیروزی در دور دوم انتخاباتش و تکرار پیروزی ۴ سال قبل مواجه است.

العین ظهور روحانی در اولین مناظره انتخاباتی را به دلیل انتقاد شدید سه کاندیدای دیگر از عملکرد دولتش در عرصه اقتصاد حتی با وجود امضای برجام به دانش آموزی توصیف می کند که در امتحانات پایان سال تحصیلی مردود شده است.

با این حال این پایگاه خبری اماراتی بر این باور است: علی رغم انتقادات شدید از عملکرد ۴ سال گذشته حسن روحانی به ویژه در عرصه اقتصاد و عدم عمل به وعده های انتخاباتی اش، با این حال به لطف حمایت گسترده جوانان و زنان در جامعه به دلیل دیدگاه های باز و اصلاح طلبانه اش به خصوص در شهرهای بزرگ، وی هم چنان از شانس خوبی برای پیروزی در این دور از انتخابات برخوردار است.

الجریده: جهانگیری و قالیباف خوش درخشیدند

اما روزنامه کویتی «الجریده» در پایگاه اینترنتی خود اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران را این گونه ارزیابی کرد: بر خلاف انتظار حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، دو کاندیدای انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران که از آنها به عنوان شانس اول این انتخابات یاد شده، در اولین مناظره انتخاباتی در حد انتظار ظاهر نشدند تا در مقابل ظهور قدرتمند محمد باقر قالیباف و اسحاق جهانگیری، آنها را به یکه تاز میدان اولین مناظره مبدل کند، در حالی که دو کاندیدای دیگر، یعنی مصطفی میر سلیم و مصطفی هاشمی طبا درستی تحلیل ها درباره خود را به اثبات رساندند، تحلیل هایی که آن دو را خارج از محاسبات انتخاباتی ایران عنوان می کردند.

الجریده با بیان اینکه موضع هجومی قالیباف و رئیسی در قبال روحانی امری پیش بینی شده بود، موضوع غافلگیر کننده را موضع ضعیف روحانی و ناتوانی وی در کنترل روند و مسیر گفت و گوها دانست، برخلاف معاونش که در دفاع از عملکرد ۴ سال گذشته دولت روحانی منطقی نشان داد، به گونه ای که احساس می شد، اگر جهانگیری حضور نداشت، روحانی زیر بار انتقادات رقبایش خورد می شد.

با این حال این روزنامه کویتی سناریو حمایت اصلاح طلبان از جهانگیری در برابر روحانی و ایجاد خطر و تهدید از سوی وی برای روحانی در انتخابات آتی را رد کردند.

القبس: روحانی، رئیسی و قالیباف سه شانس اول پیروزی

روزنامه «القبس» چاپ کویت یکی دیگر از مطبوعات و رسانه های عربی منطقه بود که به موضوع انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران پرداخته و تاکید کرده بود: همچون دوره های گذشته مناظره های تلویزیونی نقش بزرگی را در شکل دهی افکار عمومی داخلی ایران و سوق یافتن آنها به سمت یک کاندیدا و روی گرداندند، از یک کاندیدای دیگر ایفا می کنند.

القبس با بیان اینکه اظهار نظر درباره شانس اول پیروزی در انتخابات آینده زود به نظر می رسد و برای چنین اظهار نظری باید در انتظار نتیجه دو مناظره دیگر انتخاباتی کاندیدها بود، نوشت: با این حال روحانی، رئیسی و قالیباف سه شانس اول پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران هستند.

الحیات: جهانگیری و قالیباف دو رقیب اصلی در میدان انتخابات

روزنامه فرا منطقه ای سعودی «الحیات» نیز در تحلیلی بر مناظره انتخاباتی روز جمعه نوشت: علی رغم اینکه محافل با نفوذ و قدرتمند جریان محافظه کار حمایت خود را از ابراهیم رئیسی اعلام کرده اند، اما محمد باقر قالیباف با ظهور قدرتمند خود در اولین مناظره انتخاباتی برای رقبای خود خط و نشان کشید.

الحیات می افزاید: چنین روندی در میان کاندیداهای جریان اصلاح طلب نیز مشاهده شد، به گونه ای که برخلاف انتظار وقتی حسن روحانی به خاطر سیل انتقادات از عملکرد دولتش موضع ضعیف و متزلزلی را اتخاذ کرد، اسحاق جهانگیری از موضعی قدرتمند وارد میدان مناظره شد.  

بر این اساس، این روزنامه سعودی بر این باور است، روحانی در مناظره جمعه گذشته متحمل دو شکست سخت شد، اول از سوی قالیباف که نتوانست به انتقادات وی پاسخ قاطع دهد و دوم در برابر جهانگیری که با دفاع از عملکرد دولت روحانی طی ۴ سال گذشته خود را نماینده اول و سخنگوی جریان اصلاح طلب معرفی کرد و به این ترتیب دو امتیاز مثبت تاثیر گذار برای خود ثبت کرد.

الحیات نوشت: بر خلاف برنامه ریزی صورت گرفته که قرار بود، کاندیدها در مناظره اول به قضایا و مسائل اجتماعی و فرهنگی بپردازند، شاهد ورود به مباحث اقتصادی نیز بودیم که نشان دهنده اهمیت مباحث اقتصادی در برنامه های انتخاباتی کاندیداهاست.

از سوی دیگر، بر خلاف دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رسانه های ارتباط جمعی نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای را در شکل دهی افکار عمومی جامعه و رای دهندگان ایرانی ایفا می کنند، به گونه ای که طیف های مختلف جامعه به ویژه جوانان با دقت و به صورت مستقیم روند مناظره های انتخاباتی و برنامه های انتخاباتی کاندیداهای این دوره را دنبال کرده و مصداقیت آنها را محک می زنند.

به نوشته الحیات در حالی که شاهد حضور فعال طرفداران و حامیان روحانی در دو شبکه اجتماعی اینترنتی «توئیتر» و «فیس بوک» هستیم، طرفداران و حامیان قالیباف و رئیسی شبکه ارتباطی «تلگرام» را به عرصه اصلی فعالیت خود تبدیل کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    87 23
    بالاخره معلوم نیست حرف رسانه های خارجی مهمل است و بوق استکبار که نباید توجه کرد. یا نه! باید منعکس و مورد توجه قرار بگیرد؟ افرادی مثل شما که با صداقت بیگانه اند جوابی برای این سوال ندارند.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      43 63
      خفه شو منافق
    • علی IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      94 21
      مشرق چرا حرفهای وهابیها را واگو می کنید؟؟؟؟
    • مهدی از قم IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      18 18
      حرف خائنین خارجی سند نیست اما وقتی بر علیه دوستشان نظر میدهند نشان میدهد که خیلی کار از کار گذشته
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      8 6
      شما فعلا بروید با داعش مذاکره کنید تا بعد الان رئیس تان در مناظره همش از مذاکره و یرمایه گذاران خارجی دفاع می کرد تمام آبروی این اصلاح طلبان روی دولت ... و رکود برباد رفت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    99 99
    آقای جهانگیری هرچه گفت کذب محض بود اما سخنان قالیباف الحق والانصاف لبریز از صداقت بود قالیباف یک تنه جهانگیری و روحانی را به خاک و خون کشید
    • US ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      22 6
      تازه مسلمان عزیز، مثل اینکه تبلیغات غرب خیلی روی تو یکی اثر گذاشته!! برادر کوتاه بیا، اسلام دین رحمته. حالا یه چی رسانه های غربی میگند، به خاک و خون کشیدن چی میگه وسط مناظره؟! به نظرم اسلام رو از وهابی ها گرفتی. البته این برادرمون هم که بالا نوشتند خفه شید، مزاح میکنند!!
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    30 44
    متاسفانه ...هیچکدام چنگی بدل نمیزنند
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      60 50
      رئیسی و قالیباف هرچه باشه از مابقی بهترندبدبین
  • تازه مسلمان نروژی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    59 46
    قالی باف یک تنه آن دو نامزد انتخابی طرفدار وضع نابسامان و دهشتناک امروز را به خاک و خون کشید فکرکنم این نظر قابل نشرباشد
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      4 6
      دهشتناک؟؟؟!!!! نکشیمون تازه مسلمون
  • مجتبی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    45 41
    جهانگیری من تعریف است و در مقابل قالیباف بسیار کم می آورد. فقط از برنامه های به قول خودش علمی و دقیق صحبت به میان آورده که تا به حال دمار از مردم درآورده و فعالیت عای اقتصادی را به خاک سیاه نشانده
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    54 61
    تمامی نظرسنجیها نشان ازبرتری محسوس روحانی وجهانگیری درمناظره داشت..اونوقت مشرق ازسرعجز دست بدامان نشریه سعودی شده
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      41 29
      آره ، مخصوصا دست لرزان روحانی ، اگه جهانگیری به نفعه روحانی نکشه کنار آبروی کی رفته ؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    56 24
    جالب اينجاست كه همين عربستان و تركيه از توافق هسته اي ايران بسيار بسيار خشمگين شده بودند و همه در سوگ و ماتم نشسته بودند، الان هم دشمن روحاني و طرفدار قاليباف. مشرق هم به روزنامه هاي سگ سعودي و كويتي رو آورده!
    • ا IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      6 14
      عوضش امریکا و اسرائیل خیلی خوشحالن که بدون شلیک یه تیر هسته ای رو ترکوندن
    • مهدی از قم IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      5 7
      این ساخته ذهن اربابات است که به خورد امثال شما داده اند که سعودی ها و صهیونیست ها و...از توافق هسته ای خشمگین هستند.عاقلانه فکر کن اسراییل و عربستان چرا باید از تعطیلی توان هسته ای ما در عوض تقریبا هیچ ناراخت باشد؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    11 5
    توهم شکست !
  • AU ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    52 24
    مشرق مي بينم كه براي تأييد باورها و افكارت به سايت هاي سعودي روي آوردي !!!
  • محسن IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    39 21
    ادمین کانال نظرات مثبت در مورد روحانی رو ثبت نمی کنه.
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
      9 21
      نظر مثبتش فقط خودتی وگرنه ثبت میکنه 4درصد جون
    • US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
      2 5
      والا این ادمین که میگی، تقریبا 99 درصد کامنتهای منفی علیه محافظه کاران یا موافق اصلاح طلبا رو منتشر نمیکنه، اما اصولاً چون سایت مغرب داغونه (هم فنی و هم از هر لحاظ دیگه ای!)، رای دادن به نظرات بگیر نگیر داره. حالا اینکه عمدی باشه، مطمئن نیستم و تا حدودی هم بعید میدونم.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    37 44
    کاملا درست گفتند قالیباف پیروز واقعی اولین مناظره بود
  • مهدی IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    37 13
    آقا یه 4سالم بدون رئیس جمهور باشیم ...فکر نکنم فرقی تو اوضاع مردم بکنه..اینا هر کودوم بیان سرکار فکر جیب خودشونن..کی دلش به حال مردم بدبخت میسوزه.....
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    30 39
    خداییش قالیباف جفتشونو ناک اوت کرد درست و حسابی . جهانگیری (حضور برای سپر و بعد انصراف) اصلا" از ضربات قالیباف قیلی ویلی میرفت . آش و لاش
  • رها IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    10 16
    وقتی بعد از 4 سال یک جمهور برای انتخاب مجدد نیاز به تبلیغات داشته باشد یعنی کارش را درست انجام نداده !! روحانی اگر کشور را درست اداره کرده بود دیگر نیازی به تبلیغات تلویزیون و جهانگیری و هزارتا پشتیبان اصلاح طلب و ... نداشت !!
  • رضا بهاری IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    12 5
    شما چقدر بدبخت شدین که نظرات روزنامه های دیکتاتوری قرون وسطایی سعودی براتون مهم شده
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    4 9
    نظرسنجی خبرگزار ی ها با وجود تغییر ایپی و ثبت چند نظر توسط یک شخص زیاد قابل اعتبار نیست ولی هر شخصی میدونه که اقای قالیباف کاری کردن همه انگشت به دهن ماندند بنده اصلا فکر نمیکردم انقد خوب بتونه خوب ظاهر بشن ادمی باهوش بالایی هستند
  • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    8 14
    جهانکیری و روحانی یازنده قطعی هستن باتوجه به وضع موجود
  • کامران IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    5 20
    دکتر قالیباف و آیت الله رئیسی شانس اول انتخابات هستند.
  • ناشناس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    32 3
    استفاده از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف این روال معمول مشرق است.انتظاری بیش از این از مشرق نیست و جای تعجب ندارد که این سایت متوسل به رسانه های دشمنان مردم ایران شود.و بعید نیست که بزودی به رسانه ها و شبکه های صهیونیستی نیز متوسل شود
  • ... RU ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    0 0
    مثل اینکه جدیدن صنعتی و سنتی با یه چی دیگه قاطی می کنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس