کد خبر 709573
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
آدام اسمیت

آدام اسمیت در کتاب "ثروت ملل" که در سال شروع انقلاب امریکا منتشر گردید وظیفه حکومت مدنی را دفاع از ایمنی دارائی و دفاع از توانگران در برابر مستمندان می دانست.

سرویس سیاست مشرق - آدام اسمیت اقتصاد دان و فیلسوف اخلاق اهل اسکاتلند است. او متولد ۱۷۲۳ میلادی می باشد. پدرش اندکی قبل از تولد او در گذشت مادر او مارگرت داگلس نام داشت و ارتباط عاطفی نزدیکی مابین این مادر و فرزند وجود داشت.

اسمیت دوران تحصیل ابتدائی را در شهر محل تولدش گذراند و در چهارده سالگی به دانشگاه گلاسکو رفت. در اسکاتلند قرن هجدهم زمان آغاز تحصیلات دانشگاهی چهارده سالگی بود. در سال های تحصیل در گلاسکو ریاضیات و فیزیک جزو دروس مورد علاقه او قرار داشت. اسمیت پس از سه سال تحصیل در گلاسکو به آکسفورد رفت. در آکسفورد به تحصیل دروسی پرداخت که او را جهت کشیش شدن آموزش می دادند. اسمیت مدرسان آکسفورد را افرادی بی مایه و کاهل یافت و به نظام آموزشی آن انتقادها بسیاری داشت. مدتی بعد امکان برگزاری یک سلسه سخنرانی های ادبی در دانشگاه ادینبورگ برای او پدید آمد. در سال ۱۷۵۱ کرسی درس منطق دانشگاه را آغاز کرد. مدتی بعد استاد درس اخلاق آن دانشگاه نیز بیمار گردید و کرسی درس او نیز در اختیار آدام اسمیت قرار گرفت.

آدام اسمیت دوازده سال عهده دار تدریس فلسفه اخلاق در گلاسکو بود. کلاس های درس او با استقبال بسیار دانشجویان رو به رو گردید. او در اواخر دوران اقامت در گلاسکو به عنوان ریاست دانشکده دست یافت. او در ژانویه سال ۱۷۶۴ شغل جدیدی در مقام معلم خصوصی و سرپرست در باکلو یافت و لذا گلاسکو را ترک گفت و همراه شاگرد جوانش به مسافرت اروپا رفت. آدام اسمیت در سفر به اروپا با دیوید هیوم فیلسوف دئیست فرانسوی آشنا گردید. ولتر و هیوم هر دو دارای گرایش های لیبرالیستی در عرصه سیاست بودند و از این منظر اسمیت نیز با آن ها همسو بود. اسمیت علاقه زیادی به ولتر داشت و در مدتی که در فرانسه اقامت داشت با او دیدار کرد.

آدام اسمیت و شاگردش در تاریخ اول نوامبر ۱۷۶۶ به مسافرت خود پایان داده و به انگلستان بازگشتند از آن پس اسمیت عمده وقت خود را معطوف به تحقیق و به نگارش اثر معروفش ماهیت ثروت ملل نمود. به طور کلی از او دو کتاب به جای مانده است یکی در زمینه فلسفه اخلاق  که «احساسات اخلاقی» نام دارد و به سال ۱۷۵۹ منتشر گردید و دیگری کتاب «ثروت ملل» است که می توان آن را منبع اصلی تئوریک لیبرالیسم کلاسیک و علم اقتصاد مبتنی بر رویکرد سرمایه داری دانست، به سال ۱۷۷۶ منتشر گردید. احساسات اخلاقی رساله ای در فلسفه اخلاق است که به شدت متاثر و ملهم از آراء فرانسیس هاچسن (استاد آدام اسمیت و مبلغ تئوری شخصی در اخلاق) می باشد. آن گونه که اسمیت به پیروی از هاچسن ادعا می کند، منفعت طلبی شخصی مبنای گردش احساسات اخلاقی است. 


مهمترین اثر مکتوب اسمیت که موجب شهرت او گردید «ثروت ملل» نام دارد که در سال شروع انقلاب امریکا منتشر گردید. او در این کتاب وظیفه حکومت مدنی را دفاع از ایمنی دارائی و دفاع از توانگران در برابر مستمندان می داند. اسمیت به شیوه رفتار گرایانه محیط را به عنوان اصلی در پرورش فرد مطرح می کند و به شیوه فیلسوفانه عصر روشنگری به نظریه اصل ترقی یا اندیشه پیشرفت معتقد بوده است. این کتاب به لحاظ مبانی نظری و تفسیر خود از جامعه از آراء جان لاک ، ماندویل، هیوم تاثیر پذیرفته است. اسمیت در این کتاب عنوان می کند که ما در دنیای جدید به سر می بریم دنیایی که جریان خدمات و کالاهای مصرفی افراد هدف و مقصود نهایی زندگی اقتصادی را تشکیل می دهد اسمیت  عنوان می کند که یک دست نامرئی موجب پدید آمدن نفع اجتماعی برای  افراد می شود. او به سال ۱۷۹۰ و در سن شصت و هفت سالگی درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    در این دوران هرکی مدرکش بالاتره بیسواد تره
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
    1 0
    حالا که از آدام اسمیت گفتین منم یکی از جملات معروفشو بگم که گفته " در دوران رکود شور زندگی از بین میره " . چیزی که الآن شاهدشیم . در اثر سیاستهای صددرصد اشتباه کلان در 4 سال گذشته و بروز بی سابقه ترین و پایدارترین رکود اقتصادی تاریخ در اقتصاد ایران دیگه شور و حالی برای هیچکس باقی نمونده و دست کسی به کاری نمیره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس